Sayın Dr. Emre Günce, 26 Ocak 2016 tarihinde Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından III. Derece Şube Amiri olarak atandığını, 25 Şubat 2016 tarihinde Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürlüğü bünyesinde oluşturulan Mevzuat ve Yasa Çalışmaları Şubesinde Amir olarak görevlendirildiğini, Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı tarafından görev yeri Gazimağusa İlçesi olan Şube Amiri Sayın Salih İlkan’a Lefkoşa İlçesinde kalabilmesi amacıyla Metraj/Birim Fiyat Analizleri Şube Amirliği görevinin de verildiğini, Şube Amirinin emekliliği neticesinde boşalan Proje Şube Amirliği mevkii için ise kendisi yerine Mimar olarak görev ifa eden Sayın Merih Bostancı’nın görevlendirildiğini iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.
Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.
Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı 22 Ekim 2013 tarihinde KKTC Ulaştırma Bakanlığı, Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürlüğü’nde münhal bulunan ve 42/2013 sayılı Genelge ile ilan edilen 4 adet Şube Amiri mevki atamalarının Lefkoşa’da bulunan Müdürlüğe üç (3) ve Gazimağusa Şubesine bir (1) Şube Amiri olacak şekilde doldurulması için münhal ilan etmiştir. Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı tarafından yapılan sınav neticesinde Sayın Dr. Emre Günce, Sayın İlker Tabiyat, Sayın Senal Sarper ve Sayın Salih İlkan başarılı oldular. Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı 26 Ocak 2016 tarihinde Sayın Dr. Emre Günce’yi, Sayın İlker Tabiyat’ı ve Sayın Senal Sarper’i Lefkoşa Amirliklerine atarken 29 Ocak 2016 tarihli yazı ile Sayın Salih İlkan’ı 1 Şubat 2016 tarihinden itibaren Gazimağusa Planlama ve İnşaat Dairesi, Üst Kademe Sayılmayan Diğer Yöneticiler Sınıfına Şube Amiri olarak atamıştır.
79/1991 sayılı Planlama ve İnşaat Dairesi (Kuruluş, Görev ve Esasları) Yasasının Birinci Cetveli mezkûr Dairenin kadrolarını düzenlemektedir. Söz konusu Cetvel’de dört adet Şube Amirliği kadrosu bulunmaktadır. Mezkûr Yasa’da bulunan dört adet Şube Amirliği’nin görevleri arasında iş dağıtımı, koordinasyon, disiplin ve işlerin yürütülmesi vardır. Mezkûr Yasa tahtında Şube Amirliklerinin isimleri yer almamakla beraber Planlama İnşaat Dairesi Müdürlüğü bünyesinde Proje Şube Amirliği, Kontrol Şube Amirliği, Keşif Metraj ve Birim Fiyat Analizleri Şube Amirliği ve Gazimağusa Şube Amirliği gibi Şube Amirlikleri oluşturulmuştur. Sayın Günce Şube Amiri olarak atandıktan sonra Mevzuat ve Yasa Çalışmaları Şube Amirliği oluşturulmuş ve Sayın Günce dönemin Daire Müdürü Sayın Hasan Çoban tarafından bahse konu Şube Amirliğini yapması için görevlendirilmiştir.
Sayın Emre Günce’nin Mevzuat ve Yasa Çalışmaları Şube Amirliği’ndeki işi bir tüzük çalışması neticesinde 14 Kasım 2016 tarihinde tüzüğün yürürlüğe girmesiyle sona ermiştir. Bu tarihten itibaren Daire Müdürü Sayın Günce’yi geçici işlerde ve/veya devamlılığı olmayan işlerde çalıştırmış ve üstlenmesi gereken sorumluluğu üstlenmesine engel olmuştur. Ne yazık ki, ilgili dönemin Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürü Sayın Hasan Çoban Sayın Günce’yi Mevzuat Şube Amiri olarak görevlendirirken diğer taraftan Şube’de çalışan tek personeli de farklı bir şubenin işlerini yapmak üzere başka bir şubeye görevlendirdiği tespit edilmiştir. Bu durumda Sayın Günce hiçbir vasfı, fonksiyonu ve personeli olmayan bir Şubenin Amiri olmuştur.
79/1991 sayılı Planlama ve İnşaat Dairesi (Kuruluş, Görev ve Esasları) Yasası Müdür Kadrosu Hizmet Şemasını düzenlemiştir. Müdür kadrosu’nun görev, yetki ve sorumlulukları incelendiğinde Daire Müdürü’nün Daire’nin sevk ve idaresinden Müsteşara ve Bakan’a karşı sorumlu olduğu görülmektedir. Daire Müdürü, Daire’ye verilmiş görevleri kabul edilmiş esaslara, plan ve programlara uygun olarak mevzuat çerçevesinde yürütür ve denetler. Müdür, Daire personeli arasında eşgüdüm sağlamakla yükümlüdür.
Yukarıdan görüleceği üzere, Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürü’nün görevleri arasında kendi takdirine göre Şube Amirlikleri kurmak ve o şubelere Şube Amiri atamak gibi bir yetkisi bulunmamaktadır.
Sayın Salih İlkan Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı’nın 29 Ocak 2016 tarihli yazısı ile Gazimağusa Şubesine Şube Amiri olarak atanmıştır. Ancak Sayın İlkan Daire Müdürü tarafından Lefkoşa’ya getirilmiş ve hem Gazimağusa Şubesi Amirliği’ni hem de Lefkoşa Keşif Metraj ve Birim Fiyat Analizleri Şubesi Amirliğini Lefkoşa’dan yürütmesi için görevlendirilmiştir. Sayın Salih İlkan 25 Şubat 2016 tarihinden itibaren fiili olarak Lefkoşa’da görev yapmakta ve Gazimağusa Şube Amirliği’ni Lefkoşa’dan yürütmektedir. Sayın Salih İlkan Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı tarafından Gazimağusa Şubesine atanmasına rağmen iki tane Amirlik kadrosu işgal etmektedir.
7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasasının 7’inci maddesi tahtında kamu görevlilerinin atanmaları, onaylanmaları, sürekli ve emeklilik hakkı kazandıran kadrolara yerleştirilmeleri, terfileri (Yükselmeleri), yer değiştirmeleri (Nakilleri), çekilmiş sayılma, görevden uzaklaştırma veya göreve son verme dahil tüm disiplin işlemleri Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından yürütülmektedir.
57/1977 sayılı Bakanlıkların Kuruluş İlkeleri Yasası’nın amacı, bakanlıkların kuruluşunu, örgütlenmesini ve çalışma düzenlerini ortak esaslara bağlamak suretiyle etkin bir yönetim sağlamak, bakanlıklar arası işbirliği, koordinasyon ve denetimi kolaylaştırmaktır. Söz konusu Yasa’nın 26’ncı maddesinin 2’nci fıkrası tahtında Bakan, bakanlığa tahsis edilen kadroları işgal eden kamu görevlilerini, özlük haklarına ve statülerine halel gelmemek koşuluyla mevkileriyle mütenasip diğer görevlerde çalıştırabilir. Mezkûr Yasa maddesinden de anlaşılacağı üzere görevlendirme yetkisi Bakan’a aittir.
Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı bir kişiyi Amir olarak Gazimağusa’ya atadıktan sonra kamu görevlilerinin nakilleri sadece Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından değiştirilebilir. İlgili dönemin Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürü Sayın Hasan Çoban Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı’nın yazısına rağmen ve/veya Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından bir nakil işlemi yapılmamış olmakla beraber Sayın İlkan’ı Lefkoşa’da görevlendirerek hatalı davranmıştır ve/veya 7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın 7’nci maddesine aykırı davranmıştır ve/veya yetkisini aşmıştır. İşlerin yürümesi için gerekli olması halinde sadece ilgili Dairenin bağlı olduğu Bakan görevlendirme yapabilir.
Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürlüğü’nde Proje Şube Amiri olarak görev yapan Şube Amirinin Mart 2017 tarihinde emekliye ayrılmasını müteakip Sayın Çelebi, I. Derece Mimar olarak görev yapan Sayın Merih Bostancı’yı Proje Şube Amiri olarak görevlendirmiştir. Daha önce belirtildiği gibi Sayın Fuat Çelebi’nin Sayın Merih Bostancı’yı Proje Şube Amiri olarak görevlendirme yetkisi yoktur ve/veya bu görevlendirme yetkisi Sayın Bakan’a aittir. Özellikle Şube Amirliği sınavlarını geçerek Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanlığı tarafından bu görevi yürütmek için atanan kişiler var iken Sayın Çelebi’nin bunu yapması hatalıdır ve bu nedenle Sayın Çelebi 57/1977 sayılı Bakanlıkların Kuruluş İlkeleri Yasası’na ve 7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın ilgili hükümlerine aykırı davranmıştır.
Bu noktadan hareketle Sayın Bakan ve/veya Sayın Müsteşar Planlama ve İnşaat Dairesi Müdürlüğü bünyesinde yer alan düzensizliği ve/veya keyfiliği ve/veya haksızlıkları gidermek için Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanı tarafından atanan kişilere almaları gereken sorumluluğu vererek işgücünü yeniden düzenlemesi gerekmektedir. Keza Sayın İlkan’ın Gazimağusa Şube Amirliği’ni Lefkoşa’dan yürütmesi ve/veya hem Gazimağusa hem de Lefkoşa Amirliği kadrosunu işgal ederek doldurması hatalıdır. Makam veya yetki kullanarak belli kişi veya kişileri kayırarak ve/veya hiçbir fonksiyonu olmayan Şubeler yaratarak farklı bir izlenim vermek yanlıştır ve/veya bu tür uygulamaların durması gerekmektedir. Bu bağlamda, Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Sayın Tolga Atakan’ın söz konusu anomalileri ortadan kaldırmak için gerekli düzenlemeleri yapması halinde Daire daha verimli, hakkaniyet ve düzenli çalışabilecektir.
Emine DİZDARLI
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)