Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Serdinç Maypa'nın  raporunu yayınladı.

           

         Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Dairesi’ne başvuruda bulunan Sayın Serdinç Maypa, KKTC’ye  ait değerlerin korunması amacı ile Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinin 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesine aykırı bir şekilde sonuçlandığını iddia ederek konunun Dairemizce soruşturulmasını talep etmiştir.

            Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

            Bu konunun daha sağlıklı değerlendirilebilmesi için 26 Temmuz 2023 tarih ve OMB.0.00-00/00-23/90 sayılı yazımız ile KKTC Maliye Bakanlığından, 26 Temmuz 2023 tarih ve OMB.0.00-00/00-23/91 sayılı yazımız ile KKTC Maliye Bakanlığı, Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığından, 25 Ekim 2023 tarih ve OMB.0.00-11/00-23/142 sayılı yazımız ile KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanlığı, Resmi Kabz Memurluğu ve Mukayyitlik Dairesinden ve 25 Ekim 2023 tarih ve OMB.0,00-00-00/23/141 sayılı yazımız ile KKTC Maliye Bakanlığından konuyla ilgili bilgiler istenmiştir.

            KKTC Maliye Bakanlığı Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığından  7 Ağustos 2023 tarihli gelen cevap yazıda KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinin şartnamesinin Merkezi İhale Komisyonu ve Devlet Emlak ve Malzeme Dairesinden Sayın Akın Demiray tarafından hazırlandığını, bahse konu ihaleye Alfa Sigorta Co.Ltd tarafından bir teklif geldiğini, başka bir teklif gelmediğini, ihalenin de Alfa Sigorta Co.Ltd.’e   verildiğini belirtmiştir.

            KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanlığı Resmi Kabz Memurluğu ve Mukayyitlik Dairesi Müdürlüğünden 26 Ekim 2023 tarihli gelen cevap yazıda Alfa Sigorta Co.Ltd.’in güncel direktörler kurulu onay belgesine göre 25 Ocak 2022 tarihinde Sayın Alişan Şan’ın direktörlük ve sekreterlik görevinden alınmış olduğunu, Sayın Ömer Şan’ın sekreter ve Sayın Ekrem Egemen Soyuğur’un ise direktör olarak atandığını belirtmiştir.

            KKTC Maliye Bakanlığından gelen 6 Kasım 2023 tarihli cevap yazıda KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Yaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinde teknik şartnamenin KKTC Maliye Bakanlığı Devlet Emlak ve Malzeme Dairesi personeli Sayın Zeynep Hazar Topuz ile Sayın Akın Demiray tarafından, idari şartnamenin ise Devlet Emlak ve Malzeme Dairesi personeli Sayın Çağda Ulupınar tarafından hazırlandığını, Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığının kayıtlarına göre bahse konu ihaleye sadece bir şirket tarafından teklif verildiğini, bahse konu ihalenin 20/2013 sayılı Kamu İhale Yasası tahtında teklif veren tek şirket olan Alfa Sigorta Co.Ltd.’e verildiğini belirtmiştir.

            20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinde belirtilen sınırlandırma veya yasaklamaların daha iyi anlaşılabilmesi yani Yasa Koyucunun yasayı yaparken (yasa mecliste görüşülürken) ne murat ettiğinin daha iyi anlaşılabilmesi için 17 Ocak 2024 tarihinde KKTC Cumhuriyet Meclisine OMB.0.00-00-00/24/09 sayılı yazı yazılmış ve 20/2016 sayılı yasanın mecliste görüşülürken yapılmış olan konuşma tutanakları talep edilmişti. Ancak yasal süre içerisinde Cumhuriyet Meclisinden yasanın görüşme tutanakları tarafımıza gönderilmemiştir. Bilahare sözlü görüşmeler yapılarak tutanaklar talep edilmesine rağmen tutanaklar incelenmek üzere soruşturma maksatları için Ombudsmanlığa gönderilmemiştir. Aradan geçen bu sürenin akabinde KKTC Cumhuriyet Meclisine 5 Şubat 2025 tarihli ve OMB.0.00-00/00-25/23 sayılı anımsatma yazısı yazılmış ve 20/2016 sayılı yasanın meclis tutanakları yeniden istenmiştir. Yazılan anımsatma yazısı ışığında 12 Şubat 2025 tarihinde cevap yazısı gönderildi ve meclis tutanakları 14 Mart 2025 tarihinde elimize ulaşmıştır. Meclis tutanaklarında inceleme yapılmış ve bunun akabinde, ihale dosyasının da incelenmesi gerekliliği hasıl olmuştur. Bu çerçevede Maliye Bakanlığına 13 Mart 2025 tarihinde OMB.0.00-00/00-23/41 sayılı yazı yazılarak ihale dosyası talep edilmiş ve bahse konu ihale dosyası 14 Mart 2025 tarihinde tarafımıza ulaşmıştır. İhale dosyasında yapılan incelemede ihaleyi kazanan Alfa Sigorta Co. Ltd.’in diğer direktörler yanında dönemin Maliye Bakanı olan Sayın Alişan Şan’ın kardeşi Sayın Ömer Şan’ın hem direktör hem de sekreter olduğu ve %99 hisseye sahip olduğu görülmektedir.

            Yine ihale dosyasında yapmış olduğumuz incelemede Alfa Sigorta Co.Ltd.’in KKTC Şirketler Mukayyitliğine verilen şirketin ana sözleşmesinin, tarihinin 1 Ekim 2024 olduğunu ve ana sözleşmede son sayfasında iştirakler listesinde 80.000 hissenin 39.680 adetinin Sayın Alişan Şan’a ve 39.680 adetinin Sayın Ömer Şan’a ait olduğu görülmektedir ve ayni zamanda işbu 1 Ekim 2024 tarihinde Şirketler Mukayyitliğine verilip onaylanan sözleşme ve iştirakler listesinin, 18 Ocak 2023 tarihinde tasdik memuru tarafından tasdiklendiğinin ve bu onaylı veya tasdikli sözleşme ve iştirakler listesinin de ihale dosyasına girdiğini de görmekteyiz.

            Sayın Serdinç Maypa Dairemize yapmış olduğu başvuruda  20/2016 sayılı Kamu İhale Yasasının 13’üncü maddesine aykırı bir şekilde KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta Hizmeti alınması ihalesinin Alfa Sigorta Co.Ltd.’e verildiğini iddia etmiştir.

   İhaleye katılamayacak olanlar ve ihalelerden yasaklama 20/2016 Sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinde düzenlenmiştir.

 

İhalelere Katılamayacak            13. (1) Aşağıda belirtilenler, bu Yasa                 

Olanlar ve  İhalelerden                    kapsamındaki ihalelere katılamaz:

Yasaklama                                       (A) İdari ve teknik şartnameleri hazırlayan veya  

                                               hazırlanmasına katkı koyan kişiler ile ihale 

                                               komisyonu üyelerinin eşleri ve üçüncü

                                               dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar 

                                               sıhri hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri  

                                               ile  bunların ortak olduğu şirketler veya iktisadi 

                                               işletmeler.

            KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta Hizmeti alınması ihalesinin Teknik ve İdari Şartnamesinin hazırlanmasının sorumluluğunu KKTC Maliye Bakanlığı ve/veya bakanlığa bağlı daireler ve/veya bu kurumlarda çalışanlar üstlenmiştir ve/veya bu kurum ve/veya kişiler tarafından hazırlanmıştır. Sayın Alişan Şan 23 Ocak 2022 Milletvekili Erken Genel Seçimlerinde Ulusal Birlik Partisi adına milletvekili seçilerek KKTC Cumhuriyet Meclisine girmiştir. Bilahare 12 Mayıs 2022 tarihinde Ulusal Birlik Partisi, Demokrat Parti ve Yeniden Doğuş Partisinin birlikte kurulan koalisyon hükümetinde Maliye Bakanlığı görevini üstlenmiştir. İhalenin verildiği şirketin direktörü olan dönemin bakanı Sayın Alişan Şan 25 Ocak 2022 tarihinden sonra direktörlük ve sekreterlik görevinden ayrılarak yerine Sayın Ekrem Egemen Soyuğur direktör olarak ve  Sayın Ömer Şan sekreter olarak atanmıştır.

            57/1977 Sayılı Bakanlıkların Kuruluş İlkeleri Yasası’nın 6’ıncı maddesinde bakanın tanımı yapılmaktadır.

 

Bakan           6. Bakan, bakanlık kuruluşunun politik sorumlusu  ve en üst hiyerarşik amiridir.

Bakan,  bakanlığının görev alanına giren  konularda Bakanlar Kurulunun genel siyasetini ve programını yürütmek ve yasaların uygulanmasını sağlamakla sorumludur.

Bakanlığı, adlî, kazaî ve diğer idarî makamlar önünde ve üçüncü şahıslara karşı Bakan ya da yetkili kıldığı kişiler temsil eder.

 

         20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesi “İhaleye Katılamayacak Olanlar ve İhaleden Yasaklama yan başlığını taşımakta olup, 13. maddenin (1)’inci fıkrasının (A) bendinde yasa gereği ihaleye katılamama hali, (B) bendinde ve (2)’inci fıkrasında ise Merkezi İhale Komisyonunun hakkında alacağı yasaklama kararı neticesinde ihaleye katılamama hali düzenlenmiştir.

 

 

 

KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinin ihale makamı KKTC Maliye Bakanlığıdır. Bahse konu ihalenin teknik ve idari şartnamelerini hazırlayanlar da KKTC Maliye Bakanlığı ve/veya bu bakanlığa bağlı daireler ve/veya bu kurumlarda çalışan kişilerdir. KKTC Maliye Bakanlığı görevini yürüten dönemin bakanının bahse konu ihalenin idari ve teknik şartnamelerini hazırlayan ve/veya hazırlanmasına katkı koyan kişiler arasında olduğu anlaşılmaktadır. KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan yangın ve kaza sigorta hizmeti alınması hakkında çıkılan ihalenin dönemin Maliye Bakanının kardeşinin sekreter olarak görev yaptığı bir şirket olan Alfa Sigorta Co.Ltd.  20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinde belirtilen ihaleye katılamayacak olanlar arasına girmektedir.

      İhale Makamlarının veya ihale komisyonlarının, 20/2016 Sayılı Kamu İhale Yasası’na aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya ihale süreci tarafları ve itirazlar, ihalenin geçersiz sayılması ve yargı yolu ile ilgili konular bahse konu yasanın on ikinci kısmında düzenlenmiştir.

ONİKİNCİ KISIM

İtirazlar, İhalenin Geçersiz Sayılması ve Yargı Yolu

İtirazlar                      79. İhale makamlarının veya ihale komisyonlarının, bu Yasaya 

                                  aykırı almış olduğu bütün kararlar veya ihale katılımcıları veya 

                                  ihale süreci taraflarını zarara uğratan ihale kararları, İtiraz 

                                  Makamına bildirilebilir.

                                                                      

İtiraz Ücreti          80.(1) İtirazların işlenebilmesi için, itirazda bulunan ihale  

                              katılımcıları, bu Yasanın 19’uncu maddesi uyarınca belirlenen   

                               ihale  bedelinin %0.5 (binde beş)’ine denk bir itiraz ücretini Gelir    ve 

                              Vergi Dairesine yatırır veya aynı tutardaki teminat mektubunu  

                              ihale makamına sunar.

                             (2)  İtiraz sahibi, itiraz sürecinin yürütülebilmesi için itiraz 

                              ücretini yatırıldığını belgeler veya teminat mektubunu sunar.  

                              İtiraz  Makamının kararı sonucunda itiraz sahibinin haklı olması   

                              halinde, söz konusu itiraz ücreti veya teminat mektubu itiraz      

                               sahibine geri  ödenir.

                                  

İtirazların                   81.(1)Bu Yasa uyarınca ihale sürecinin yürütülmesi  

Sunulması ile              aşamasında ihale komisyonlarının ürettiği bir karardan ötürü

İlgili kurallar               haklarının ihlal edildiğini iddia eden ve iptal edilen bir ihlalden 

                                    dolayı zarara uğrama riski olan ihale katılımcıları veya ihale 

                                    sürecine taraf olanlar itiraz dosyalayabilirler. İtirazın konusu 

                                      ihale duyuruları, ihale belgeleri veya bu Yasada belirtilen ve ihale 

                                    sürecinde onaylanmış olsun veya olmasın İhale Değerlendirme 

                                     Komisyonunca alınan kararlarla ilgili olabilir.

                                                 

                                        (2)   İtirazlar, ihale komisyonlarının kararının bu Yasanın 

                                      45’inci maddesi uyarınca ihale katılımcılarına bildirildiği günden 

                                      itibaren 5 (beş) iş günü (bekleme süresi) içinde yapar. Bu Yasanın

                                      45’inci maddesi uyarınca belirli bir duyuruya tabi olmayan

                                      kararlarla ilgili, yeniden gözden geçirme talep eden itirazların 

                                      olması durumunda, bu süre ilgili kararın yayınlanmasının 

                                      ardından en az 5 (beş) iş günüdür.

                                        (3)   İtirazlar, İtiraz Makamı ve ihaleye taraf olan ihale 

                                       komisyonuna eş zamanlı olarak yapılır. İtiraz Makamı her 

                                       koşulda, ilgili İhale Değerlendirme Komisyonunu ve İhale

                                       Makamını, itirazın yapılmasından itibaren 2 (iki) iş günü içinde 

                                        itiraz ile ilgili bilgilendirir ve itirazın ihaleyi kazanan taraf ile 

                                       ilgili olması halinde söz konusu ihale katılımcısını da 

                                       bilgilendirir.

                                        (4)   İtirazlar yazılı olarak yapılır ve aşağıdaki bilgileri içerir:

                                               (A)      İtiraz sahibinin adı, adresi ve diğer detaylar;

                                               (B)       İhale makamının adı, adresi ve diğer detaylar;

                                               (C)      İtiraz edilen ihale duyurusu, ihale belgeleri veya 

                                        kararın içeriği ve itirazda bulunan ihale katılımcısının bu Yasa 

                                        uyarınca ihale kararının bir hak ihlali veya çıkarlarına gelecek 

                                        bir zarar olarak değerlendirmesinin gerekçeleri;

                                               (Ç)      İtirazda bulunan ihale katılımcısı tarafından açık bir 

                                        şekilde ifade edilen ara önlem talepleri;

                                               (D)      İtiraz ücretinin ödenmiş olduğunu gösteren bir belge.

                                         (5)  İtirazın, (4)’üncü fıkrada belirtilen bilgi ve belgelerin 

                                       bazılarını içermemesi halinde, İtiraz Makamı itiraz eden tarafın 

                                       itirazını 3 (üç) iş gününden uzun olmayacak bir süre içinde 

                                       tamamlamasını talep eder.

                                         (6)  İtiraz sahibinin, (5)’inci fıkrada belirtilen talep üzerine 

                                       gerekeni yapmaması halinde, itiraz eksik olduğu gerekçesiyle 

                                       reddedilir.

                                                                     

İtirazların                  82. (1) Hakkında itiraz olan ihale komisyonu, İtirazMakamının 

Değerlendirilmesi     kendisine yaptığı bildirim tarihinden başlayan 3 (üç) iş günü içinde, 

                                   İtiraz Makamına söz konusu itirazın değerlendirilmesi  için gerekli

                                   olan tüm belgeleri sunar.

                                    (2) İtiraz Makamı, ilgili ihale komisyonundan daha fazla bilgi ve 

                                  belge isteme hakkını saklı tutar. Böyle bir durumda, ihale 

                                  değerlendirme komisyonu İtiraz Makamından ilgili talebi almasının 

                                  ardından gerekli belge ve bilgileri 2 (iki) iş günü içinde sunar.

                                    (3)İtiraz Makamının, itirazın İtiraz Makamına iletilmesinin

                                  ardından veya uygun olduğunda, (2)’nci fıkra uyarınca, ilgili ihale 

                                   komisyonunca ek bilgi ve belgeleri almasının ardından 10 (on) iş 

                                   günü içinde itirazı değerlendirir.

                                    (4) Yukarıdaki (3)’üncü fıkrada belirtilen süre, özel olarak

                                  gerekliliği doğrulanabilen durumlarda, 5 (beş) iş gününden fazla 

                                  olmayacak şekilde uzatılabilir ve itiraz sahibi ve ilgili ihale 

                                   komisyonu bununla ilgili bilgilendirilir.

                                    (5)       Bir itirazın dosyalandığı durumlarda, İtiraz Makamı, ilgili 

                                  tarafların daha fazla zarar görmesini engellemek üzere, ilgili ihale 

                                  komisyonu tarafından alınan herhangi bir kararın askıya alınması 

                                  veya uygulanması önlemleri de dahil öngördüğü çeşitli önlemler 

                                  alabilir.

                                    (6)       İtiraz Makamı, itiraz gerekçeleri kalkar kalkmaz aldığı ara 

                                  önlemleri iptal eder; aksi takdirde bu Yasanın 83’üncü maddesi 

                                  uyarınca itirazla ilgili kararın alındığı tarihte ara önlemler 

                                  geçerliliğini kaybeder.

                                    (7)       Bir ara emrinin alınmış olduğu ve ilgili ihale komisyonunun

                                  ihale sürecini devam ettirdiği hallerde, aynı ihale sürecinde devam 

                                  ettirilen tüm faaliyetler geçersiz sayılır.

                             (8)     Yukarıda belirtilen hükümler uyarınca, itirazın, ihale komisyonunun ihalenin verilmesi kararı ile ilgili olması halinde bu Yasanın 81’inci maddesinin (3)’üncü fıkrası uyarınca İhale Değerlendirme Komisyonunun itiraz bildirimi, bu Yasanın 77’üncü maddesindeki süre dolmamışsa dahi, kamu ihale sözleşmesinin imzalanmasını ve bu Yasanın 83’üncü maddesi uyarınca nihai karar alınıncaya kadar uygulanmasını derhal askıya alır. Bu hükme aykırı olarak imzalanan kamu ihaleleri, bu Yasanın 84’üncü maddesinde belirtilen koşullar altında geçersiz sayılır. İtiraz Makamı, her koşulda, zarar görebilecek çıkarlar ve söz konusu kamu çıkarları üzerindeki olası sonuçlarını göz önünde bulundurarak, olumsuz etkilerinin faydalarını aşabileceği durumlarda ihaleyi imzalamaya karar verebilir.

                                                                                 

İtirazlarla İlgili          83.(1)İtiraz Makamı bir itirazı aşağıda açıklanan hallerde 

Karar                        reddeder:

                                    (A)İtirazın bu Yasanın 81’inci maddesinin (2)’nci fıkrası uyarınca 

                                   belirlenen süre içinde sunulmadığı halde;

                                    (B) İtirazın bu Yasanın 79’uncu maddesine uygun olarak, yetkisi

                                  olmayan bir iktisadi işletme tarafından yapılması halinde;

                                    (C)      İtirazın bir ihale duyurusu, ihale belgeleri veya bu Yasanın 

                                   81’inci maddesinin (1)’inci fıkrasında belirtildiği gibi bir karar 

                                   aleyhinde olmaması halinde;

                                    (Ç)      İtirazın bu Yasanın 81’inci maddesinin (4)’üncü ve (5)’inci 

                                  fıkralarında belirtilen gerekliliklere uymaması halinde;

                                    (D)      İlgili ihale komisyonunun, itiraz makamının talebi üzerine 

                                  almış olduğu kararını gözden geçirmesi halinde.

                                    (2)       İtiraz Makamı, itiraz sahibinden itirazından vazgeçme 

                                   isteğini bildiren yazılı bir bildirim alması halinde süreci 

                                   durdurabilir.

                                    (3) İtiraz Makamı alacağı bir karar yoluyla:

                                    (A) Yersiz olan itirazları reddedebilir.

                                    (B) İtirazı yerinde bulup ihale sürecini ve alınan kararları kısmen 

                                   veya tamamen iptal edebilir, ihale değerlendirme komisyonunu 

                                   tesbit ettiği usulsüzlüklerle ilgili bilgilendirir ve söz konusu İhale 

                                   Değerlendirme Komisyonuna yeni bir ihale süreci başlatılmasını 

                                   veya yeni bir karar almasını veya gerçekleşen usulsüzlüklerin 

                                   ortadan kaldırılması için gerekenin yapılmasını talep edebilir.

                                    (C) Yukarıdaki (B) bendi uyarınca alınan bir kararı takiben bu 

                                   Yasaya uygun olmayan bir karardan ötürü zarara uğrayan iktisadi 

                                   işletmelerin zararının ödenmesine karar verebilir.

                                    (4)       İtiraz Makamı, İhale Değerlendirme Komisyonunun,

                                   yukarıdaki (3)’ncü fıkradaki kararla ilgili yaptığı uygulama 

                                   konusunda bir rapor hazırlamasını talep edebilir. İtiraz Makamı, 

                                   İhale Değerlendirme Komisyonunun, alınan kararı öngörülen süre 

                                   içinde uygulamadığını tespit ederse, Bakanlar Kuruluna ve 

                                    Başsavcılığa yazılı bilgi verir.

                                                                      

İhalenin ve/veya        84.(1)  Bir kamu ihalesi bu Yasa uyarınca aşağıdaki hallerde

Sözleşmenin               geçersiz sayılır:

Geçersiz                     (A) İhale makamlarının veya komisyonlarının, ihale duyurusunu 

Sayılması                   bu Yasa hükümlerine göre yapmaması veya eksik yapması halinde;

                         

(B)  Bu Yasanın 77’nci maddesinin (3)’üncü fıkrasında sözü edilen 5 (beş) iş günlük bekleme süresine uyulmadığı hallerde ve 81’inci maddesinin (6)’ncı ve (7)’nci fıkralarında öngördüğü hallerde, bu tip ihlallerin itiraz eden ihale katılımcısını bir çözüm arama olanağından mahrum bırakması ve ihaleyi almak için bir yeniden değerlendirme talep etme şansını etkilemesi halinde.

 

(2) Yukarıdaki (1)’inci fıkranın (B) bendi uyarınca iptal edilen bir ihaleden kaynaklanan sözleşme yükümlülüklerinin geriye dönük iptali veya alternatif olarak hala yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerin iptal edilmesi kapsamını sınırlandırmak amacıyla, söz konusu kamu ihalesinin geçersiz olduğu İtiraz Makamı tarafından duyurulur.

(3)       İhalenin tüm ilgili boyutları değerlendirdikten sonra, İtiraz Makamı, bu Yasanın 83’üncü maddesinin (3)’üncü fıkrasının (C) bendi ile uyumlu olacak şekilde itiraz sahibinin zararlarının tazmin edilmesine halel gelmeksizin karar verebilir.

                                                                      

   Yargı Yolu                 85. Anlaşmazlığa taraf olanlar, İtiraz Makamının aldığı herhangi bir karar aleyhinde, kararın bilgisine     

        gelmesinden itibaren 75 (yetmiş beş) gün içinde, yargı yoluna gidebilirler.

 

             KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinde ihale ile ilgili ve/veya verilen kararla ilgili İtiraz Makamına bir başvuru yapılmamıştır ve/veya bu hususta herhangi bir bilgi ve/veya belge sunulmamıştır.

            Yürütsel veya yönetsel bir yetki kullanan herhangi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin veya ihmalinin, KKTC Anayasası’nın veya herhangi bir yasanın veya bunlara uygun olarak çıkarılan mevzuatın kurallarına aykırı olduğu veya bunları söz konusu organ veya makam veya kişiye verilen yetkiyi aşmak veya kötüye kullanmak suretiyle yapıldığı iddialarıyla ilgili kesin karar vermek münhasır yargı yetkisine sahip makam Yüksek İdare Mahkemesidir. Bu konuyla ilgili düzenleme KKTC Anayasası’nın 152’inci maddesinde düzenlenmiştir.

Madde 152

(1)   Yüksek İdare Mahkemesi, yürütsel veya yönetsel bir yetki kullanan herhangi bir organ, makam veya kişinin bir kararının, işleminin veya ihmalinin, bu Anayasanın veya herhangi bir yasanın veya bunlara uygun olarak çıkarılan mevzuatın kurallarına aykırı olduğu veya bunların söz konusu organ veya makam veya kişiye verilen yetkiyi aşmak veya kötüye kullanmak suretiyle yapıldığı şikayeti ile kendisine yapılan başvuru hakkında, kesin karar vermek münhasır yargı yetkisine sahiptir.

(2)   Böyle bir başvuru, sahip olduğu meşru bir menfaatı, bu gibi karar veya işlem veya ihmal yüzünden olumsuz yönde ve doğrudan doğruya etkilenen kişi tarafından yapılabilir.

(3)   Söz konusu  başvuru,  karar veya işlemin yayınlanması tarihinden veya yayınlanmadığı takdirde veya bir ihmal halinde, başvuran kişinin bunu öğrendiği tarihten başlayarak yetmiş beş gün içinde yapılır.

(4)   Böyle bir başvuru üzerine Yüksek İdare Mahkemesi, kararında:

(a)  Söz konusu karar veya işlem veya ihmali, tamamen veya kısmen onaylayabilir; veya

(b)  Söz konusu karar veya işlemin, tamamen veya kısmen, hükümsüz ve etkisiz olduğuna ve herhangi bir sonuç doğurmayacağına karar verebilir; veya

(c)   Söz konusu ihmalin, tamamen veya kısmen yapılmaması gerektiğine ve yapılması ihmal olunan eylem veya işlemin yapılması gerektiğine karar verebilir.

(5)   Bu maddenin (4). fıkrası gereğince verilen herhangi bir karar, Devlet içerisindeki bütün mahkemeleri ve bütün organları veya makamları bağlar.  Karar, ilgili organ veya makam veya kişi tarafından uygulanır ve ona göre hareket edilir.

(6)   Bu maddenin (4). fıkrası gereğince hükümsüz kılınan herhangi bir karar veya işlemin veya yapılmaması gerektiğine karar verilen herhangi bir ihmalin, kendisine zarar verdiği herhangi bir kişi, ilgili organ, makam veya kişi tarafından, istemi kendisini tatmin eder şekilde yerine getirilmediği takdirde, zararların tazmini veya kendisine başka bir tazminat verilmesi için dava açmak ve mahkeme tarafından saptanacak tam ve muhik bir tazminat almak ve söz konusu mahkemenin vermeye yetkili olduğu diğer tam ve muhik bir tazminat almak hakkına sahiptir.

            KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinde ihale ile ilgili ve/veya verilen kararla ilgili Yüksek İdare Mahkemesinde açılmış bir dava yoktur ve/veya bu yönde herhangi bir bilgi ve/veya belge sunulmamıştır.

            57/1977 Sayılı Bakanlıkların Kuruluş İlkeleri Yasası’nın 6’ıncı maddesinde bakanın tanımı yapılmaktadır.

Bakan            6. Bakan, bakanlık kuruluşunun politik sorumlusu  ve en üst hiyerarşik amiridir.

Bakan,  bakanlığının görev alanına giren  konularda Bakanlar Kurulunun genel siyasetini ve programını yürütmek ve yasaların uygulanmasını sağlamakla sorumludur.

Bakanlığı, adlî, kazaî ve diğer idarî makamlar önünde ve üçüncü şahıslara karşı Bakan ya da yetkili kıldığı kişiler temsil eder.

            KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinin ihale makamı KKTC Maliye Bakanlığıdır. Bahse konu ihalenin teknik ve idari şartnamelerini hazırlayanlar da KKTC Maliye Bakanlığı ve/veya bu bakanlığa bağlı daireler ve/veya bu kurumlarda çalışan kişilerdir. KKTC Maliye Bakanlığı görevini yürüten dönemin bakanının bahse konu ihalenin idari ve teknik şartnamelerini hazırlayan ve/veya hazırlanmasına katkı koyan kişiler arasında olduğu anlaşılmaktadır. KKTC’ye ait değerlerin korunması amacı ile 2023 yılını kapsayan yangın ve kaza sigorta hizmeti alınması hakkında çıkılan ihalenin dönemin Maliye Bakanının kardeşinin sekreter olarak görev yaptığı bir şirket olan Alfa Sigorta Co.Ltd.’e verilmesi 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinin 1’inci fıkrasının (A) bendinde düzenlenen ve yasa gereği ihaleye katılamaması haline açıkça aykırı bir durum oluşturmaktadır.

            KKTC Resmi Kabz Memurluğu ve Mukayyitliğinden temin edilen 26 Ekim 2023 tarihli Alfa Sigorta Co.Ltd.’in direktörler kurulu listesinde Sayın Ömer Şan direktör olarak görülmektedir. Yine Ekonomi ve Enerji Bakanlığı tarafından gönderilen 26 Ekim 2023 tarihli yazıda ise Sayın Alişan Şan’ın 25 Ocak 2022 tarihinde direktörlük ve sekreterlik görevinden ayrıldığı ve yine Alfa Sigorta Co. Ltd.’de direktör olan Sayın Ömer Şan’ın ilaveten sekreterlik görevini de üstlendiği görülmektedir.

            Keza yine ihale dosyasında yapılan incelemede Alfa Sigorta Co. Ltd. tarafından Merkezi İhale Komisyonuna yapılan müracaat ve ihaleye katılım dosyasında Alfa Sigorta Co. Ltd.’in ana sözleşmesi de bulunmaktadır. İlgili şirketin ana sözleşmesi tasdik memuruna 18 Ocak 2023 tarihinde onaylatılıp Merkezi İhale Komisyonuna ihale dosyası içerisinde verilmiştir. Onaylı (tasdikli) ana sözleşmenin son sayfasında iştirakçilerin listesinde Sayın Alişan Şan’ın ismi ve hisse miktarı bulunmaktadır. Yine ayni dosyadaki dönemin Maliye Bakanı Sayın Alişan Şan’ın çıkarıldığı iştirakçiler (hissedarlar) listesinde bulunmaktadır.

            Merkezi İhale Komisyonunun işbu dosyayı incelerken Maliye Bakanı Sayın Alişan Şan’ın kardeşi Sayın Ömer Şan’ın ismini listede görememesinin ve 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinin (1)’inci fıkrasının  (A) bendini uygulamamasının hiçbir makul izahı yoktur. Yani Merkezi İhale Komisyonu 20/2016 sayılı Yasa altında görevini ilgili yasanın 13’üncü maddesinin (1)’inci fıkrasının (A) bendi altında incelemek zorunda olup, yapacağı incelemede dönemin Maliye Bakanı Sayın Alişan Şan’ın kardeşi Sayın Ömer Şan’ın isminin tespiti durumunda 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinin (1)’inci fıkrasının (A) bendi uyarınca ihaleye katılamama tespiti yapması gerekirdi.

            KKTC’ye ait Değerlerin Korunması Amacı ile 2023 yılını kapsayan Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinde, KKTC  Maliye Bakanlığı Devlet Emlak Malzeme Dairesi Müdürlüğü tarafından 354/2022 İhale Numarasıyla çıkılan ihalenin  KKTC Maliye Bakanlığı, Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığının bahse konu ihalenin Alfa Sigorta Co. Ltd.e verilmesiyle ilgili kararı Alfa Sigorta Co.Ltd.’de sekreter olarak görev yapan Sayın Ömer Şan’ın dönemin Maliye Bakanının kardeşi olması, 20/2013 sayılı Kamu İhale Yasasının 13. maddesinin (1). fıkrasının (A) bendinde belirtilen ihalelere katılamayacak olanlar içerisinde olduğundan bahse konu ihalenin Alfa Sigorta Co.Ltd.’e verilmesi kararı 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesinin (1)’inci fıkrasının (A) bendine aykırıdır.           

 

       

                                                                           İlkan VAROL

                     Yüksek Yönetim Denetçisi

                                (Ombudsman)

 

 

 

 

 

                                                                                                                

 

 

           

 

 

Print
Yayınlanma tarihi: Ağu 14, 2025,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Ekim 2025»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789

Arşiv