Dairemize başvuruda bulunan Sayın Ümit Bahşi, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın Aralık 2015 tarihinde Lefkoşa Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi’nin ihtiyacı olan 100 adet tıbbi cihaz (İnfüzyon Pompası) için ihale açtığını, ihaleye katılan iki firmadan biri olan Berhan Medical LTD’in ihaleyi kazanmasına rağmen KKTC Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığı’na vermesi gereken numune tıbbi cihazı kimseye haber vermeden izinsiz olarak hastaneden aldığını, söz konusu cihaz üzerine kendi etiketini yapıştırdığını, bu durumun Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığınca fark edilmesi üzerine ilgili Şirkete men cezası verdiğini, bu konunun KKTC Sağlık Bakanlığı’na bildirilmesi neticesinde KKTC Sağlık Bakanlığı’nın soruşturma başlattığını, akabinde konuyu Polise ilettiğini, Polis Genel Müdürlüğü görevini yapmadığını ve/veya konuyu Başsavcılığa iletmediğini, bu süre zarfında Berhan Medical LTD’in KKTC Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelere tıbbi malzeme satmaya devam ettiğini iddia ederek, konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.
Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.
Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığı, KKTC Sağlık Bakanlığı’nın talebi üzerine Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi’nin ihtiyacı olan 100 adet tıbbi cihaz (İnfüzyon Pompası) için ihale açmıştır. Söz konusu ihaleye katılan Berhan Medical LTD’nin sunduğu numunenin ihale için ithal edilmediği seri numarasından fark edilmesi üzerine bahse konu infüzyon pompası ile ilgili orijinal gümrük giriş belgesi ile yazılı bilgi talep edildi. Söz konusu belgelerin sunulmaması üzerine konu KKTC Sağlık Bakanlığı’na bildirilmiştir. Sayın Tayfunlu, Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığı’na verdiği yazıda mezkûr cihazı Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi elektrik atölyesinin teknik servis çalışanı Sayın Cahit Akacan’dan kısa bir süre için ödünç aldığını ve Sayın Cahit Akacan’ın herhangi bir tutanak tutmadığını iddia etmiştir. Akabinde Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığı 27 Ocak 2016 tarihinde Berhan Medical LTD’nin Devlet İhalelerine katılmasını bir (1)yıl süre ile men etti. Söz konusu Karar 01 Şubat 2016 tarih ve 14 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
KKTC İhale Komisyonu Başkanlığı, Sayın Ümit Bahşi’nin 30 Aralık 2015 tarihli müracaatını KKTC Sağlık Bakanlığı’na iletmesinden hemen sonra Sağlık Bakanlığı soruşturma başlatmıştır. Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi Başhekimliği, Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesinde elektronik teknisyeni olarak görev yapan Sayın Cahit Akacan’dan ve elektronik mühendisi olarak görev yapan Sayın Ahmet Aydın’dan 19 Ocak 2016 tarihinde yazılı ifadelerini temin etmiştir. Sayın Akacan ve Sayın Aydın verdikleri ifadelerinde 2015 yılı Kasım ayı içerisinde Sayın Nilhan Tayfunlu’nun bilgi almak için hastaneye gittiğini, söz konusu cihazların bayiliğini aldığını söylediğini, Sayın Tayfunlu’nun cihazla ilgili bilgi aldıktan sonra mezkûr cihazın menüsünü incelemek ve kendisine ait set ve kitleri denemek için cihazın bulunduğu odada kaldığını, bu süre içerisinde Sayın Akacan hastanede bulunan bir cihazı tamir etmek için odadan ayrıldığını, bu nedenle Sayın Tayfunlu’nun atölyeden hangi saatte ayrıldığı hususunun fark etmediğini, Berhan Medical Direktörü Sayın Nilhan Tayfunlu’nun Aralık ayı içerisinde bir gün Sayın Cahit Akacan’ın cep telefonundan arayarak infüzyon pompası ile ilgili eski tarihli teslim tutanağı istediğini ancak Sayın Akacan mezkûr cihazı teslim etmediği cihetle Sayın Tayfunlu’nun bu talebini ve/veya geçmiş tarihli tutanak hazırlamayı reddettiğini belirtmiştir.
Merkezi İhale Komisyonu Başkanlığı Berhan Medical LTD’nin Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi’ndeki cihazı alıp numune olarak sunduğundan Devlet İhale Tüzüğünün 30’uncu maddesinin 2(A) fıkrası tahtında ihaleye fesat karıştırıldığından iptal edilmiştir. Bunun neticesinde söz konusu Şirket cezanın Resmi Gazetede yayımlandığı tarih itibariyle 1 (bir) yıl boyunca Devlet İhalelerine katılmama cezası almıştır.
KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanlığı, Resmi Kabz Memurluğu ve Mukayyitlik Dairesi’nden temin edilen Direktörler Kurulu listesine göre Sayın Nilhan Tayfunlu MŞ 11117 ve MŞ 15285 kodu ile kayıtlı sırası ile Nilsa Medical LTD ile Berhan Medical LTD’in direktörüdür. Bununla birlikte Sayın Nilhan Tayfunlu 06 Şubat 2016 tarihinde Nilmed Trading LTD’in şirket sekreteri görevinden ayrılmış, göreve yerine Sayın Gökhan Tayfunlu atanmıştır. Böylelikle Sayın Nilhan Tayfunlu’nun mezkûr şirketle resmi kapasitede bir bağlantısı kalmadığı görülmüştür.
KKTC Bakanlar Kurulu 32/1983 sayılı Hazine Malları Yasası’nın (40/2012 sayılı Değişiklik Yasasıyla değiştirilmiş ve birleştirilmiş şekliyle) 7’inci maddesinin 3’üncü fıkrasının kendisine verdiği yetkiye istinaden Tüzüğün 30’uncu maddesinin 4’üncü fıkrasını eklemek suretiyle Tüzüğü değiştirmiştir. Tüzüğe yapılan değişiklik neticesinde eklenen 4’üncü fıkra tahtında haklarında yasaklama kararı verilen gerçek veya tüzel kişinin ortaklarının oluşturacağı farklı bir tüzel kişilik veya sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar ihaleye katılamaz
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Ekonomi ve Enerji Bakanlığı, Hazine ve Muhasebe Dairesi nezdinde yapmış olduğumuz soruşturmada Sayın Nilhan Tayfunlu ve Gökhan Tayfunlu’nun Direktör oldukları Berhan Medical LTD’e 29 Haziran 2016 tarihinde 10,237.50TL tutarında ödeme yapıldığı tespit edilmiştir. KKTC Sağlık Bakanlığı Berhan Medical Limited’den 04 Mart 2016 tarih ve 001082 sayılı fatura ile 1,942.50TL tutarında bir (1) adet Oksijen Konsantratör Cihazı, 09 Mart 2016 tarih ve 001090 sayılı fatura ile 4,147.50TL tutarında bir (1) adet Bibap ST Cihazı ve 14 Nisan 2016 tarih ve 1281 sayılı fatura ile 4,147.50TL tutarında bir (1) adet Bibap ST Cihazı satın almıştır. Bundan da anlaşılacağı üzere KKTC Sağlık Bakanlığı söz konusu cihazları Berhan Medical Limited’in yasaklı olduğu dönem içerisinde satın almıştır.
KKTC Sağlık Bakanlığı’nın Berhan Medical LTD’den yaptığı alımların bir kısmı Merkezi İhale Komisyonu’nun 03 Kasım 2015 tarih ve MİK 402/2015 sayılı kararı uyarınca ihaleye çıkıp alımları planlanan (Bipap ST) solunum cihazları olduğu görülmektedir.
KKTC Sağlık Bakanlığı yaptığı soruşturma neticesinde konuyu 5 Şubat 2016 tarihinde Polis Genel Müdürlüğüne havale etmesine rağmen Berhan Medical LTD ile iş ilişkileri yasaklı olduğu dönemde de devam etmiştir. Bu durumda KKTC Sağlık Bakanlığı bunu yaparak Hazine Malları Yasası’nın ilgili hükmüne aykırı davranmıştır.
Bu hususa ilaveten kamu görevinde elektronik teknisyeni veya elektronik mühendisi olarak görev yapan kişiler kendilerine emanet edilen makine ve/veya cihazları korumakla yükümlüdürler.
Görüleceği üzere, Sayın Akacan kendisine emanet edilen makine veya cihazları herhangi bir tedbir almadan odada açıkta bırakarak, Sayın Tayfunlu’yu odada yalnız kalmasına izin vererek, odayı ayrılırken kapatmayarak koruma ve gözetiminde olan cihazın kaybolmasına veya izinsiz alınmasına neden olmuştur. Hastaneye çeşitli nedenlerle gelen kişilerin (iş takibi olsa dahi) refakat edilmeleri gerekmektedir. Görevlilerin söz konusu kişilere refakat etmeleri meydana gelebilecek muhtemel zararları önleyecektir. Hastane’de söz konusu cihazların bakım ve tamiratını yapan kişiler onlara emanet edilen herhangi bir cihazı Sağlık Bakanlığı’nın veya Hastane Başhekimliği’nin izni ve/veya haberi olmaksızın dışarıya çıkarılmasına izin vermemeleri gerekmektedir. Zorunlu hallerde dahi, Sağlık Bakanlığı’nın veya Hastane Başhekimliği’nin izni ve/veya onayının alınması ve söz konusu işlemlerin kayıt altına alınarak tutanak karşılığında yapılması gerekir.
KKTC Sağlık Bakanlığı mezkûr konuyu Polis Genel Müdürlüğüne havale etmesini müteakip Polis Genel Müdürlüğü tarafından gerekli soruşturma yapılmış, tanzim edilen tahkikat dosyası 25 Kasım 2016 tarihinde görüş için KKTC Başsavcılığı’na sunulmuştur. KKTC Başsavcılığı’ndan alınan görüşte ve/veya Başsavcılığın değerlendirmesi ışığında herhangi bir suçtan ötürü herhangi bir kişi aleyhine makul şüpheden ari ispat külfetin yerine getirilemeyeceği nedenliyle, daha ileri götürülmesinin uygun olmayacağı veya kapatılmasının daha uygun olacağı sonucuna varılarak mezkûr dosya kapatılmıştır. Bundan da anlaşılacağı üzere Polis Genel Müdürlüğü uhdesine düşen soruşturmayı yaparak veya kamu yararı gereği gereken adımı atarak konuyu görüş için Başsavcılığa (Hukuk Dairesi) iletmiş ancak Başsavcılığın görüşü ışığında konu daha ileriye götürülmeyerek kapatılmıştır.
Bu durumda iddia edildiğinin aksine Polis Genel Müdürlüğü üzerine düşen yükümlülüğü yerine getirerek hatalı davranmamıştır.
Emine Dizdarlı
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)