Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Kemal Tosunoğlu'nun raporunu yayınladı.
Sayın Kemal Tosunoğlu Dairemize başvuruda bulunarak, Türkiye Cumhuriyeti Erzurum Adliye Postanesinden, Ahmet Aydın Sokak No:2 Yenişehir/Lefkoşa adresine göndermiş olduğu mektup ve/veya gönderinin 7 Haziran 2018 işlem tarihi ile çıktığını ve 27 Ağustos 2018 tarihinde kendisine geri iade edildiğini bildirmiştir. Sayın Tosunoğlu, konu zarfı gönderdiği adresin senede birkaç kez gönderide bulunduğu bir adres olması ve mektubu gönderdiği kişinin hala bu adreste ikamet etmesi nedeniyle Postacının mektubun iletilmesi konusunda özensiz ve/veya ihmalkâr davrandığını iddia ederek konunun soruşturulması için Dairemizden yardım talebinde bulunmuştur.
Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor tanzim edilmiştir.
28/1984 sayılı Posta Dairesi Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları Yasasının 12’nci maddesi uyarınca yapılan Posta Dairesi Görev ve Yetkileri ile Çalışma Esasları Tüzüğünün 90’ıncı maddesi tahtında Posta Dairesi, Posta gönderilerinin dağıtılması ve havalelerin ödenmesi zamanlarını, dağıtma ve ödeme ile ilgili diğer hususları mahalli ihtiyaç ve imkanlara göre tesbit eder. Aynı Tüzüğün 110’uncu maddesi tahtında adresinde hazır bulunmadığı için alıcısına verilmeyen ve KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü Haber Kağıdı bırakıldığı halde 15 gün içinde alınmayan mektup postası gönderileriyle konutta teslimi gerekli değer konulmuş mektup ve kutular bu süre sonunda çıkış yerine geri gönderilir.
Posta Dairesi nezdinde yaptığımız soruşturmada Sayın Kemal Tosunoğlu’nun gönderdiği RR263039799 barkot numaralı gönderinin dağıtıcı tarafından 21 Haziran 2018 tarihinde ilgili adrese götürüldüğü, alıcı Sayın Hüseyin Tosunoğlu’nu adreste bulamamasından dolayı teslim edemediği, dağıtıcının gönderiyi 25 Haziran 2018 tarihinde tekrar dağıtıma götürdüğü ancak Sayın Tosunoğlu’nu yine adreste bulamamasından dolayı adrese KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü Haber Kağıdı düzenlenip bırakıldığı, konu gönderinin de Lefkoşa Merkez Postanesine teslim edildiği ve alıcısının konu Postaneye müracaat ederek teslim almak üzere davet edildiği tespit edilmiştir. 25 Haziran 2018 tarihinde adrese KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü Haber Kağıdı düzenlenip bırakıldıktan sonra alıcının teslim alabilmesine imkan tanımak için bekletme süresi uzatılan gönderi yaklaşık 40 günün sonunda alınmayınca, 16 Ağustos 2018 tarihinde çıkış yerine geri gönderilmiştir.
Posta Dairesi Görev ve Yetkileri ile Çalışma Esasları Tüzüğünün 110’uncu maddesine göre adresinde hazır bulunmadığı için alıcısına verilmeyen ve KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü Haber Kağıdı bırakıldığı halde 15 gün içinde aranmayan mektup postası gönderilerinin çıkış yerine geri gönderilmesi gerekmektedir. Konu gönderinin alınmasına fırsat tanınması amacıyla 40 gün sonra geri gönderilmesi iyi niyetli bir yaklaşım olarak değerlendirilebileceği gibi unutulmuş veya ihmal edilmiş olarak da değerlendirilebilir. Bu nedenle aranmayan gönderilerin yasal süresi içerisinde geri gönderilmesi bu tür kuşkuların oluşmaması açışından şarttır.
Posta Dairesi Müdürü Sayın Sövüda Tabak dağıtıcının, teslimini sağlayamadığı gönderiler için adrese KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü Haber Kağıdı bırakılması suretiyle alıcıyı ilgili PTT şubesine davet ettiğini, akabinde ise gönderinin teslim edileceği merkez olarak belirtilen merkeze gelerek, mektubun üzerine yaptığı işlemi ve tarihi yazıp yazının altını imzalayıp ilgili merkez sorumlusuna dağıtım teslim listesindeki teslim edilemeyen gönderileri imza karşılığı teslim ederek işlemi sonlandırdığını ve mezkûr gönderiler için kopya haber kağıdı düzenlenmediğini belirtmiştir.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Posta Dairesi Gönderi Sorgu Sayfasındaki kayıtlara göre 12 Haziran 2018 tarihinde KKTC Posta Dairesi Müdürlüğü tarafından teslim alınan gönderi 21 Haziran 2018 tarihinde Dağıtıcıya teslim edildiği ancak 15 Ağustos 2018 tarihine kadar teslimi sağlanamamış gönderinin 16 Ağustos 2018 tarihinde çıkış yerine geri gönderildiği açık bir şekilde görülmektedir. 25 Haziran 2018 tarihinde “ teslim edildi ” şeklinde bir işlem hareketi bulunmaktadır. Ancak bu ibareden gönderinin adrese mi teslim edildiği yoksa merkeze mi teslim edildiği anlaşılmamaktadır. Elektronik ortamdaki konu sorgu sayfası gönderinin akıbeti ile ilgili genel bir bilgi vermekle birlikte kullanıcıya detaylı bir açıklama sunmamaktadır. KKTC Posta Dairesi Gönderi Sorgu Sayfasında gönderilerin mektupların veya paketlerin akıbeti ile ilgili daha net bilgilerin bulunması, örneğin adrese “Haber Kağıdı” bırakılmışsa eğer takip bilgisinin konu sayfada yer alması ve/veya adrese bırakılan Haber Kağıtlarının bir suretinin Posta Dairesi Müdürlüğü’nde muhafaza edilmesi ihtilaflı durumların azalmasına katkı koyacaktır.
28/1984 sayılı Posta Dairesi Kuruluş Görev ve Çalışma Esasları Yasasının 12’nci maddesi uyarınca yapılan Posta Dairesi Görev ve Yetkileri ile Çalışma Esasları Tüzüğünün 111’inci maddesindeki kurallar uygulanmış ancak gönderinin alıcısı tarafından alınabilmesi için yasal süreden fazla bekletilmiş ve/veya geri gönderilmesi için takip edilmemiş olması gönderinin ilgili yere çok geç ulaşmasına neden olmuştur. Netice itibarıyla, gönderinin alıcısına ulaşama-masının nedeninin Postacının özensiz ve/veya ihmalkâr davranışı olduğunu söylememiz mümkün değildir. Posta Dairesi Müdürlüğü’nün de konuyla ilgili herhangi bir idari ihmali saptanamamıştır.
Emine Dizdarlı
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)