Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Deniz Birinci'nin raporunu yayınladı.

Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Deniz Birinci'nin raporunu yayınladı.

 

Sayın Deniz Birinci, 2002-2013 yılları arasında belirli dönemlerde Lefkoşa Türk Belediyesinde sözleşmeli personel olarak çalıştığını, 2009 yılında toplanan İntibak Komisyonu tarafından niteliklerine ve yaptığı işe göre Şube Amiri mevkiine intibak ettirilmesi gerekirken Genel Hizmetler Sınıfı III. Derece Basın ve Halkla İlişkiler Memuru mevkiine intibak ettirildiğini, İntibak Komisyonuna yapmış olduğu itiraz dilekçesinin reddedilmesi sonucunda Yüksek İdare Mahkemesine başvurduğunu, Yüksek İdare Mahkemesi YİM 71/2011 sayılı davada Sayın Birinci’ye bildirilen 2 Şubat tarihli karar uyarınca yapılan intibakın hükümsüz olduğuna ve herhangi bir sonuç doğurmayacağına karar verdiğini, 2013 yılında Lefkoşa Türk Belediyesi tarafından işine son verildiğini ve bunun neticesinde mağdur edildiğini iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

Sayın Deniz Birinci, 16 Eylül 2002 tarihinde Lefkoşa Türk Belediyesi bünyesinde Basın ve Halkla İlişkiler Birimi Dış Koordinasyon mevkiinde geçici personel statüsünde istihdam edilmiştir. Bunu müteakip Sayın Birinci, 9 Ekim 2003 tarihi itibarıyla yurt dışında Yüksek Lisans yapmak amacıyla, Lefkoşa Türk Belediyesindeki görevinden kendi isteği ile istifa ederek ayrılmıştır.

Sayın Birinci, Yüksek Lisans eğitimini tamamladıktan sonra 14 Temmuz 2006 tarihinde Lefkoşa Türk Belediyesinin Halkla İlişkiler Şubesini yönetmek, bölümler arası eşgüdümü sağlamak ve İdare’nin vereceği diğer işlerde sözleşmeli personel olarak görev ifa etmek üzere Belediyeye 14 Temmuz 2006 tarihli İş Sözleşmesi tahtında yeniden istihdam edilmiştir.

Lefkoşa Türk Belediyesi bünyesinde bulunan Dış ve Halkla İlişkiler Birimi 2007 yılında yapılandırılmış olup iki farklı birime ayrılarak, Dış İlişkiler Birimi ve Halkla İlişkiler Birimi olarak faaliyet gösterilmesine karar verilmiştir. Bunun neticesinde Sayın Birinci Dış İlişkiler Birim Sorumlusu olarak görevlendirilmiştir.

2010 yılında Dış İlişkiler ve Halkla İlişkiler Bölümleri tekrar birleştirilerek, Sayın Deniz Birinci Halkla İlişkiler ve Dış İlişkiler Şube Sorumlusu olarak görevlendirilmiştir.

65/2007 sayılı Belediye Personel Yasasının Dokuzuncu Kısım Geçici İntibak Kurallarını düzenlemektedir. İntibak Komisyonunun Toplanmasına İlişkin Kurallar mezkûr Yasanın Geçici 2’nci maddesinde yer almaktadır. Bu Yasa maddesine göre İntibak Komisyonu, Bakanlığın yapacağı çağrı üzerine toplanır ve en geç 31 Aralık 2010 tarihine kadar tüm Belediyelerde çalışanların intibak işlemleri Belediye Personel Yasasının kuralları çerçevesinde gözden geçirir ve gerekli işlemleri yapar. Yine İntibaklar, Bakanlık Temsilcisi Başkanlığında, Personel Dairesi Temsilcisi, İntibak işlemi yapılacak belediyenin Başkanı, ilgili Belediye Meclisini temsilen bir Belediye Meclis üyesi ve yetkili bir sendikanın temsilcisinden oluşacak İntibak Komisyonu tarafından bu Yasa ve Geçici 1’inci madde kuralları çerçevesinde yapılır. İntibak Komisyonunca yapılan intibaklar ilgili belediyenin Belediye Meclisince onaylanır ve yürürlüğe girer. Belediye Meclisi, değişiklik yapılmasını istediği hususlar varsa bunları İntibak Komisyonuna bildirir. İntibak Komisyonunun bundan sonra vereceği karar uygulamaya konur.

Mevcut kadrolar ve bu kadrolarda atama yolu ile çalışan Belediye personeli ile bu kadrolarda vekaleten görevlendirmeye dayanarak fiilen ve/veya vekaleten çalışmış olup halen vekaleten çalışmakta olan Belediye personelinin ilişkin oldukları sınıflara dahil edilmesi amacıyla 24 Aralık 2010 tarihinde toplanan İntibak Komisyonu Sayın Birinci’yi Genel Hizmetler Sınıfı III. Derece Basın ve Halkla İlişkiler Memuru Mevkii, Barem 10’un 1’inci kademesine intibak ettirmiştir.

65/2007 sayılı Belediye Personel Yasasının Geçici 3’üncü maddesine göre İntibak Komisyonu tarafından yapılan intibakların ilgili Belediye Personeline tebliğ edildiği tarihten başlayarak en geç on beş gün içinde intibakı yapılan Belediye personeli tarafından intibak Komisyonuna yazılı olarak itiraz edilebilir. İntibak Komisyonu, yapılan yazılı itirazları itiraz başvurusunun alındığı tarihten başlayarak en geç on beş gün içinde inceleyip sonuçlandırmakla yükümlüdür. İnceleme ve değerlendirme sonuçları derhal yazı ile bağlı bulunduğu belediye aracılığıyla itirazı yapan Belediye personeline iletilir. İntibak Komisyonun işlem ve kararlarına karşı Yüksek İdare Mahkemesine başvurma hakkı, Belediye personeline inceleme kararının bildirdiği tarihten başlayarak doğar.

Sayın Birinci söz konusu Yasa maddesinin belirlediği prosedür uyarınca İntibak Komisyonuna 14 Ocak 2011 tarihinde itiraz başvurusunda bulunmuştur. İntibak Komisyonu 1 Şubat 2011 tarihinde tekrardan toplanarak Sayın Birinci’nin itiraz başvurusunu değerlendirerek III. Derece Basın ve Halkla İlişkiler Memuru mevkiine yapılan intibakının aynen devam etmesine karar vermiş ve bu kararını 21 Şubat 2011 tarihinde Sayın Birinci’ye tebliğ edilerek bilgisine getirilmiştir.

Bunu müteakip Sayın Birinci, Yüksek İdare Mahkemesi nezdinde İntibak Komisyonu aleyhine YİM 71/2011 sayılı davayı ikame etmiştir.

Yüksek İdare Mahkemesi nezdinde dosyalanan YİM 71/2011 (D.34/2013) sayılı davada Muhterem Mahkeme 21.02.2011 tarihinde Sayın Deniz Birinci’ye tebliğ edilen 01.02.2011 tarihli kararların geçersiz ve hükümsüz olduğuna ve herhangi bir sonuç doğuramayacağına karar vermiştir. Bunun neticesinde Sayın Birinci Belediye nezdinde kadrosuz ve intibaksız kalmıştır.

65/2007 sayılı Belediye Personel Yasasının 52’nci maddesi uyarınca Belediyelerde yasal kadrosu bulunmadan Belediye personeli çalıştırılamaz ve hizmet koşulları belirlenmeyen kadrolara atama yapılamaz.

Lefkoşa Türk Belediyesi, Belediye nezdinde yasal kadrosu bulunmayan belediye personelinin çalıştırılamayacağı hükmüne istinaden ve keza İntibak Kurulu’nun yıllardır toplanamaması neticesinde Sayın Birinci görevine uygun bir pozisyona intibak ettirilememiştir. Bu hususa bağlı olarak Lefkoşa Türk Belediyesi 65/2007 sayılı Belediye Personel Yasasının 52’nci maddesi gereğince Sayın Birinci’nin bu koşulda Lefkoşa Türk Belediyesi bünyesinde çalıştırılamayacağını belirterek, Sayın Birinci’nin görevine 7 Kasım 2013 tarihinde son vermiştir.

65/2007 sayılı Belediye Personel Yasasının Geçici 4’üncü maddesi tahtında bu Yasada Bakanlar Kurulunca çıkarılacağı öngörülen tüzüklerle bu tüzüklere dayanılarak çıkarılacak yönetmenlikler, bu Yasanın yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak en geç bir yıl içerisinde Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulur.

KKTC İçişleri Bakanlığı, Yerel Yönetimler Dairesi nezdinde yapılan soruşturmada, İntibak Komisyonunun en son Ocak – Şubat 2011 tarihinde toplandığını, bahse konu Yasada yapılan son değişikliğin ise 26/2010 sayılı Değişiklik Yasası olduğunu ve daha sonra Yasa’da herhangi bir düzenlemeye gidilmediği tespit edilmiştir. Bu durum Geçici Madde 4 gereğince Tüzük ve Yönetmeliklerin yayımlanması süresini çoktan aştığı ve Yasa’nın belirlediği koşullara aykırılık teşkil ettiği açıkça görülmektedir.

Belediye Personel Yasasında hiçbir yasal düzenleme yapılmaması Yasanın işleyişini, Belediyelere liyakat sistemi ile işe alımların önünü kesmekte, kadrolu çalışan personelin Yasanın öngördüğü şekilde yükselmelerine olanak sağlamamakta ve Belediyelerde çalışan personelin geleceği tamamen İdarenin takdirine bırakılmaktadır.

Belediye Personel Yasası’nın ilgili hükmü tahtında kadrosuz personel çalıştırılamaz. Belediyeler bunu yaparak veya sözleşmeli personel istihdam ederek bir imtiyaz sağlamakta ve kadrolu memurun haklarını hiçe saymaktadır. Bu da hizmetteki verimliliği etkilediği gibi mağduriyete de yol açmaktadır. Sayın Birinci’nin kadrosuz çalıştırıldığı nedeniyle sözleşmesi fesih edilerek işine son verilmiştir. Sayın Birinci’nin Lefkoşa Türk Belediyesi’nde sürekli personel statüsünde olmadığından veya sözleşmeli personel olduğundan işine geri dönme olanağı bulunmamaktadır. Bu durumda Sayın Birinci’nin kazanç kaybına uğradığına ilişkin bir iddiası olması ve/veya söz konusu işine haksız bir şekilde son verilmesi neticesinde bir zarara uğradığını iddia etmesi halinde tazminat davası açması gerekmektedir.

 

     Emine DİZDARLI

Yüksek Yönetim Denetçisi

      (Ombudsman)

 

 

Print
Yayınlanma tarihi: Eki 5, 2020,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

Arşiv