Sayın Ergin Ersoy, nakil dönemi içerisinde 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 11’inci maddesinde öngörülen ilkeler çerçevesinde yapmış olduğu nakil dilekçesi neticesinde İskele Bekirpaşa Lisesi için bekleme listesinde birinci sırada olmasına rağmen nakil işleminin gerçekleşmediğini, KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na yapmış olduğu dilekçesine cevap verilmediğini, bunu müteakip 28 Eylül 2016 tarihinde bir dilekçe daha yaptığını, tekrardan yapmış olduğu dilekçesine yine cevap verilmediğini, 7 Ekim 2016 tarihinde İskele Bekirpaşa Lisesi’nde Müdür Muavini olarak görev yapan Sayın Aynur Ertuna’nın 2016-2017 eğitim yılı için İskele Bekirpaşa Lisesi’nde Okul Müdürü olarak görevlendirildiğini, 19 Ekim 2016 tarihinde Sayın Ergin Ersoy avukatı vasıtasıyla KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına başvurarak, nakil işleminin gerçekleşmesini talep ettiğini, buna rağmen bir netice alamadığını ileri sürerek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.
Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.
25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın amacı, öğretmenlerin hizmet koşullarını, niteliklerini, ödev, yetki ve sorumluluklarını, aylık, ücret ve ödeneklerini, güvencelerini, atanmalarını, onaylanmalarını, sürekli veya emeklilik hakkı veren kadrolara yerleştirilmelerini, terfilerini (Yükselmelerini), yer değiştirmelerini, emekliye sevklerini, disiplin işlemlerini ve özlük işlemlerini düzenlemektir.
Öğretmenlerin yer değiştirme işlemleri 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 11’inci maddesi tahtında düzenlenmektedir. Söz konusu Yasanın 11’inci maddesinin (4)’üncü fıkrası tahtında bu madde kurallarının daha iyi uygulanmasını sağlamak amacıyla Bakanlıkça hazırlanıp Bakanlar Kurulunca onaylanacak bir Tüzük yapılabilir. Bu maksatla öğretmenlerin yer değiştirme işlemlerinin usul ve esaslarını düzenleyen Öğretmenlerin Yer Değiştirme Tüzüğü yapılmıştır. Söz konusu Tüzüğün 16’ncı maddesi öğretmenlerin yer değiştirme başvurularının nasıl yapılacağını düzenlemektedir.
Dairemiz tarafından yapılan soruşturma neticesinde Sayın Ergin Ersoy’un Öğretmenlerin Yer Değiştirme Tüzüğü’nün 16’ncı maddesine uygun olarak yer değiştirme için başvurduğu tespit edilmiştir. Yine bu tespit neticesinde 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 11’inci maddesinin 2’inci fıkrasının (d) bendinde belirtilen nakil işlemlerinin gerçekleştiği 1- 15 Temmuz tarihlerinde Sayın Ergin Ersoy’un nakil talep ettiği Bekirpaşa Lisesi Müdür kadrosunun dolu olduğu ve bu nedenle de nakil işleminin gerçekleştirilemediği saptanmıştır. KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nın mezkûr nakil işleminin gerçekleştirilmemesi ile ilgili idari bir hatası bulunmamaktadır.
Öğretmen Kadrolarının Eğitim ve Öğretim Kurum ve Kuruluşlarına Dağılımı 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 7’nci maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu Yasa’nın 7’inci ve 38’inci maddesinin 7’nci fıkrası altında yapılan Tüzüğün 8’inci maddesi tahtında, Orta, mesleki ve teknik öğretim kurumları ile pratik sanat okulları bakımından kadroların belirlenmesinde olanaklar ölçüsünde, her sınıf veya şubede (derslikte), kırktan fazla öğrenci bulunmayacak ve her öğretmen, ikiyüzelliden fazla öğrenciye ders vermeyecek, her okulda, bir Müdür ve bir Müdür Muavini bulunacak ve her ikiyüz öğrenciye bir Müdür Muavini düşecek, her okulda, eğitim ve öğretim etkinliklerinin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesine olanak sağlayacak sayıda bölüm şefi ile atölye şefi bulunacak ve en az dört Müdür Muavini bulunan okullarda bir Başmuavin bulunacak şekilde dağıtım yapılması gerekmektedir.
25/1985 Öğretmenler Yasası 32’nci maddesinin 2’inci fıkrası uyarınca Başmuavinler bulundukları okulların müdürlerinin yokluğunda onlara vekâlet ederler. Başmuavinin yokluğunda ise o okuldaki en kıdemli müdür muavini müdüre vekâlet eder.
Sayın Aynur Ertuna’nın Müdür Muavini olarak görev yaptığı Bekirpaşa Lisesi’nde iki müdür muavini ve Sayın Ergin Ersoy’un görev yaptığı Karpaz Meslek Lisesi’nde ise bir müdür muavini bulunmaktadır. Sayın Aynur Ertuna Bekirpaşa Lisesi’nde en kıdemli Müdür Muavini olarak görev yapmakta olup, Bekirpaşa Lisesi’nde Başmuavin bulunmamaktadır. Dolayısıyla 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 32’nci maddesinin 2’nci fıkrası uyarınca Başmuavinler bulundukları okulların Müdürlerinin yokluğunda onlara vekâlet ederler. Başmuavin yokluğunda ise o okuldaki en kıdemli Müdür Muavini Müdüre vekâlet eder. Bu durumda Bekirpaşa Lisesi’nde en kıdemli Müdür Muavini olarak görev yapan Sayın Aynur Ertuna’nın Müdür’ün yokluğunda ona vekâlet etmesi hatalı değildir ve/veya ilgili Yasa hükmüne uygun bir icraattır.
25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası 10A maddesi tahtında, asıl ve sürekli öğretmen olarak görev yapanların uzun süreli hastalık, doğum, burs, kurs nedeniyle bu Yasa kuralları çerçevesinde izinli bulundukları dönemlerde, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti sınırları dışında diğer ülkelere Kültür Ataşesi, Öğrenci Başmüfettişi, Kültür Ataşe Yardımcısı, Öğrenci Müfettişi veya Öğretmen olarak gönderilen öğretmenlerin, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki görevleri başına dönünceye değin geçen dönemlerde, Mazeret izinleri uyarınca izinli olan öğretmenlerin yerine izin süresince, ödeneksiz izin ve kısmi ödenekli burs izinleri nedeniyle izinli olduğu dönemler için, ders yılı içinde emekliye ayrılma nedeni ile boşalma olması halinde bu kadrolara Kamu Hizmeti Komisyonunca atama yapılacağı tarihe değin geçecek sure için, ilgili okulda mevcut asıl ve sürekli öğretmenler arasından görevlendirme yapılamaması ve Bakanlıkça bu kadroların sürekli olarak doldurulması için gerekli işlemlerin başlatılması halinde, kadroların, emekliye ayrılma nedeni dışında münhal bulunması halinde ise, mevcut münhallere, bu Yasada belirlenen genel ve özel nitelikleri taşıyan kişilerce yeterli sayıda başvuruda bulunulmaması veya başvuru yapılmasına rağmen Kamu Hizmeti Komisyonunca herhangi bir nedenden dolayı doldurulamaması halinde, asıl ve sürekli olarak görev yapanların Milli Eğitim Denetleme, Değerlendirme ve Yönlendirme Kurulu (Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları) Yasası altındaki Eğitim Denetmeni kadrolarına Kamu Hizmeti Komisyonunca aday olarak atanmaları halinde adaylık süreleri boyunca okullardaki hizmetlerin aksamaması için KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı geçici görevlendirme yapabilir.
Yukarıdan da anlaşılacağı üzere Milli Eğitim Denetleme, Değerlendirme ve Yönlendirme Kurulu (Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları) Yasası altındaki Eğitim Denetmeni kadrolarına Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından aday olarak atanan öğretmenler dışındaki hiçbir atanma ile ilgili KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nın görevlendirme yetkisi bulunmamaktadır. Dairemiz tarafından yürütülen soruşturmada Sayın Aynur Ertuna’nın Müdür Mevkiine görevlendirilmediği tespit edilmiştir. Sayın Ertuna Genel Orta Öğretim Dairesi tarafından Müdürün yokluğunda görevlerini yürütebilmesi için yetkilendirilmiştir. Bu durumda Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nın hatalı bir işlemi ve/veya eylemi yoktur. Daha önce de belirttiğimiz üzere müdürün ve keza başmuavinin yokluğunda müdür muavininin müdüre vekâlet etme hakkı vardır.
Netice itibarıyla, Sayın Aynur Ertuna’nın görevlendirilmesinde bir usulsüzlük ve/veya hata olmadığına göre Sayın Ergin Ersoy başvurusunda yer alan bu iddiasında haksızdır ve/veya nakil işlemleri ile ilgili iddiası yersizdir.
KKTC Anayasası’nın 76’ıncı maddesinde düzenlenen Dilekçe Hakkı tahtında herkes, kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri hakkında tek başına veya topluca, yetkili makamlara yazı ile başvurma ve bunların süratle incelenmesi ve karara bağlanması hakkına sahiptir. Gerekçeye dayanacak olan bu karar, en geç otuz gün içinde, dilek ve şikâyet sahibine yazılı olarak bildirilir. Böyle bir karardan zarar gören herkes veya otuz gün içerisinde kendisine bir karar bildirilmeyen her ilgili, dilek ve şikâyet konusu hakkında yetkili mahkemeye başvurabilir.
Yine 27/2003 sayılı İyi İdare Yasası’nın 15’inci maddesi özel kişilerin istemlerini düzenlemektedir. Söz konusu Yasa maddesi uyarınca özel kişiler, kendileri veya kamu ile dilek ve şikâyetleri hakkında, tek başına veya topluca, yetkili makamlara yazı ile başvurma ve idareden yetkisi içindeki bir konuda birel işlem yapmasını isteme hakkına sahiptir. İdare, kendisine yazı ile başvuran kişi ya da kişilere, üzerinde tarih bulunan bir alındı belgesi verir. İstem, yetkili olmayan bir idareye yöneltilirse, kendisinden istemde bulunulan makam, istemi en geç beş iş günü içerisinde yetkili makama iletir ve istem sahibini yazılı olarak durumdan haberdar eder. İdare, istemle ilgili kararını, en geç otuz gün içinde, gerekçeli olarak, başvuran kişiye veya kişilere yazılı olarak bildirir. Otuz günlük süre, istemin yetkili makama ulaşmasından itibaren hesaplanır. İdare, bu süre içerisinde yazılı ve gerekçeli yanıt vermeyi ihmal ederse, bundan dolayı doğacak zararları bu Yasadaki kurallar çerçevesinde gidermekle yükümlüdür. İdare, yazılı ve gerekçeli bildirimde, kararına karşı, hangi süreler içinde, hangi hukuki yollara başvurulabileceğini belirtir.
Sayın Ergin Ersoy şikâyeti ile ilgili olarak 28 Eylül 2016 tarihinde ve avukatı aracılığı ile 19 Ekim 2016 tarihinde KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na yazılı olarak başvurmuştur. KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı her iki başvuruya cevap vermeyerek KKTC Anayasasının 76’ıncı ve İyi İdare Yasası’nın 15’inci maddesine aykırı davranmıştır.
Emine DİZDARLI
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)