Kamu Görevinde Bulunan Üst Kademe Yöneticilerinin Uymaları Gereken İlkeler:

Kamu Görevinde Bulunan Üst Kademe Yöneticilerinin Uymaları Gereken İlkeler:

 

 

Kamu Görevlileri görevlerini yürütürken uymaları gereken etik ilkeler yanında yasal zorunlulukları bulunmaktadır.  Kamu görevlilerinin bu ilkelere uygun davranış göstermeleri adalet, dürüstlük, saydamlık ve tarafsızlık ilkelerine zarar veren ve toplumda güvensizlik yaratabilecek durumları ortadan kaldırarak kamu yönetimine halkın güvenini sağlamaya faydalı olacaktır.

7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın 3’üncü Tefsir maddesi “Kamu Görevi”  ve “Kamu Görevlisinin” ne olduğu ve söz konusu sözcüklere nasıl bir anlam verileceği hususuna  açıklık getirmektedir. Mezkur Yasadaki tefsire göre “Kamu Görevi” Devletin ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının genel yönetim ilkelerine göre yürütmekle yükümlü olduğu kamu hizmetlerinin gerektirdiği ve genel katma bütçelerden veya bunlara bağlı döner sermayelerden aylık (maaş) alınarak yapılan görevleri anlatır. Yine “Kamu Görevlisi” Devletin ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının genel yönetim ilkelerine göre yürütmekle yükümlü olduğu kamu hizmetlerinin gerektirdiği asıl ve sürekli görevleri yerine getiren ve genel ve katma bütçelerle bunlara bağlı döner sermayelerden aylık (maaş) alan sürekli personeli ifade etmektedir.

Kamu görevlileri, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devleti Anayasası’na bağlı kalmak ve Yasalarını özenle uygulamak zorundadırlar.

7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın 36’ncı maddesi tahtında kamu görevlileri, Seçim ve Halkoylaması Yasası kuralları saklı kalmak koşuluyla, siyasal partilere üye olamazlar ve siyasal etkinliklerde bulunmak ve herhangi bir siyasal partinin veya kişinin yararına veya zararını amaçlayan bir davranış veya  eylemde bulunmak için görevlerini kötüye kullanamazlar.

Kamu Görevlileri Yasası “Yöneticilik Hizmetleri Sınıfının” tanımını yapmıştır.  Söz konusu Yasanın 51’inci maddesine göre, Yöneticilik hizmetleri sınıfı, bağlı bulundukları kurumların, genel yönetim ilkelerine göre yönetimden ve kurumun yürütmekte olduğu kamu hizmetleri görevlerinin yasa, tüzük ve yönetmelikler çerçevesinde yerine getirilmesinden en üst düzeyde sorumlu olan, kurumun hizmet politikasını, kalkınma planları, yıllık programlar ve iş programları çerçevesinde uygulayan, Hizmet Teşkilatı içindeki hizmet birimlerinin eşgüdüm içinde çalışmalarını gözeten, planlayan ve denetleyen, hizmet birimlerini en üst düzeyde yöneten ve yönlendiren yöneticilerle, ilçelerde devletin en yüksek mülki ve yönetsel amiri olarak görev yapan yöneticileri ve özel kalem hizmetlerini yürüten yöneticilerle yardımcı nitelikteki yöneticilik görevlerini yerine getiren yöneticileri kapsamaktadır.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyet Resmi Gazete Sayfa 42, Sayı 22, 21 Ocak 2021 tarihli üçlü Göreve Atama Kararnamesi’nde Turizm ve Çevre Bakanlığı Özel Kalem Müdürü mevkiine  Sayın Hande Kayasal’ın  22 Ocak 2021 tarihinden itibaren ileride herhangi bir sebep gösterilmeden görevinden alınması koşulu ile atandığı ve atanma tarihinden itibaren atandığı mevkiin maaşını almasına karar verildiği görülmektedir.

53/1977 sayılı Üst Kademe Yöneticiliği Yapan Kamu Görevlilerinin Atanması Hakkında Yasa’nın 9’uncu maddesi gereğince  Müsteşar, Özel Kalem Müdürleri, Kooperatif Şirketler Mukayyidi, Başbakanlık Denetleme Kurulu Başkanı,  Başbakanlık Denetleme Kurulu Üyesi ve YÖDAK Genel Sekreteri mevkiilerine kamu görevlileri dışından da üçlü kararname ile atama yapılabilir. Bu şekilde Kamu görevine atananlar ayni şekilde kamu görevinden çıkarılabilirler.

Kamu Görevlileri Yasası’nın 51’inci maddesinden görüleceği üzere Yöneticilik Hizmetler Sınıfına kamu görevlileri dışından da atama yapılabilmektedir ve söz konusu Yasa maddesine göre  Devletten aylık maaş alan herkes kamu görevlisi olarak addedilmektedir. Bu bağlamda, Üst Kademe Yöneticiliği yapan kamu görevlilerinin 53/1977 sayılı Yasa’nın 5’inci maddesi uyarınca disiplin ve hizmet şartları bakımından diğer kamu görevlilerinin tabi olduğu mevzuata tabirdirler.  Nitekim Yöneticilik Hizmetleri Sınıfının görevleri ve keza yetkisi belli olduğundan bir Özel Kalemin kamu görevini yürüttüğü süre içerisinde mensup olduğu Siyasi Partinin Genel Sekreterliğini yapamayacağı ve/veya Genel Sekreterliğinden boşalan yere vekalet edemeyeceği açıktır.  Kamu görevlileri, resmi niteliklerinin gerektirdiği saygınlık ve güvene değer olduklarını hizmet içinde ve dışında davranışlarıyla göstermek zorundadırlar. Bu davranış biçimi ilgili Yasa hükümlerinin öngördüğü tarafsızlık ilkesine aykırıdır ve bir kamu görevlisinin tarafsızlığına gölge düşürmektedir.

Bu itibarla, Turizm ve Çevre Bakanı Sayın Fikri Ataoğlu bu durumu düzelterek Sayın Hande Kayasal’ın yerine Demokrat Parti Genel Sekreterliğine Kamu Görevi yapmayan birini ataması gerekir. Kamu görevlilerinin siyasi müdahalelerden bağımsız ve tarafsız bir şekilde faaliyet gösterdikleri görülmelidir. Aksi halde halkın kamu hizmetine güven duygusu zarar görecektir.

 

 

                                                                            Emine DİZDARLI

                                                                         Yüksek Yönetim Denetçisi

                                                                                   (Ombudsman)

Print
Yayınlanma tarihi: Ağu 3, 2021,
Haber Kategorisi: Duyurular,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Ağustos 2025»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
28
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Hasan Eratal'ın  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Hasan Eratal'ın raporunu yayınladı.

 

Dairemize başvuruda bulunan Sayın Hasan Eratal, Bakanlar Kurulunun 20 Mayıs 2022 tarih ve Ü(K-1)23-2022 sayılı kararıyla Kıbrıs Türk Liman İşçileri Şirketi’nin Tasfiyesine ilişkin Yasa Gücünde Kararname çıkarıldığını ancak tasfiye edilen şirkette bulunan üyeler arasında anlaşma sağlanıp liman içerisindeki işlemlerin yapıldığını bununla beraber kendisinin direktörü olduğu Armos Port Management and Trading Limited’in de  KKTC Limanlarında faaliyet göstermek istediğini belirtmiştir. Konu şahıs bilgi almak ve yetkilendirme talep etmek için 7 Haziran 2022 tarihinde Başbakanlığa ve Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığına birer dilekçe yaptığını ancak dilekçelerine herhangi bir cevap alamadığını iddia ederek konunun soruşturulması için Dairemize başvurmuştur.

Sayın Eratal’ın başvurusuna konu ettiği şikayetler iki noktada değerlendirilmiştir. Birincisi Başbakanlığa ve Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığına yapılan dilekçelere cevap verilip verilmediği, ikincisi ise Kıbrıs Türk Liman İşçileri Şirketi’nin tamamen tasfiye edilip edilmediği ve/veya tasfiye sürecinde KKTC Limanlarındaki faaliyetlerin şirket üyeleri tarafından yürütülmeye devam edilmesinin hukuku uygun olup olmadığıdır.

Devamını oku
293031123
45678910
11121314
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Serdinç Maypa'nın  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Serdinç Maypa'nın raporunu yayınladı.

     Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Dairesi’ne başvuruda bulunan Sayın Serdinç Maypa, KKTC’ye  ait değerlerin korunması amacı ile Yangın ve Kaza Sigorta hizmeti alınması ihalesinin 20/2016 sayılı Kamu İhale Yasası’nın 13’üncü maddesine aykırı bir şekilde sonuçlandığını iddia ederek konunun Dairemizce soruşturulmasını talep etmiştir.

            Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
151617
18
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol, 39. Dönem Raporunu Meclis Başkanı Ziya Öztürkler'e  sundu.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol, 39. Dönem Raporunu Meclis Başkanı Ziya Öztürkler'e sundu.

 

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası’nın 16. maddesinin 1. fıkrası uyarınca hazırlanan  Ocak  –  Haziran 2025  (birinci  altı aylık) 39. Dönem Raporunu KKTC Meclis Başkanı Ziya Öztürkler’e sundu.

Devamını oku
192021222324
25262728293031
1234567

Arşiv