Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Tahir Gökçebel'in raporunu yayınladı.

Ombudsman Emine Dizdarlı Sayın Tahir Gökçebel'in raporunu yayınladı.

 

Dairemize başvuruda bulunan Sayın Tahir Gökçebel, Karpaz Meslek Lisesi’nde Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni olarak çalışan Sayın Dilara Meral Korahan’ın bir takım gerekçelerle görev yerine gitmediğini, bu sebeple yerine öğretmen istihdam edilerek Devletin zarara uğratıldığını, Sayın Korahan’ın gayrı yasal biçimde Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi’ne nakil edildiğini, bilahare söz konusu nakil işleminin iptal edildiğini ancak buna rağmen görev yerine dönmediğini, hâlihazırda nerede çalıştığının Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nca açıklanmadığını ve Sayın Korahan’a ayrıcalık tanındığını ileri sürerek konunun Dairemiz tarafından araştırılmasını talep etmiştir.                 

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

Sayın Dilara Meral Korahan, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından düzenlenen sınavda başarılı olmuş ve 19 Ekim 2012 tarihinde Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni olarak Karpaz Meslek Lisesi’ne atanmıştır. Sayın Korahan 19 Ekim 2012 - 16 Şubat 2014 tarihleri arasında Karpaz Meslek Lisesi’nde, 17 Şubat 2014 - 31 Ağustos 2014 tarihleri arasında Atatürk Meslek Lisesi’nde, 1 Eylül 2014 - 1 Ekim 2014 tarihleri arasında yine Karpaz Meslek Lisesi’nde fiili olarak görev yapmıştır. KKTC Bakanlar Kurulu’nun 10 Ekim 2014 tarihli Y(K-I)1899-2014 sayılı kararı ile Sayın Dilara Meral Korahan’ın 2 Ekim 2014 - 15 Haziran 2015 tarihleri arasında İstanbul Fatih Üniversitesi’nde Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Yüksek Lisans Eğitimi alabilmesi için ödeneksiz izinli sayılmasına ve yerine tamamen geçici statüde bir öğretmen görevlendirilmesi için Milli Eğitim Bakanlığı’nın yetkili kılınmasına karar vermiştir. Bakanlar Kurulu, 8 Temmuz 2015 tarihli söz konusu kararı Y(K-I)1272-2015 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile tadil ederek, Sayın Korahan’ın izinli olacağı tarihleri 2 Ekim 2014 - 7 Haziran 2015  olarak değiştirmiştir. Sayın Korahan’ın ödeneksiz izni bittikten sonra, 8 Haziran 2015 - 8 Eylül 2016 tarihleri arasında Karpaz Meslek Lisesi’ne dönerek görevine devam etmiştir.

Sayın Tahir Gökçebel, Sayın Korahan’ın görev yerine geri dönmeyişi nedeniyle Karpaz Meslek Lisesi’ne yeni öğretmen istihdam edildiğini ve bu şekilde Devletin zarara uğratıldığını iddia etmektedir. Yukarıda da bahsedildiği gibi Bakanlar Kurulu Kararı ile Sayın Korahan’ın Yüksek Lisans eğitimi alabilmesi için 2 Ekim 2014 tarihinden 7 Haziran 2015 tarihine kadar ödeneksiz izinli sayılması uygun görülmüştür. Bahse konu Bakanlar Kurulu Karar’ına uygun olarak, 2 Ekim 2014 tarihinden 7 Haziran 2015 tarihine kadar Karpaz Meslek Lisesi’ne geçici statüde bir öğretmen görevlendirilmiştir. Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından 2014 yılında Karpaz Meslek Lisesi ve Cengiz Topel Endüstri ve Meslek Lisesi’nde görev yapmak üzere bir Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni atanmıştır. Bakanlar Kurulu Kararı tahtında Sayın Korahan’ın Yüksek Lisans eğitimi almak için yurtdışında bulunduğu sürede, Karpaz Meslek Lisesi’ne bir geçici, bir de aday statüsünde iki Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni görevlendirilmiş ve/veya atanmıştır. Sayın Dilara Meral Korahan, yurtdışında eğitim almak için ödeneksiz izinli olduğu sürenin süre bitiminde, 8 Haziran 2015 ile 8 Eylül 2016 tarihleri arasında Karpaz Meslek Lisesi’nde görev yapmış, 9 Eylül 2016 tarihinde Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi’ne nakil edilmiş, ancak bu nakil iptal edilmiştir. Akabinde Sayın Korahan, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından 25 Ekim 2016 tarihi itibarıyla haftanın dört günü Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi’nde, haftanın bir günü de Onkoloji Hastanesi’nde çalışmak üzere görevlendirilmiştir.

Öğretmenlerin görev yerlerine devam durumlarını gösteren devam çizelgeleri Okul Müdürleri tarafından aylık olarak hazırlanmakta ve bağlı oldukları Daire’ye gönderilmektedir. Sayın Dilara Meral Korahan’ın 2012 ile 2016 yılları arasında görev yaptığı okullardaki devam çizelgeleri doldurulmuş ve ilgili Daireye gönderilmiştir. Eğitim, belli bir plana bağlı olarak sürdürülür. Öğretmenlerin hangi konuları öğreteceği, bunların hangi sırayla verileceği ve bir konu üzerinde ne kadar durulacağı öğretim programları ile açıklanır. Sayın Korahan’ın yokluğunda ve/veya okulda bulunmadığı zamanlarda öğretmesi planlanmış derslerin öğrencilere başka bir Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni tarafından verilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda mezkur okula bir öğretmen atanmış ve öğrencilerin programlarında bir eksiklik ve/veya mağduriyet yaşanmamıştır.

Yine Karpaz Meslek Lisesi’ne yapılan öğretmen atamaları, Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı tarafından yapılan münhal bildirimi uyarınca, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından düzenlenen yarışma sınavlarının neticesine göre yapıldığı tespit edilmiştir.

Dönemin Milli Eğitim ve Kültür Bakanı Sayın Özdemir Berova, 2 Eylül 2016 tarihinde Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanı Sayın Kamil Kayral’a bir yazı göndererek Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi bünyesinde bulunan Psikolojik Danışmanlık, Rehberlik ve Araştırma Şubesini yeniden yapılandırma çalışmalarına başlandığını belirterek, Sayın Dilara Meral Korahan’ın ve bir öğretmenin daha Bakanlığa nakledilmesini talep etmiştir. Kamu Hizmeti Komisyonu Bakanlığın bu talebinin haklı bir talep olduğuna kanaat getirmiş ve Sayın Korahan’ın ve diğer öğretmenin Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na nakil edilmelerini uygun bulmuştur. Bunun üzerine Sayın Dilara Meral Korahan, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından 9 Eylül 2016 tarihinden itibaren Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi’ne nakledilmiştir.

         Öğretmenlerin yer değiştirmeleri 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 11’inci maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu madde tahtında öğretmenlerin yer değiştirme işlemleri Kamu Hizmeti Komisyonu’nca gerçekleştirilir. Aynı şekilde, kamu görevlileri ve diğer kamu personeli ile ilgili kurallar KKTC Anayasası’nın 121’inci maddesinde yer almaktadır. Kamu görevlilerinin nakil işlemleri Anayasa’nın 121’inci maddesinin 2’nci fıkrası uyarınca kurulmuş bağımsız bir organ olan Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından gerçekleştirilmektedir. Değiştirilmiş şekliyle 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın 11’inci maddesinin 2’nci fıkrası uyarınca Orta, Mesleki ve Teknik Öğretim kurumları ile pratik sanat okullarındaki öğretmenlerin yer değiştirme işlemleri birtakım ilke ve kurallar çerçevesinde Kamu Hizmeti Komisyonunca gerçekleştirilir. Buna göre Sayın Korahan’ın Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nın projesindeki işi yapabilmesi için, Kamu Hizmeti Komisyonu tarafından nakledilmesi koşuldur. Kamu Hizmeti Komisyonu, Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’nda bu amaçla yapılması düşünülen kadro düzenlemesi ile ilgili yasa çıkarılmadığı için direkt olarak bir kadro nakli yapılamayacağından Sayın Dilara Meral Korahan’ın ilgili yasal düzenlemeler tamamlanıncaya kadar Eğitim Ortak Hizmetler Dairesi’ne nakil edilmesine karar vermiştir. Kamu Hizmeti Komisyonu Başkanı Sayın Kamil Kayral, 3 Ekim 2016 tarihinde Cumhurbaşkanı Sayın Mustafa Akıncı’ya göndermiş olduğu bilgilendirme yazısında Komisyonun sürece ilişkin değerlendirmesini sunmuştur. Bunu müteakip konu, Kıbrıs Türk Orta Eğitim Öğretmenler Sendikası tarafından mahkemeye taşınmıştır. Bu gelişme üzerine Sayın Dilara Meral Korahan 21 Ekim 2016 tarihinde Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına bir dilekçe yazarak bu nakil işleminin iptal edilmesini talep etmiş ve aynı gün Bakanlık bu talebi Kamu Hizmeti Komisyonuna iletmiştir. Kamu Hizmeti Komisyonu, kamuoyunda söz konusu naklin ihtiyaç duyulan bir kamu hizmetinin gerekliliğinden değil, menfaat sağlamaya yönelik olduğu yönünde oluşan algıyı dikkate alarak Bakanlığın talebini uygun bulmuş ve neticesinde söz konusu nakil işlemi iptal edilmiştir.  Kamu Hizmeti Komisyonu mezkur nakil işlemini iptal etmesine rağmen Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı bu hususu dikkate almayarak ve/veya Sayın Korahan’ı Eğitim Bakanlığı’nda tutarak ve/veya Kamu Hizmeti Komisyonu’nun kararını göz ardı ederek 25/1985 sayılı Öğretmenler Yasası’nın ilgili hükümlerine aykırı davranmıştır. Sayın Dilara Meral Korahan, 2017 ders yılı başı itibarıyla Gazimağusa Meslek Lisesi’nde görev yapmaktadır.

         KKTC Anayasası’nın 8’inci maddesi tahtında herkes, hiçbir ayırım gözetilmeksizin, Anayasa ve yasalar önünde eşittir. Hiçbir kişi, aile, zümre veya sınıfa ayrıcalık tanınamaz. Devlet organları ve yönetim makamları, bütün işlemlerinde yasa önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek ve ayrıcalık yapmamak zorundadır. Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı bu hususu da göz ardı ederek KKTC Anayasası’nın öngördüğü eşitlik ilkesine de aykırı davranmıştır.

 

         Emine DİZDARLI

Yüksek Yönetim Denetçisi

            (Ombudsman)

 

 

        

Print
Yayınlanma tarihi: Mar 2, 2018,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

Arşiv