Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Emine Dizdarlı’nın KKTC Anayasası’nın 112'inci maddesine ilişkin değerlendirmesi:

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Emine Dizdarlı’nın KKTC Anayasası’nın 112'inci maddesine ilişkin değerlendirmesi:

 

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Anayasası’nın 112’inci maddesi Bakanlar Kurulu’nun hangi koşullar altında Yasa Gücünde Kararname çıkarabileceği koşullarını düzenlemektedir. Söz konusu Anayasa maddesi tahtında ekonomik konularda, ivedilik varsa, Bakanlar Kurulu Yasa Gücünde Kararname çıkarabilir. Yasa Gücünde Kararname, Resmi  Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girer ve ayni gün, gerekçesi ile birlikte Cumhuriyet Meclisi’ne sunulur. Cumhuriyet Meclisi’ne sunulan Yasa Gücünde Kararnameler, İçtüzüğün, yasaların görüşülmesi için koyduğu kurallara göre komitelerde ve Genel Kurulda, diğer bütün konulardan önce, öncelik ve ivedilikle görüşülüp karara bağlanır. Meclis bu konudaki kararlarını doksan gün içinde verir.  Bakanlar Kurulu Yasa Gücünde Kararnameler ile, yeni mali yükümlülükler getiremez, kişisel ve siyasal hak ve özgürlükleri kısıtlayamaz.

Görüleceği üzere, Anayasa’nın 112'inci maddesinin 1. fıkrası tahtında, Bakanlar Kurulu, sadece ekonomik konularda ve ivedilik olması koşulu ile Yasa Gücünde Kararname çıkarmaya yetkilidir. Bu durumda 26 Ekim 2018 tarihli, Karar No: TE (K-I) 1284 -2018 sayılı Yasa Gücünde Kararnamenin Anayasa’nın 112’inci maddesine uygun olması için (1) konunun ekonomik olması ve (2) ivediliğin varlığı, başka bir deyişle çabuk davranma zorunluluğunun bulunması gerekmektedir. Bu hususlar Anayasa Mahkemesinin bir çok kararında da serdedilmiştir.

Bu durumda Bakanlar Kurulu’nun ‟ ekonomik koşullar ve bütçe imkanlarından kaynaklanan zorunluluk ”  nedeniyle 26 Ekim 2018 tarihinde aldığı karar ile  hayat pahalılığı ödeneği hakkının üç ay (Ekim, Kasım, Aralık) süreyle uygulanmamasının durdurulması ekonomik konularda çıkarılan bir kararname midir? Bakanlar  Kurulu’nun  Kararında belirtilen ‟ ekonomik koşullar ”  ve “bütçe imkanlarından kaynaklanan zorunluluk ” ekonomik midir?

Türk Dil Kurumu Sözlük kılavuzuna göre  ‟ekonomi” sözcüğü kişilerdeki gereksemeleri karşılamak amacıyla yapılan davranış, bir ülkede, bölgede veya dünyada mal ve hizmetlerin üretim, ticaret, dağıtım, tüketim, ithalat ve ihracattan oluşan insan aktivitesi ve keza ‟ ekonomik ” sözcüğü ise ekonomiyle ilgili olan  iktisadi, daha az gider gerektiren veya daha az masraflı olarak tanımlanmaktadır.

KKTC Anayasası’nın 112’inci maddesi altında çıkarılan Yasa Gücünde Kararname konusunun doğrudan ve sıkı sıkıya ekonomi ile bağlantılı olması esastır. Bu nedenle ekonomi ile dolaylı ve uzak olan ilişkiler  Bakanlar Kurulu’na Yasa Gücünde Kararname çıkarma yetkisi vermemektedir veya bu husus Yasa Gücünde Kararname çıkarmak için yeterli değildir kanaatindeyim.

Söz konusu 26 Ekim 2018  tarihli, Karar ID:50146, Karar No: TE (K-I)1284- 2018 incelendiğinde üç ay süre ile hayat pahalılığı ödeneği hakkının Kamu Görevlilerini, Emeklileri, Polis Örgütü mensuplarını, Kamu Sağlık çalışanlarını, Kıbrıs Türk Sosyal Sigortalar Yasası ve Sosyal Güvenlik altında hayat pahalılığı ödeneği almaya hakları olan kişileri kapsadığı veya uygulanacağı yer almaktadır. Bir taraftan bir grup çalışan ve emekli mağdur olurken, diğer taraftan  Bakanlar Kurulu’nun muhtelif kararlar alarak bütçeden yüklü miktarlarda ödemeler yaptıkları görülmektedir. Bu husus eşitlik ilkesine  aykırıdır. Yönetim makamları, bütün işlemlerinde yasa önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek ve ayrıcalık yapmamak zorundadırlar.

Yine Anayasa’nın 112’inci maddesinden anlaşılacağı üzere Bakanlar Kurulu ancak ivedilik olması durumunda Yasa Gücünde Kararname çıkarabilir. Dövizdeki krizin önlenmesi veya Bütçe imkanlarından kaynaklanan zorunluluklar bir grup çalışanın maaşlarına hayat pahalılığı ödeneğini ödememekle ortadan kalkmayacağı veya bunun  mümkün olmayacağı kabul edilen bir husustur.

Anayasa maddesinin 112’inci maddesine uygun olması için Yasa Gücünde Kararname’nin Yasa maddesinde belirtilen  iki koşulu tatmin etmesi ve Türk Dil Kurumu’nun “ekonomik” sözcüğüne verdiği tanıma veya anlamına uyması gerekir. Alınan kararın bu tanıma uymadığı, söz konusu kararın ekonomik veya iktisadi olmadığı ve çabuk davranma zorunluluğu taşımadığı açıkca görülmektedir.

Söz konusu ekonomik kriz takriben Haziran 2018 tarihinden itibaren devam etmektedir. Bu nedenle  Yasa ile öngörülen hayat pahalılığı ödeneğinin ödenmemesi kararının  veya hayat pahalılığı ödeneğinin üç ay süre ile ertelenmesinin  Bütçe’den  yapılan diğer yüklü ödemeler dikkate  alındığında ne kadar ivedidir? veya ne kadar zaruridir?. Hal böyle iken, bunun neticesinde yaşanan  mağduriyetin bir kısım çalışana veya emekliye  yüklenmesi ne kadar adildir? veya kamu yararı için ne kadar gereklidir?. Bu itibarla söz konusu Bakanlar Kurulu Kararının kamu yararı, eşitlik ve ayrımcılık ilkesi gereği yeniden gözden geçirilerek değerlendirilmesi ve kaldırılması gerekmektedir.

 

 

Print
Yayınlanma tarihi: Kas 15, 2018,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Haziran 2025»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
26272829
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Seydali Gülkan'a ait  başvuru  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Seydali Gülkan'a ait başvuru raporunu yayınladı.

 

Sayın Seydali Gülkan, Güzelyurt’ta bulunan 268’inci Sulama Birliğinin üyesi olduğunu, üyesi olduğu 268’inci Sulama Birliğinde gayri yasal uygulamalar yapıldığını, bahse konu uygulamalarla ilgili olarak Güzelyurt Bölge Sular Komitesinin ve Maliye Teftiş İnceleme Kurulunun denetim görevini yerine getirmediğini, şikayetleri ilgili Güzelyurt Bölge Sular Komitesine başvuru yaptığını ancak bir sonuç alamadığını iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulması talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
30311
23
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Osman Haklıgil'in  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Osman Haklıgil'in raporunu yayınladı.

 

Sayın Osman Haklıgil, Akol Developments tarafından Pafta No: XXIV ve  Parsel No: 3488 ÜZ olan arazide inşa edilen The Sea House Residences sitesinden bir daire satın aldıklarını, söz konusu sitede su drenajı ve/veya bağlantısı olmadığı için yağmurlu havalarda sitenin sular altında kaldığını, apartmanlarda merdiven kulesinin çatıya bağlanmadığını, bağlantının küçük bir pencere ile yapıldığından dolayı çatıda bir sorun olduğunda ve/veya çatı üzerindeki su depoları, çanak anten ve benzeri cihazların bozulması durumunda sözü edilen yere çıkmakta sorunlar yaşadıklarını, bunlara ilaveten sitede yangın merdiveninin bulunmadığını, Gazimağusa Belediyesi’ne yaşadıkları sorunlar ile ilgili 2017 yılından itibaren farklı tarihlerde müracaat ettiklerini ancak bir netice alamadıklarını iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
4
Ombudsman İlkan Varol, İran'da  İslam İşbirliği Teşkilatı Ombudsmanlar Birliği'nin  (OICOA) toplantısına katıldı.

Ombudsman İlkan Varol, İran'da İslam İşbirliği Teşkilatı Ombudsmanlar Birliği'nin (OICOA) toplantısına katıldı.

 

Ombudsman İlkan Varol’dan Tahran’da KKTC Vurgusu: “İzolasyonlar İnsan Hakları İhlalidir”

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol,  İran İslam Cumhuriyeti’nin başkenti Tahran’da düzenlenen İslam İşbirliği Teşkilatı Ombudsmanlar Birliği’nin (OICOA) Dördüncü Genel Kurulu ve On İkinci Yönetim Kurulu Toplantısı’na tam üye sıfatıyla katıldı.

Toplantıda yaptığı konuşmada tüm katılımcıları KKTC adına selamlayan Varol, ev sahipliği dolayısıyla İran İslam Cumhuriyeti’ne ve organizasyonda emeği geçen tüm kurumlara teşekkür etti.

Devamını oku
5678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Arşiv