Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.


           

             Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Dairesi’ne başvuruda bulunan Sayın Serdinç Maypa, Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili çıkılan ihalenin 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13. maddesine aykırı bir şekilde akrabaya verilmesi suretiyle sonuçlandığını iddia ederek konunun Dairemizce soruşturulmasını talep etmiştir.

             Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

            Sayın Serdinç Maypa  KKTC Başbakan Yardımcılığı, Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığı tarafından Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon düzenlemesi ve Geliştirme Projesi kapsamında çıkılan ihalenin 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13. maddesine aykırı bir şekilde sonuçlandığını iddia etmiştir.

            Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi kapsamında çıkılan ihale 295/2022 İhale Kayıt Numarası Açık Usul (kapalı Zarf) usulü ile tekliflerin en geç 26 Ekim 2022 tarih ve saat 10.00’a kadar Merkezi İhale Komisyonu tarafından teklif kabul edileceği, düzenlenen Zeyilname ile Genel Şartnamenin İhale dökümanı son satış tarihi 17 Ekim 2022 ve mesai bitişi şeklinde düzeltilerek yapılacağı ve çıkılacak ihale ilgili tüm ayrıntıların bulunduğu Girne Antik Liman altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi Yapım İşi Genel Şartnamesi ile KKTC Başbakan Yardımcılığı Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığı tarafından düzenlenmiştir.

            KKTC Maliye Bakanlığı Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığından  7 Ağustos 2023 tarihli gelen cevap yazıda Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili çıkılan ihale şartnamesinin KKTC Başbakan Yardımcılığı Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığı tarafından hazırlandığını, bu ihaleye Tosunoğlu İnş. Ltd ve Ceman Cons.Ltd’in katıldığını ve 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 86.maddesinin (1).fıkrasının (A) bendi altında yapılan Yapım İşleri İhalelerinde Uygulanacak Esaslar ve Usuller Tüzüğü kapsamında değerlendirilerek bahse konu ihale kararının üretildiğini Kamu İhale Yasasının 74. maddesinin (1).fıkrasının (A) bendi ve 75.maddesinin 1. 2. ve 3,’üncü fıkraları kapsamında değerlendirilerek ihalenin Tosunoğlu İnş. Ltd. bağlandığını belirtmiştir.

            KKTC Başbakan Yardımcılığı Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığından 10 Ağustos 2023 tarihli gelen cevap yazıda Girne Antik Liman altyapı çevre restorasyon düzenlemesi ve geliştirme projesi ile ilgili çıkılan ihale şartnamesinin aşağıda belirtilen kurum ve kişiler tarafından hazırlandığını;

 

Altyapı Şartnamelerinin:

 

  1. Kanalizasyon ve kullanım suyunun Girne Belediyesince hazırlandığını, Kanalizasyon şartnamesinin Girne Belediyesi Başkanlığından Sayın Ahmet Türk tarafından hazırlandığını, Kullanım suyu şartnamesinin Girne Belediyesi Başkanlığından Sayın Ahmet Arkın’ın hazırladığını,
  2. Mimari yağmur suyu şartnamelerini dışardan hizmet alımı şeklinde ve Girne Belediyesi Başkanlığı danışmanı olması vesilesiyle Sayın Ali Yapıcıoğlu tarafından hazırlandığını,
  3. Elektrik Şartnamesinin dışardan hizmet alımı ile Sayın Cezar Koyuncu tarafından hazırlandığını, Elektrik altyapı teknik şartnamesini Planlama ve İnşaat Dairesinden Sayın Murat Taşan tarafından hazırlandığını,
  4. Telefon altyapı şartnamesini ise Telefon Dairesi teknik ekibi ve müdürü Sayın Enis Elagöz tarafından hazırlandığını,
  5. Cephe Restorasyon Şartnamelerinin ise Eski Eserler ve Müzeler Dairesi personeli Sayın Özge Samioğlu, Sayın Doğuş Yaltuğ, ve Sayın Lütfiye Aygen Öznesil ile Turizm Planlama Dairesi Personeli Sayın Yılbay Geceyatmaz tarafından hazırlandığını,
  6. Özel İdari Şartname ise Proje koordinatörü olarak da görev yapan, dışardan hizmet alımı şeklinde Sayın Orhan Atasoy tarafından hazırlandığını belirtmiştir.

 

        

            KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanlığı Resmi Kabz Memurluğu ve Mukayyitlik Dairesi Müdürlüğünden gelen 26 Ekim 2023 tarihli cevap yazıda Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.’nin MŞ 5688 numarası ile tescil edilmiş bir şirket olduğunu ve 1 Mart 2022 tarihinde Sayın Hasan Tosunoğlu’nun direktörlük görevinden alınarak Sayın Uğur Tosunoğlu ve Sayın Cenk Tosunoğlu’nun direktör olarak atandığını Sayın Hasibe Tosunoğlu’nun da sekreter olarak görev yaptığını bu bilgilerin de Direktörler Kurulu Onay Belgesinde kayıtlı olduğunu belirtmiştir.                                                   

            Sayın Serdinç Maypa Dairemize yapmış olduğu başvuruda 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasasının 13. maddesine aykırı bir şekilde Girne Antik Liman İhalesinin Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.e verildiğini iddia etmiştir.

            İhaleye katılamayacak olanlar ve ihalelerden yasaklama 20/2016 Sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13. maddesinde düzenlenmiştir.

 

İhalelere                    13. (1) Aşağıda belirtilenler, bu Yasa kapsamındaki ihalelere  katılamaz:                       (A)İdari ve teknik şartnameleri hazırlayan veya hazırlanmasına   

Katılamayacak                katkı koyan kişiler ile ihale komisyonu üyelerinin eşleri ve 

Olanlar ve ihalelerden    üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar sıhri 

Yasaklama                       hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri ile   bunların ortak  

                                         olduğu şirketler  veya iktisadi işletmeler.

 

Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili çıkılan ihalenin ihale makamı KKTC Başbakan Yardımcılığı Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığıdır. Bahse konu ihalenin idari ve teknik şartnamelerini hazırlayanlar veya hazırlanmasına katkı koyan kişiler KKTC Başbakan Yardımcılığı, Turizm, Kültür, Gençlik ve Çevre Bakanlığından gelen  10 Ağustos 2023 tarihli yazıda da görüleceği üzere Girne Belediyesi Başkanlığınca kanalizasyon ve kullanım suyuna yönelik olarak hazırlandığını, Kanalizasyon şartnamesinin Girne Belediyesi Başkanlığından Sayın Ahmet Türk tarafından hazırlandığı, Kullanım suyu şartnamesinin Girne Belediyesi Başkanlığından Sayın Ahmet Arkın’ın hazırladığı, Mimari, yağmur suyu şartnamelerini dışardan hizmet alımı şeklinde ve Girne Belediyesi Başkanlığı danışmanı olması vesilesiyle Sayın Ali Yapıcıoğlu tarafından hazırlandığı, Elektrik Şartnamesinin dışardan hizmet alımı ile Sayın Cezar Koyuncu tarafından hazırlandığı, Elektrik altyapı teknik şartnamesini Planlama ve İnşaat Dairesinden Sayın Murat Taşan tarafından hazırlandığı, Telefon altyapı şartnamesini ise Telefon Dairesi teknik ekibi ve müdürü Sayın Enis Elagöz tarafından hazırlandığı, Cephe Restorasyon Şartnamelerinin ise Eski Eserler ve Müzeler Dairesi personeli Sayın Özge Samioğlu, Sayın Doğuş Yaltuğ, ve Sayın Lütfiye Aygen Öznesil ile Turizm Planlama Dairesi Personeli Sayın Yılbay Geceyatmaz tarafından hazırlandığı ve Özel İdari Şartname ise Proje koordinatörü olarak da görev yapan, dışardan hizmet alımı şeklinde Sayın Orhan Atasoy tarafından hazırlandığı görülmektedir.

 

            Sayın Hasan Tosunoğlu 23 Ocak 2022 tarihinde yapılan Milletvekilli Erken Genel Seçimlerinde Demokrat Parti adına milletvekili seçilerek KKTC Cumhuriyet Meclisine girmiştir. 1 Mart 2022 tarihinde Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.’de  yapılan değişiklik ile Sayın Hasan Tosunoğlu direktörlük görevinden alınarak yerine Sayın Uğur Tosunoğlu ve Sayın Cenk Tosunoğlu Tosunoğlu İnşaat Şirketi Limited’e direktör olarak atanmışlardır.

 

            Sayın Hasan Tosunoğlu 12 Mayıs 2022 tarihinde Ulusal Birlik Partisi, Demokrat Parti ve Yeniden Doğuş Partisiyle  birlikte kurulan 28’inci hükümette Demokrat Parti adına KKTC Cumhuriyet Meclisinde görev yapan bir milletvekilidir. Bahse konu ihalenin makamı KKTC Başbakan Yardımcılığı Turizm Kültür Gençlik ve Çevre Bakanlığıdır. Bu görevi Demokrat Parti Başkanı Sayın Fikri Ataoğlu yürütmektedir.

 

            Tosunoğlu İnşaat Ltd.’in 1 Mart 2022 tarihinden önce direktörü olan Sayın Hasan Tosunoğlu’nu ve bu tarihten sonra direktör olarak atanan Sayın Cenk Tosunoğlu, Sayın Uğur Tosunoğlu ve sekreter Sayın Hasibe Tosunoğlu’nun bahse konu ihalenin İdari ve teknik şartnameleri hazırlayan veya hazırlanmasına katkı koyan kişiler ile ihale  komisyonu üyelerinin eşleri ve üçüncü  dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar  sıhri hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri  ile  bunların ortak olduğu şirketler veya iktisadi  işletmeler arasında olduğu tespit edilmemiştir ve/veya bu yönünde herhangi bir belge veya bilgi sunulmamıştır.

 

            İhale makamlarının veya ihale komisyonlarının, 20/2016 Sayılı Kamu İhale Yasası’na aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya ihale süreci tarafları ve itirazlar, ihalenin geçersiz sayılması ve yargı yolu ile ilgili konular bahse konu yasanın on ikinci kısmında düzenlenmiştir.

 

ONİKİNCİ KISIM

İtirazlar, İhalenin Geçersiz Sayılması ve Yargı Yolu

                                                                      

İtirazlar                      79. İhale makamlarının veya ihale komisyonlarının, bu Yasaya 

                                  aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya 

                                  ihale süreci taraflarını zarara uğratan ihale kararları, İtiraz 

                                  Makamına bildirilebilir.

                                                                      

İtiraz Ücreti               80.       (1)       İtirazların işlenebilmesi için, itirazda bulunan ihale  

                                  katılımcıları, bu Yasanın 19’uncu maddesi uyarınca belirlenen ihale 

                                  bedelinin %0.5 (binde beş)’ine denk bir itiraz ücretini Gelir ve 

                                  Vergi Dairesine yatırır veya aynı tutardaki teminat mektubunu  

                                  ihale makamına sunar.

                                    (2)       İtiraz sahibi, itiraz sürecinin yürütülebilmesi için itiraz 

                                   ücretini yatırıldığını belgeler veya teminat mektubunu sunar. İtiraz 

                                   Makamının kararı sonucunda itiraz sahibinin haklı olması halinde, 

                                   söz konusu itiraz ücreti veya teminat mektubu itiraz sahibine geri 

                                   ödenir.

 

İtirazların Sunulması  81.(1)Bu Yasa uyarınca ihale sürecinin yürütülmesi  

ile İlgili kurallar           karardan ötürü  aşamasında ihale komisyonlarının ürettiği bir

                                       haklarının ihlal edildiğini iddia eden ve iptal edilen bir ihlalerden 

                                      dolayı zarara uğrama riski olan ihale katılımcıları veya ihale 

                                      sürecine taraf olanlar itiraz dosyalayabilirler. İtirazın konusu 

                                      ihale duyuruları, ihale belgeleri veya bu Yasada belirtilen ve ihale 

                                      sürecinde onaylanmış olsun veya olmasın İhale Değerlendirme 

                                      Komisyonunca alınan kararlarla ilgili olabilir.

 

                                                                      

                                        (2)   İtirazlar, ihale komisyonlarının kararının bu Yasanın 

                                      45’inci maddesi uyarınca ihale katılımcılarına bildirildiği günden 

                                      itibaren 5 (beş) iş günü (bekleme süresi) içinde yapar. Bu Yasanın

                                      45’inci maddesi uyarınca belirli bir duyuruya tabi olmayan

                                      kararlarla ilgili, yeniden gözden geçirme talep eden itirazların 

                                      olması durumunda, bu süre ilgili kararın yayınlanmasının 

                                      ardından en az 5 (beş) iş günüdür.

                                        (3)   İtirazlar, İtiraz Makamı ve ihaleye taraf olan ihale 

                                       komisyonuna eş zamanlı olarak yapılır. İtiraz Makamı her 

                                       koşulda, ilgili İhale Değerlendirme Komisyonunu ve İhale

                                       Makamını, itirazın yapılmasından itibaren 2 (iki) iş günü içinde 

                                        itiraz ile ilgili bilgilendirir ve itirazın ihaleyi kazanan taraf ile 

                                       ilgili olması halinde söz konusu ihale katılımcısını da 

                                       bilgilendirir.

                                        (4)   İtirazlar yazılı olarak yapılır ve aşağıdaki bilgileri içerir:

                                               (A)      İtiraz sahibinin adı, adresi ve diğer detaylar;

                                               (B)       İhale makamının adı, adresi ve diğer detaylar;

                                               (C)      İtiraz edilen ihale duyurusu, ihale belgeleri veya 

                                        kararın içeriği ve itirazda bulunan ihale katılımcısının bu Yasa 

                                        uyarınca ihale kararının bir hak ihlali veya çıkarlarına gelecek 

                                        bir zarar olarak değerlendirmesinin gerekçeleri;

                                               (Ç)      İtirazda bulunan ihale katılımcısı tarafından açık bir 

                                        şekilde ifade edilen ara önlem talepleri;

                                               (D)      İtiraz ücretinin ödenmiş olduğunu gösteren bir belge.

                                         (5)  İtirazın, (4)’üncü fıkrada belirtilen bilgi ve belgelerin 

                                       bazılarını içermemesi halinde, İtiraz Makamı itiraz eden tarafın 

                                       itirazını 3 (üç) iş gününden uzun olmayacak bir süre içinde 

                                       tamamlamasını talep eder.

                                         (6)  İtiraz sahibinin, (5)’inci fıkrada belirtilen talep üzerine 

                                       gerekeni yapmaması halinde, itiraz eksik olduğu gerekçesiyle 

                                       reddedilir.

                                                                      

 

 

İtirazların                  82. (1) Hakkında itiraz olan ihale komisyonu, İtirazMakamının 

Değerlendirilmesi     kendisine yaptığı bildirim tarihinden başlayan 3 (üç) iş günü içinde, 

                                   İtiraz Makamına söz konusu itirazın değerlendirilmesi  için gerekli

                                   olan tüm belgeleri sunar.

                                    (2) İtiraz Makamı, ilgili ihale komisyonundan daha fazla bilgi ve 

                                  belge isteme hakkını saklı tutar. Böyle bir durumda, ihale 

                                  değerlendirme komisyonu İtiraz Makamından ilgili talebi almasının 

                                  ardından gerekli belge ve bilgileri 2 (iki) iş günü içinde sunar.

                                    (3)İtiraz Makamının, itirazın İtiraz Makamına iletilmesinin

                                  ardından veya uygun olduğunda, (2)’nci fıkra uyarınca, ilgili ihale 

                                   komisyonunca ek bilgi ve belgeleri almasının ardından 10 (on) iş 

                                   günü içinde itirazı değerlendirir.

                                    (4) Yukarıdaki (3)’üncü fıkrada belirtilen süre, özel olarak

                                  gerekliliği doğrulanabilen durumlarda, 5 (beş) iş gününden fazla 

                                  olmayacak şekilde uzatılabilir ve itiraz sahibi ve ilgili ihale 

                                   komisyonu bununla ilgili bilgilendirilir.

                                    (5)       Bir itirazın dosyalandığı durumlarda, İtiraz Makamı, ilgili 

                                  tarafların daha fazla zarar görmesini engellemek üzere, ilgili ihale 

                                  komisyonu tarafından alınan herhangi bir kararın askıya alınması 

                                  veya uygulanması önlemleri de dahil öngördüğü çeşitli önlemler 

                                  alabilir.

                                    (6)       İtiraz Makamı, itiraz gerekçeleri kalkar kalkmaz aldığı ara 

                                  önlemleri iptal eder; aksi takdirde bu Yasanın 83’üncü maddesi 

                                  uyarınca itirazla ilgili kararın alındığı tarihte ara önlemler 

                                  geçerliliğini kaybeder.

                                    (7)       Bir ara emrinin alınmış olduğu ve ilgili ihale komisyonunun

                                  ihale sürecini devam ettirdiği hallerde, aynı ihale sürecinde devam 

                                  ettirilen tüm faaliyetler geçersiz sayılır.

                                    (8)       Yukarıda belirtilen hükümler uyarınca, itirazın, ihale

                                    komisyonunun ihalenin verilmesi kararı ile ilgili olması halinde bu 

Yasanın 81’inci maddesinin (3)’üncü fıkrası uyarınca İhale Değerlendirme Komisyonunun itiraz bildirimi, bu Yasanın 77’üncü maddesindeki süre dolmamışsa dahi, kamu ihale sözleşmesinin imzalanmasını ve bu Yasanın 83’üncü maddesi uyarınca nihai karar alınıncaya kadar uygulanmasını derhal askıya alır. Bu hükme aykırı olarak imzalanan kamu ihaleleri, bu Yasanın 84’üncü maddesinde belirtilen koşullar altında geçersiz sayılır. İtiraz Makamı, her koşulda, zarar görebilecek çıkarlar ve söz konusu kamu çıkarları üzerindeki olası sonuçlarını göz önünde bulundurarak, olumsuz etkilerinin faydalarını aşabileceği durumlarda ihaleyi imzalamaya karar verebilir.

                                                                      

İtirazlarla İlgili          83.(1)İtiraz Makamı bir itirazı aşağıda açıklanan hallerde 

Karar                        reddeder:

                                    (A)İtirazın bu Yasanın 81’inci maddesinin (2)’nci fıkrası uyarınca 

                                   belirlenen süre içinde sunulmadığı halde;

                                    (B) İtirazın bu Yasanın 79’uncu maddesine uygun olarak, yetkisi

                                  olmayan bir iktisadi işletme tarafından yapılması halinde;

                                    (C)      İtirazın bir ihale duyurusu, ihale belgeleri veya bu Yasanın 

                                   81’inci maddesinin (1)’inci fıkrasında belirtildiği gibi bir karar 

                                   aleyhinde olmaması halinde;

                                    (Ç)      İtirazın bu Yasanın 81’inci maddesinin (4)’üncü ve (5)’inci 

                                  fıkralarında belirtilen gerekliliklere uymaması halinde;

                                    (D)      İlgili ihale komisyonunun, itiraz makamının talebi üzerine 

                                  almış olduğu kararını gözden geçirmesi halinde.

                                    (2)       İtiraz Makamı, itiraz sahibinden itirazından vazgeçme 

                                   isteğini bildiren yazılı bir bildirim alması halinde süreci 

                                   durdurabilir.

                                    (3) İtiraz Makamı alacağı bir karar yoluyla:

                                    (A) Yersiz olan itirazları reddedebilir.

                                    (B) İtirazı yerinde bulup ihale sürecini ve alınan kararları kısmen 

                                   veya tamamen iptal edebilir, ihale değerlendirme komisyonunu 

                                   tesbit ettiği usulsüzlüklerle ilgili bilgilendirir ve söz konusu İhale 

                                   Değerlendirme Komisyonuna yeni bir ihale süreci başlatılmasını 

                                   veya yeni bir karar almasını veya gerçekleşen usulsüzlüklerin 

                                   ortadan kaldırılması için gerekenin yapılmasını talep edebilir.

                                    (C) Yukarıdaki (B) bendi uyarınca alınan bir kararı takiben bu 

                                   Yasaya uygun olmayan bir karardan ötürü zarara uğrayan iktisadi 

                                   işletmelerin zararının ödenmesine karar verebilir.

                                    (4)       İtiraz Makamı, İhale Değerlendirme Komisyonunun,

                                   yukarıdaki (3)’ncü fıkradaki kararla ilgili yaptığı uygulama 

                                   konusunda bir rapor hazırlamasını talep edebilir. İtiraz Makamı, 

                                   İhale Değerlendirme Komisyonunun, alınan kararı öngörülen süre 

                                   içinde uygulamadığını tespit ederse, Bakanlar Kuruluna ve 

                                    Başsavcılığa yazılı bilgi verir.

                                                                      

İhalenin ve/veya        84.(1)  Bir kamu ihalesi bu Yasa uyarınca aşağıdaki hallerde

Sözleşmenin               geçersiz sayılır:

Geçersiz                     (A) İhale makamlarının veya komisyonlarının, ihale duyurusunu 

Sayılması                   bu Yasa hükümlerine göre yapmaması veya eksik yapması halinde;

                         

(B)       Bu Yasanın 77’nci maddesinin (3)’üncü fıkrasında sözü edilen 5 (beş) iş günlük bekleme süresine uyulmadığı hallerde ve 81’inci maddesinin (6)’ncı ve (7)’nci fıkralarında öngördüğü hallerde, bu tip ihlallerin itiraz eden ihale katılımcısını bir çözüm arama olanağından mahrum bırakması ve ihaleyi almak için bir yeniden değerlendirme talep etme şansını etkilemesi halinde.

 

(2) Yukarıdaki (1)’inci fıkranın (B) bendi uyarınca iptal edilen bir ihaleden kaynaklanan sözleşme yükümlülüklerinin geriye dönük iptali veya alternatif olarak hala yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerin iptal edilmesi kapsamını sınırlandırmak amacıyla, söz konusu kamu ihalesinin geçersiz olduğu İtiraz Makamı tarafından duyurulur.

(3)       İhalenin tüm ilgili boyutları değerlendirdikten sonra, İtiraz Makamı, bu Yasanın 83’üncü maddesinin (3)’üncü fıkrasının (C) bendi ile uyumlu olacak şekilde itiraz sahibinin zararlarının tazmin edilmesine halel gelmeksizin karar verebilir.

                                                                      

Yargı Yolu     85. Anlaşmazlığa taraf olanlar, İtiraz Makamının aldığı herhangi   bir karar aleyhinde, kararın bilgisine gelmesinden itibaren 75 (yetmiş beş) gün içinde, yargı yoluna gidebilirler.

 

          Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon  Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili ihale ile ilgili ve/veya verilen kararla ilgili İtiraz Makamına bir başvuru yapılmamıştır ve/veya yargı yoluna gidilmemiştir ve/veya bu hususta herhangi bir bilgi ve/veya belge sunulmamıştır.

            Yürütsel veya yönetsel bir yetki kullanan herhangi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin veya ihmalinin, KKTC Anayasası’nın veya herhangi bir yasanın veya bunlara uygun olarak çıkarılan mevzuatın kurallarına aykırı olduğu veya bunları söz konusu organ veya makam veya kişiye verilen yetkiyi aşmak veya kötüye kullanmak suretiyle yapıldığı iddialarıyla ilgili kesin karar vermek münhasır yargı yetkisine sahip makam Yüksek İdare Mahkemesidir. Bu konuyla ilgili düzenleme KKTC Anayasası’nın 152.  maddesinde düzenlenmiştir.

 

Madde 152

(1)       Yüksek İdare Mahkemesi, yürütsel veya yönetsel bir yetki kullanan herhangi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin veya ihmalinin, bu Anayasanın veya herhangi bir yasanın veya bunlara uygun olarak çıkarılan mevzuatın kurallarına aykırı olduğu veya bunların söz konusu organ veya makam veya kişiye verilen yetkiyi aşmak veya kötüye kullanmak suretiyle yapıldığı şikayeti ile kendisine yapılan başvuru hakkında, kesin karar vermek münhasır yargı yetkisine sahiptir.

(2)       Böyle bir başvuru, sahip olduğu meşru bir menfaati, bu gibi karar veya işlem veya ihmal yüzünden olumsuz yönde ve doğrudan doğruya etkilenen kişi tarafından yapılabilir.

(3)       Söz konusu  başvuru,  karar veya işlemin yayınlanması tarihinden veya yayınlanmadığı takdirde veya bir ihmal halinde, başvuran kişinin bunu öğrendiği tarihten başlayarak yetmiş beş gün içinde yapılır.

(4)       Böyle bir başvuru üzerine Yüksek İdare Mahkemesi, kararında:

(a)       Söz konusu karar veya işlem veya ihmali, tamamen veya kısmen onaylayabilir; veya

(b) Söz konusu karar veya işlemin, tamamen veya kısmen, hükümsüz ve etkisiz olduğuna ve herhangi bir sonuç doğurmayacağına karar verebilir; veya

(c)        Söz konusu ihmalin, tamamen veya kısmen yapılmaması gerektiğine ve yapılması ihmal olunan eylem veya işlemin yapılması gerektiğine karar verebilir.

(5)        Bu maddenin (4). fıkrası gereğince verilen herhangi bir karar, Devlet içerisindeki bütün mahkemeleri ve bütün organları veya makamları bağlar.  Karar, ilgili organ veya makam veya kişi tarafından uygulanır ve ona göre hareket edilir.

(6) Bu maddenin (4). fıkrası gereğince hükümsüz kılınan herhangi bir karar veya işlemin veya yapılmaması gerektiğine karar verilen herhangi bir ihmalin, kendisine zarar verdiği herhangi bir kişi, ilgili organ, makam veya kişi tarafından, istemi kendisini tatmin eder şekilde yerine getirilmediği takdirde, zararların tazmini veya kendisine başka bir tazminat verilmesi için dava açmak ve mahkeme tarafından saptanacak tam ve muhik bir tazminat almak ve söz konusu mahkemenin vermeye yetkili olduğu diğer tam ve muhik bir tazminat almak hakkına sahiptir.

 

            Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon  Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili ihale ile ilgili ve/veya verilen kararla ilgili Yüksek İdare Mahkemesinde açılmış bir dava yoktur ve/veya bu yönde herhangi bir bilgi ve/veya belge sunulmamıştır.

 

            Sayın Hasan Tosunoğlu 23 Ocak 2022 tarihinde yapılan Milletvekili Erken Genel Seçimlerinde Demokrat Parti adına seçilerek KKTC Cumhuriyet Meclisine girmiştir. 1 Mart 2022 tarihinde yapılan değişiklik ile Sayın Hasan Tosunoğlu direktörlük görevinden alınarak yerine Sayın Uğur Tosunoğlu ve Sayın Cenk Tosunoğlu Tosunoğlu İnşaat Şirketi Limited’e direktör olarak atanmışlardır. Sayın Hasan Tosunoğlu milletvekili seçildikten sonra ve yine iş bu ihale açılmadan önce 1 Mart 2022 tarihinde Tosunoğlu İnşaat Ltd. direktörlüğünden yani idari kadrodan ayrılmıştır. Yine Sayın Hasan Tosunoğlu ihalenin verilmesinde herhangi bir görev veya yasal yetkiye sahip değildir.

            Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.’in 1 Mart 2022 tarihinden önce direktörü olan Sayın Hasan Tosunoğlu’nu ve bu tarihten sonra direktör olarak atanan Sayın Cenk Tosunoğlu, Sayın Uğur Tosunoğlu ve sekreter Sayın Hasibe Tosunoğlu’nun bahse konu ihalenin İdari ve teknik şartnameleri hazırlayan veya hazırlanmasına katkı koyan kişiler ile ihale  komisyonu üyelerinin eşleri ve üçüncü  dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar  sıhri hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri  ile  bunların ortak olduğu şirketler veya iktisadi  işletmeler arasında olduğu tespit edilmemiştir ve/veya bu yönünde herhangi bir belge veya bilgi sunulmamıştır.

            Merkezi İhale Komisyonu’nun Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon  Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili çıkılan ihalenin Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.e verilmesiyle ilgili karara 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 79. maddesi ve devamı maddeler uyarınca herhangi bir itiraz yapılmamış, yargı yolu ile ilgili maddeler uyarınca yargı yoluna, yani Anayasa’nın 152.maddesi uyarınca Yüksek İdare Mahkemesinde dava açılmamıştır.

 

            Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.in koalisyon ortağı bir partiye mensup bir milletvekilinin, çocuklarının ve eşinin direktör ve sekreter olduğu bir şirketin ihaleye katılması veya Merkezi İhale Komisyonu tarafından iş bu şirket lehine karar verilmesini yasaklayan herhangi bir düzenleme olmadığı gibi 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13.maddesinin 1.fıkrası (A) bendi kapsamına da girmemektedir. Keza Merkezi İhale Komisyonunun 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13.maddesinin (2).fıkrası uyarınca Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.i ihalelere katılmaktan men eden yasaklama kararı da mevcut değildir.

 

            Tüm yukarıda belirtilenler ışığında Tosunoğlu İnşaat Şirketi Ltd.e verilen ihalenin, Sayın Serdinç Maypa’nın iddia ettiği gibi 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13.maddesinin (1).fıkrasına aykırı olduğu iddiası tüm yukarıda belirtilen yasal gerekçeler ışığında 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13.maddesinin (1).fıkrasına aykırılık teşkil etmemektedir.

 

 

 

                                                                                              İlkan VAROL

                                                                                      Yüksek Yönetim Denetçisi

                                                                                             (Ombudsman)   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print
Yayınlanma tarihi: Eyl 1, 2025,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Eylül 2025»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
25262728293031
1
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Dairesi’ne başvuruda bulunan Sayın Serdinç Maypa, Girne Antik Liman Altyapı Çevre Restorasyon Düzenlemesi ve Geliştirme Projesi ile ilgili çıkılan ihalenin 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13. maddesine aykırı bir şekilde akrabaya verilmesi suretiyle sonuçlandığını iddia ederek konunun Dairemizce soruşturulmasını talep etmiştir.

             Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
234567
891011
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Okan Yörütmen'in raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Okan Yörütmen'in raporunu yayınladı.

Sayın Okan Yörütmen, Lefke Yedidalga’da bulunan taşınmaz malının hudut tespiti ile ilgili olarak Tapu ve Kadastro Dairesi’ne başvuruda bulunduğunu ancak yapılan hudut tespiti çalışmasının sonucu hakkında bilgilendirilmediğini, talebine rağmen ölçüm raporlarının kendisine verilmediğini ve konuya ilişkin dilekçelerine yanıt alamadığını iddia ederek Dairemize müracaat etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Arşiv