Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Mehmet Zeki Avcı'nın raporunu yayınladı.

Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Mehmet Zeki Avcı'nın raporunu yayınladı.

 

Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Mehmet Zeki Avcı'nın raporunu yayınladı.

Trafik Kazalarını Önleme Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Mehmet Zeki Avcı, Dairemize başvuruda bulunarak üyesi olduğu Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun toplanması ve çalışmalarını sürdürmesi konusunda KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı’nın Yasa ile belirlenmiş kurallara uygun davranmadığını iddia ederek konunun soruşturulmasını talep etmiştir.

 

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

 

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın amacı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu ile Trafik Dairesine bağlı Trafik Hizmetleri Şubesi vasıtasıyla, trafik ve ulaştırmayla ilgili mevzuatı uygulayan kurum ve kuruluşların çalışmalarını izlemek ve yönlendirmek; bu kurum ve kuruluşlar arasında işbirliğini ve eşgüdümü sağlamak; trafik ve ulaştırmayla ilgili güvenliği ve düzeni sağlamaya yönelik plan ve programlar yapmaktır. Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun kurulması, görev ve yetkileri ve çalışma yöntemi 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası ile belirlenmiştir. Komisyon, Yasa’nın 4’üncü maddesi tahtında, bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı ve on beş üye olmak üzere toplam on yedi üyeden oluşur. Komisyonun Başkanı, Ulaştırma İşleriyle görevli Bakan, Başkan Yardımcısı ise Ulaştırma İşleriyle görevli Bakanlık Müsteşarıdır. Komisyonun on yedi üyesi, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 5’inci maddesi uyarınca görev yapmakta ve yetkilerini kullanmaktadırlar. Yasa’nın 6’ncı maddesi ise Komisyonun çalışma yöntemini düzenlemiştir.

 

Trafik Kazalarını Önleme Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Mehmet Zeki Avcı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun bir üyesidir. Sayın Avcı Dairemize yapmış olduğu başvuruda, Komisyonun 2017 yılı içerisinde çok az sayıda toplandığını, üyelerin bu toplantılara çağırılmaları hususunda 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası kurallarına riayet edilmediği ve Komisyonun yılsonu raporunu Cumhuriyet Meclisi ve Bakanlar Kurulu’na sunmadığını ileri sürerek Komisyonun bu şartlar altında verimli biçimde çalışmadığını iddia etmiştir.

 

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 6’ncı maddesinin 1’inci fıkrasına göre Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonunun ayda en az bir defa, her ayın son haftasında Başkan’ın veya Başkan’ın yokluğunda Başkan Yardımcısı’nın çağrısı üzerine olağan olarak toplanması gerekmektedir. Trafik Dairesi’ne bağlı Trafik Hizmetleri Şubesinin Amiri, Komisyonun Sekreteri olarak görev yapar. Yasa’nın 6’ncı maddesi uyarınca, gündem konuları Başkan tarafından saptanır ve Sekretere gönderilir. Sekreter, Başkan ile görüşerek gündemi, toplantı tarih ve saatini gösteren toplantı çağrısını hazırlar ve Başkanın imzası ile Komisyon üyelerine gönderir. Toplantı çağrıları ve gündemin Komisyon üyelerine en geç 5 gün önce, yazılı olarak bildirilmesi gerekmektedir.

 

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu 2017 yılı içerisinde, 7 Mart, 6 Nisan, 20 Nisan ve 27 Nisan olmak üzere toplam dört kez toplanmıştır. Söz konusu dört toplantıdan üç tanesi için Komisyon Sekreterliği tarafından üyelere elektronik posta gönderilmiş, toplantı tarihi, yeri ve saati bu şekilde üyelerin bilgisine getirilmiştir. Komisyon Sekterliği tarafından gönderilen iletilerin hiçbiri Komisyon Başkanı tarafından imzalanmamıştır. Toplantı çağrılarının gönderilme tarihleri hususunda da Yasanın belirlediği çalışma yöntemine uygun hareket edilmemiştir. 7 Mart 2017 tarihli toplantı çağrısı üyelere bir gün önce 6 Mart 2017 tarihinde haber verilmiştir. 20 Nisan 2017 tarihinde gerçekleşen toplantı çağrısı 13 Nisan 2017 tarihinde, 27 Nisan 2017 tarihli toplantı çağrısı ise 24 Nisan 2017 tarihinde Komisyon üyelerine elektronik posta yolu ile gönderilmiştir. 2017 yılı içerisinde gerçekleştirilen dört toplantıdan bir tanesi olan 6 Nisan 2017 tarihli toplantıya ilişkin üyelere toplantı çağırısı gönderilmemiş veya herhangi bir yazılı bildirim de yapılmamıştır. Özetle, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun 2017 yılı içerisinde gerçekleştirdiği dört toplantıdan bir tanesi Komisyon üyelerine hiçbir şekilde bildirilmemiş ve iki tanesinin bildiriminde Yasa ile zorunlu kılınan toplantıların en geç 5 gün önce üyelere bildirilmesi kuralına uyulmamıştır. Keza, toplantı çağrılarının hiçbiri Komisyon Başkanı’nın imzasını taşımadığı tespit edilmiştir.

 

Bu itibarla Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu toplantı çağrılarının ve/veya üyelere bildirilmesinin, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın hükümlerine aykırı bir şekilde yapıldığı saptanmıştır. Söz konusu Yasa’ya göre sadece görüşülmesinde ivedilik olduğu Başkanca saptanan konularda 5 günlük süre aranmaz.

 

Komisyon Sekreterliği tarafından üyelere gönderilen toplantı çağrılarında, toplantılarda gündeme alınması öngörülen konuların ne olacağı hakkında detaylı bilgi verilmemiştir. Yine bazı toplantıların gündem belirlenmeden veya birkaç kelime ile özetlenmiş bir gündemle veya “Güncel Konular” gibi belirsiz bir gündemle gerçekleştirildiği açıkça görülmektedir. Toplantı gündemlerinin detaylandırılmaması, üyelerin toplantılardan önce hazırlık yaparak verimli biçimde katkı sağlamalarına imkan tanımamaktadır. Sayın Mehmet Zeki Avcı bu şekilde ve/veya yöntemle yapılan Komisyon toplantılarının amaçsız ve dolayısıyla verimsiz kaldığını, bu hususları Sekreterliğin bilgisine getirmekle beraber gündem belirlenmesi çalışmalarında herhangi bir değişiklik yapılmadığını belirtmiştir.

 

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu Toplantı Karar Tutanaklarına göre 6 Nisan, 20 Nisan ve 27 Nisan 2017 tarihlerinde gerçekleştirilen toplantılarda nisap sağlanamamış ve bu nedenle herhangi bir karar alınamamıştır.

 

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 5’inci maddesinin 7’nci fıkrası uyarınca, Komisyonun görev ve yetkileri arasında her yıl sonunda faaliyetleri ile ilgili olarak Bakanlar Kuruluna ve Cumhuriyet Meclisine rapor sunmak vardır. Soruşturmamız sırasında söz konusu rapor talep edilmesine rağmen 2017 yılının sonunda bir raporun hazırlanıp hazırlanmadığı konusuna açıklık getirilmemiş ve Bakanlar Kurulu ile Cumhuriyet Meclisi’ne sunulup sunulmadığı hususunda bilgi alınamamıştır. 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nı yürütme yetkisi KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığındadır. Söz konusu Yasa’ya göre Ulaştırma İşleriyle Görevli Bakanlığın Müsteşarı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun Başkan Yardımcısı, Trafik Dairesi Müdürü de Komisyon’un bir üyesidir. Dolayısıyla Bakanlığın kendi uhdesindeki bir görevin akıbetine ilişkin bilgi alamaması veya Dairemize hitaben yazılan 4 Haziran 2018 tarihli yazıda bu şekilde ifade edilmesi kabul edilebilir değildir. Müsteşar Sayın Kemal Bağzıbağlı, ikinci kez gönderdiğimiz yazılı talebimiz üzerine bu konudaki belirsizliğe bir açıklama getirerek 2017 yılsonu raporunun mevcut olmadığını bildirmiştir.

 

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu 2017 yılı içerisinde Yasa ile belirlenen sayıda toplantı yapmamış, Komisyon Üyelerine gönderilen toplantı çağrılarında 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası ile belirlenmiş kurallara riayet edilmemiş, toplantıların çoğunda nisap sağlanamamış ve bir karar üretilememiştir. Komisyon yılın sonunda faaliyetleri ile ilgili hazırlaması gereken raporu hazırlamamış, dolayısıyla Cumhuriyet Meclisi ve Bakanlar Kurulu’na 2017 yıl sonu raporu sunulmamıştır. Bu bilgiler ışığında, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun 2017 yılında sağlıklı ve verimli biçimde çalışmadığı açıkça görülmektedir.

 

KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın uygulanması ve bu Yasa ile oluşturulmuş Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonunun çalıştırılması konusundaki sorumluluğunu 2017 yılı içerisinde ciddi biçimde ihmal etmiştir ve/veya göz ardı etmiştir.

 

Ülkemizde her yıl onlarca trafik kazası yaşanmakta, bu kazaların bir kısmı can kaybı ile sonuçlanmaktadır. Bu kazaların önlenebilmesi için, bu amaca katkı koyabilecek tüm katılımcıların toplantılara hazırlıklı bir şekilde katılmaları esastır. Bu nedenle söz konusu Komisyonun düzenli ve etkin bir şekilde çalışması ve trafik konusundaki problemlerin çözümüne katkı koyması önem taşımaktadır.

 

 

      Emine DİZDARLI

Yüksek Yönetim Denetçisi

        (Ombudsman)

 

Trafik Kazalarını Önleme Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Mehmet Zeki Avcı, Dairemize başvuruda bulunarak üyesi olduğu Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun toplanması ve çalışmalarını sürdürmesi konusunda KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı’nın Yasa ile belirlenmiş kurallara uygun davranmadığını iddia ederek konunun soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın amacı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu ile Trafik Dairesine bağlı Trafik Hizmetleri Şubesi vasıtasıyla, trafik ve ulaştırmayla ilgili mevzuatı uygulayan kurum ve kuruluşların çalışmalarını izlemek ve yönlendirmek; bu kurum ve kuruluşlar arasında işbirliğini ve eşgüdümü sağlamak; trafik ve ulaştırmayla ilgili güvenliği ve düzeni sağlamaya yönelik plan ve programlar yapmaktır. Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun kurulması, görev ve yetkileri ve çalışma yöntemi 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası ile belirlenmiştir. Komisyon, Yasa’nın 4’üncü maddesi tahtında, bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı ve on beş üye olmak üzere toplam on yedi üyeden oluşur. Komisyonun Başkanı, Ulaştırma İşleriyle görevli Bakan, Başkan Yardımcısı ise Ulaştırma İşleriyle görevli Bakanlık Müsteşarıdır. Komisyonun on yedi üyesi, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 5’inci maddesi uyarınca görev yapmakta ve yetkilerini kullanmaktadırlar. Yasa’nın 6’ncı maddesi ise Komisyonun çalışma yöntemini düzenlemiştir.

Trafik Kazalarını Önleme Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Mehmet Zeki Avcı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun bir üyesidir. Sayın Avcı Dairemize yapmış olduğu başvuruda, Komisyonun 2017 yılı içerisinde çok az sayıda toplandığını, üyelerin bu toplantılara çağırılmaları hususunda 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası kurallarına riayet edilmediği ve Komisyonun yılsonu raporunu Cumhuriyet Meclisi ve Bakanlar Kurulu’na sunmadığını ileri sürerek Komisyonun bu şartlar altında verimli biçimde çalışmadığını iddia etmiştir.

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 6’ncı maddesinin 1’inci fıkrasına göre Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonunun ayda en az bir defa, her ayın son haftasında Başkan’ın veya Başkan’ın yokluğunda Başkan Yardımcısı’nın çağrısı üzerine olağan olarak toplanması gerekmektedir. Trafik Dairesi’ne bağlı Trafik Hizmetleri Şubesinin Amiri, Komisyonun Sekreteri olarak görev yapar. Yasa’nın 6’ncı maddesi uyarınca, gündem konuları Başkan tarafından saptanır ve Sekretere gönderilir. Sekreter, Başkan ile görüşerek gündemi, toplantı tarih ve saatini gösteren toplantı çağrısını hazırlar ve Başkanın imzası ile Komisyon üyelerine gönderir. Toplantı çağrıları ve gündemin Komisyon üyelerine en geç 5 gün önce, yazılı olarak bildirilmesi gerekmektedir.

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu 2017 yılı içerisinde, 7 Mart, 6 Nisan, 20 Nisan ve 27 Nisan olmak üzere toplam dört kez toplanmıştır. Söz konusu dört toplantıdan üç tanesi için Komisyon Sekreterliği tarafından üyelere elektronik posta gönderilmiş, toplantı tarihi, yeri ve saati bu şekilde üyelerin bilgisine getirilmiştir. Komisyon Sekterliği tarafından gönderilen iletilerin hiçbiri Komisyon Başkanı tarafından imzalanmamıştır. Toplantı çağrılarının gönderilme tarihleri hususunda da Yasanın belirlediği çalışma yöntemine uygun hareket edilmemiştir. 7 Mart 2017 tarihli toplantı çağrısı üyelere bir gün önce 6 Mart 2017 tarihinde haber verilmiştir. 20 Nisan 2017 tarihinde gerçekleşen toplantı çağrısı 13 Nisan 2017 tarihinde, 27 Nisan 2017 tarihli toplantı çağrısı ise 24 Nisan 2017 tarihinde Komisyon üyelerine elektronik posta yolu ile gönderilmiştir. 2017 yılı içerisinde gerçekleştirilen dört toplantıdan bir tanesi olan 6 Nisan 2017 tarihli toplantıya ilişkin üyelere toplantı çağırısı gönderilmemiş veya herhangi bir yazılı bildirim de yapılmamıştır. Özetle, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun 2017 yılı içerisinde gerçekleştirdiği dört toplantıdan bir tanesi Komisyon üyelerine hiçbir şekilde bildirilmemiş ve iki tanesinin bildiriminde Yasa ile zorunlu kılınan toplantıların en geç 5 gün önce üyelere bildirilmesi kuralına uyulmamıştır. Keza, toplantı çağrılarının hiçbiri Komisyon Başkanı’nın imzasını taşımadığı tespit edilmiştir.

Bu itibarla Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu toplantı çağrılarının ve/veya üyelere bildirilmesinin, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın hükümlerine aykırı bir şekilde yapıldığı saptanmıştır. Söz konusu Yasa’ya göre sadece görüşülmesinde ivedilik olduğu Başkanca saptanan konularda 5 günlük süre aranmaz.

Komisyon Sekreterliği tarafından üyelere gönderilen toplantı çağrılarında, toplantılarda gündeme alınması öngörülen konuların ne olacağı hakkında detaylı bilgi verilmemiştir. Yine bazı toplantıların gündem belirlenmeden veya birkaç kelime ile özetlenmiş bir gündemle veya “Güncel Konular” gibi belirsiz bir gündemle gerçekleştirildiği açıkça görülmektedir. Toplantı gündemlerinin detaylandırılmaması, üyelerin toplantılardan önce hazırlık yaparak verimli biçimde katkı sağlamalarına imkan tanımamaktadır. Sayın Mehmet Zeki Avcı bu şekilde ve/veya yöntemle yapılan Komisyon toplantılarının amaçsız ve dolayısıyla verimsiz kaldığını, bu hususları Sekreterliğin bilgisine getirmekle beraber gündem belirlenmesi çalışmalarında herhangi bir değişiklik yapılmadığını belirtmiştir.

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu Toplantı Karar Tutanaklarına göre 6 Nisan, 20 Nisan ve 27 Nisan 2017 tarihlerinde gerçekleştirilen toplantılarda nisap sağlanamamış ve bu nedenle herhangi bir karar alınamamıştır.

27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın 5’inci maddesinin 7’nci fıkrası uyarınca, Komisyonun görev ve yetkileri arasında her yıl sonunda faaliyetleri ile ilgili olarak Bakanlar Kuruluna ve Cumhuriyet Meclisine rapor sunmak vardır. Soruşturmamız sırasında söz konusu rapor talep edilmesine rağmen 2017 yılının sonunda bir raporun hazırlanıp hazırlanmadığı konusuna açıklık getirilmemiş ve Bakanlar Kurulu ile Cumhuriyet Meclisi’ne sunulup sunulmadığı hususunda bilgi alınamamıştır. 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nı yürütme yetkisi KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığındadır. Söz konusu Yasa’ya göre Ulaştırma İşleriyle Görevli Bakanlığın Müsteşarı, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun Başkan Yardımcısı, Trafik Dairesi Müdürü de Komisyon’un bir üyesidir. Dolayısıyla Bakanlığın kendi uhdesindeki bir görevin akıbetine ilişkin bilgi alamaması veya Dairemize hitaben yazılan 4 Haziran 2018 tarihli yazıda bu şekilde ifade edilmesi kabul edilebilir değildir. Müsteşar Sayın Kemal Bağzıbağlı, ikinci kez gönderdiğimiz yazılı talebimiz üzerine bu konudaki belirsizliğe bir açıklama getirerek 2017 yılsonu raporunun mevcut olmadığını bildirmiştir.

Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu 2017 yılı içerisinde Yasa ile belirlenen sayıda toplantı yapmamış, Komisyon Üyelerine gönderilen toplantı çağrılarında 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası ile belirlenmiş kurallara riayet edilmemiş, toplantıların çoğunda nisap sağlanamamış ve bir karar üretilememiştir. Komisyon yılın sonunda faaliyetleri ile ilgili hazırlaması gereken raporu hazırlamamış, dolayısıyla Cumhuriyet Meclisi ve Bakanlar Kurulu’na 2017 yıl sonu raporu sunulmamıştır. Bu bilgiler ışığında, Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonu’nun 2017 yılında sağlıklı ve verimli biçimde çalışmadığı açıkça görülmektedir.

KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı, 27/2016 sayılı Trafik Hizmetlerinin Planlanması, Koordinasyonu ve Denetimi Yasası’nın uygulanması ve bu Yasa ile oluşturulmuş Trafik ve Ulaştırma Hizmetleri Komisyonunun çalıştırılması konusundaki sorumluluğunu 2017 yılı içerisinde ciddi biçimde ihmal etmiştir ve/veya göz ardı etmiştir.

Ülkemizde her yıl onlarca trafik kazası yaşanmakta, bu kazaların bir kısmı can kaybı ile sonuçlanmaktadır. Bu kazaların önlenebilmesi için, bu amaca katkı koyabilecek tüm katılımcıların toplantılara hazırlıklı bir şekilde katılmaları esastır. Bu nedenle söz konusu Komisyonun düzenli ve etkin bir şekilde çalışması ve trafik konusundaki problemlerin çözümüne katkı koyması önem taşımaktadır.

 

      Emine DİZDARLI

Yüksek Yönetim Denetçisi

        (Ombudsman)

 

Print
Yayınlanma tarihi: Ağu 17, 2018,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

Arşiv