Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Hasan Yılmaz'ın raporunu yayınladı.

Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Hasan Yılmaz'ın raporunu yayınladı.

 

Sayın Hasan Yılmaz Dairemize yaptığı başvurusunda, 2004 yılında Beylikler Sitesi isimli alana Çevre Koruma Dairesi’nin Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma Raporu’nun (Ön ÇED)  öngördüğü şekilde site sakinlerinin katkılarıyla arıtma tesisi kurduklarını, 2015 yılında Girne Belediyesi tarafından Beylikler Sitesi’nin batısında bulunan Hızır Reis Sokak’ta kanalizasyon altyapısı yapıldığını, bunun neticesinde site sakinlerine ait su faturalarına kanalizasyon kullanım ücreti yansıtılmaya başlanmasının ardından site sakinleri tarafından yapılan sözlü şikâyet üzerine kanalizasyon kullanım ücretinin su faturalarından kaldırıldığını ancak Mart 2016 tarihinde bu ücretin tekrar site sakinlerinin faturalarına yansıtılmaya başladığını, kanalizasyon sistemine bağlı olmayan ve kanalizasyon hizmeti kullanmayan site sakinlerinin yaptıkları sözlü ve yazılı şikâyetlere Belediye’den bir cevap gelmediğini, belirterek konunun araştırılması talep etti.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

18/2012 sayılı Çevre Yasası’nın Dördüncü Kısmı Kentsel Atık Su Yönetimi ilkelerini düzenlemektedir. Kentsel Atık Su Yönetimi ile ilgili yükümlülük ve sorumluluklar söz konusu Yasa’nın 19’uncu maddesinde yer almaktadır. Bu maddenin 1’inci fıkrasına göre kanalizasyon sistemleri, septik tanklar ve emici kuyulardan gelen kentsel atık suyun ve/veya endüstriyel atık suların Çevre Koruma Dairesi’nden Atık Su Deşarj izni alınmadan ve bu izinde belirtilen koşullara uygun olmadan doğrudan alıcı ortama deşarjı yasaktır. Yine aynı Yasa’nın 19’uncu maddesinin 7’inci fıkrası tahtında ev, site, tatil köyü ve benzerlerini inşa eden gerçek ve tüzel kişiler, evsel atık sularını, bir belediye kanalizasyon ve arıtma sistemine bağlanana kadar, bu Yasa’nın 21’inci maddesinin 1’inci fıkrası uyarınca öngörülen tüzükte belirlenecek standartlara uygun olarak toplanması ve arıtılmasından sorumludurlar.

Bu doğrultuda Çevre Koruma Dairesi, ÇED Tüzüğü gereğince Beylikler Sitesi ile ilgili 2006 yılında Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma Raporu (Ön ÇED) tanzim etmiştir.

Ön ÇED Raporunun içeriğinde, bölgede kanalizasyon altyapısı bulunmaması nedeniyle yerleşim sonrası oluşacak atık sularla ilgili atık su arıtma tesisisin kurulup, işletileceği ve arıtma suyunun bahçe sulama suyu olarak kullanılmasının taahhüt edildiği belirtilmektedir.

Arıtma sisteminin işleyişi ile ilgili Çevre Koruma Dairesi’nin gerçekleştirdiği denetimlerde arıtma tesisinin özel bir firma tarafından rutin olarak işletildiği, bakımının yapıldığı, arıtılan suyun bahçe sulamada kullanıldığı ve arıtma tesisinden çıkan atık çamurun ise siteden özel bir vidanjör yardımı ile uzaklaştırıldığı tespit edilmiştir.

Beylikler Sitesi’nde bulunan arıtma tesisi yerinde ziyaret edilmiş, rutin bakım ve işletmesini yapan firmadan bilgi alınmıştır. Arıtılan suyun bahçe sulamada kullanıldığı ve site içerisinde yeşil alan yaratıldığı gözlemlenmiştir.

Su ve Toprak Kirliliği ve Hava Kalitesinin Korunması Tüzüğü’nün 51’inci maddesinin 1’inci fıkrası tahtında, Kanalizasyon sistemi olan bölgelerde her türlü atık sularının kanalizasyon sistemine bağlanması ilke olarak bölge sakinleri için bir hak ve mecburiyettir.

Yine 51/1995 sayılı Belediyeler Yasasının 135’inci maddesine göre, Belediye tarafından yapılmış veya denetim, bakım ve işletilmesi Belediyeye verilmiş olan kanalizasyon şebekelerinin iki tarafında bulunan konut veya işyerlerinin kanalizasyon şebekesine bağlanması zorunludur ve bu konumda olan konut veya işyerlerini kanalizasyon şebekesinden yararlanıp yararlanmamasına bakılmaksızın Belediye Meclisi’nin 99’uncu maddesi uyarınca belirlediği ücretleri ödeme mükellefiyeti bulunmaktadır.

Değiştirilmiş şekliyle Girne Belediyesi Kanalizasyon Tüzüğünün 12’nci maddesinin (a) fıkrası uyarınca kanalizasyon sisteminin mevcut olduğu yerlerde, kanalizasyon sistemine bağlanmış olup olmamasına bakılmaksızın, her binanın mal sahibi, kiracısı veya tasarrufunda bulunduran kişi binanın içinde bulunduğu Belediyeye, her ay içerisinde o binaya kayıtlı su sayacından geçen her metre küp suya karşılık 0,70. TL olmak üzere “Kanalizasyon Kullanım Ücreti” ödemek mükellefiyetindedir.

Beylikler Sitesi 2004 yılında inşa edilmiştir. İnşa edildiği bölgede kanalizasyon sistemi olmadığından dolayı yerleşim sonrası oluşacak atık sularla ilgili olarak Çevre Koruma Dairesi’nin yasal mevzuatı gereği Ön ÇED Raporu hazırlanmış ve sitede bir arıtma tesisi kurulması koşulu getirilmiştir.

Site sakinlerinin katkılarıyla kurulan arıtma tesisi yasal mevzuata uygun olarak özel bir firma tarafından işletilmekte, rutin bakım ve kontrolleri yapılmakta, arıtılan su ise bahçe sulamada kullanılarak yeşil alan yaratılmaktadır. 

51/1995 sayılı Belediyeler Yasasının 135’incı maddesi uyarınca kanalizasyon şebekelerinin yanında bulunan konut ve işyerlerinin, kanalizasyon şebekesine bağlanmak zorunda olduklarını, buna bağlı olarak Girne Belediyesi Kanalizasyon Tüzüğü’nün 12’inci maddesi kanalizasyon sisteminin mevcut olduğu yerlerde, kanalizasyon sistemine bağlanmış olup olmamasına bakılmaksızın, kullanılan su miktarı üzerinden “Kanalizasyon Kullanım Ücreti” mükellefiyeti getirmesi nedeniyle ve Su ve Toprak Kirliliği ve Hava Kalitesinin Korunması Tüzüğü, 51’inci maddesinin 1’inci fıkrasında, Kanalizasyon sistemi olan bölgelerde her türlü atık suların kanalizasyon sistemine bağlanması ilke olarak bölge sakinleri için bir hak ve mecburiyet olduğundan su faturalarına bu hizmetin yansıtılması hatalı bir uygulama değildir ve/veya mevzuata uygun bir uygulama olduğu anlaşılmaktadır.

Bu konuda Girne Belediyesi’nden temin ettiğimiz 2015 ve 2016 su fatura dökümleri incelenmiş ve kanalizasyon kullanım ücretinin 2016 yılının Mart ayında, yani kanalizasyon sisteminin devreye girdiği tarihten bir ay sonra su faturalarına yasal mevzuata uygun olarak yansıtıldığı ve idari bir hata olmadığı tespit edilmiştir.

Özellikle 2000 yılından itibaren Girne bölgesinde inşaatların çoğaldığı, şehrin kalabalıklaştığı ve yerleşim bölgelerinin yayılması neticesinde yeşil alanların azaldığı gözlemlenmektedir. Bölgedeki konut sayısının artması ile birlikte Girne Belediyesi’nin sorumlulukları artmakta, altyapı ihtiyacı çoğalmaktadır. Mevcut kanalizasyon sisteminin bölgedeki yükü kaldıramayacak nitelikte olduğu çeşitli çevrelerce dile getirilmekte ve kanalizasyon ve atık sularla ilgili sıkıntılar zaman zaman basında yer almaktadır. Girne Belediyesinin ve keza Çevre Koruma Dairesinin talep ve istekleri doğrultusunda yapılan ve düzenli olarak kontrol ve denetimi yapılan arıtma tesislerinin bu ücretten muaf tutulmaları belde halkı için daha adil bir uygulama olacaktır.

 

           Emine DİZDARLI

   Yüksek Yönetim Denetçisi

          (Ombudsman)

 

Print
Yayınlanma tarihi: Mar 24, 2017,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Mart 2024»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
26
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Ocak-Haziran 2023 ve Temmuz-Aralık 2023 dönemlerini kapsayan 35. ve 36. Dönem Raporlarını Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’a sundu.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Ocak-Haziran 2023 ve Temmuz-Aralık 2023 dönemlerini kapsayan 35. ve 36. Dönem Raporlarını Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’a sundu.

Cumhurbaşkanlığı Şeref Salonunda gerçekleştirilen kabulde konuşan Cumhurbaşkanı Tatar, Ombudsman’ın Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde önemli bir yere sahip olduğunu, çalışmalarını takip ettiğini ve özellikle  yurtdışı faaliyetlerinde  Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Ombudsmanı olarak katıldığı,  Uluslararası Kuruluşlardaki  temsiliyetindeki çalışmalarını  takdirle izlediğini ifade ederek bundan sonraki görevinde başarılar diledi.

Devamını oku
272829123
45678910
111213
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Oktan Türe'nin  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Oktan Türe'nin raporunu yayınladı.

Sayın Oktan Türe, Belediyelerde çalışan kişilere, süresi içinde yapılmayan veya geç olarak yapılan ek çalışma ücreti ödemelerinin tahsilatının İhtiyat Sandığı Dairesi’nce hatalı biçimde yapıldığını iddia ederek mevcut uygulamanın ilgili yasalara uygun olup olmadığının değerlendirilmesi talebi ile Dairemize müracaat etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
14151617
18
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Mustafa Emre Gül'ün raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol Sayın Mustafa Emre Gül'ün raporunu yayınladı.

 

Sayın Mustafa Emre Gül 25 Ağustos 2022 tarihinde Dairemize yaptığı başvuruda komşusunun garajının imar mevzuatına aykırı olduğunu, bu hususta Gazimağusa Kaymakamlığına dilekçe yaptığını ve bu dilekçesine cevap alamadığını  iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
1920
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Mehmet Bodurhan'ın  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Mehmet Bodurhan'ın raporunu yayınladı.

 

 

Sayın Mehmet Bodurhan, KKTC Tapu ve Kadastro Dairesi tarafından yapılan ölçüm yenileme işlemi sonrasında İnönü köyünde kain Pafta/Harita S31-D-14-B-1, Ada: 201, 193 numaralı parselde bulunan taşınmaz malında yaklaşık 1000 metrekarelik küçülme olduğunu, yapılan itirazlar sonrasında Tapu ve Kadastro Dairesi tarafından hatanın düzeltilmesine karar verildiğini ancak çeşitli kereler düzeltme işlemleri başlatılmasına rağmen sonuçlanmadığını iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
21222324
25262728293031
1234567

Arşiv