Dairemize başvuruda bulunan Sayın Halil Zafer Alibaba, Hamitköy paintball oyun alanı ilerisinde Tuzhane mevkiinde bulunan bölgede Pafta/Harita XXI/23.E1, Blok D’de kain 990 numaralı parselde yer alan arazinin sahiplerinden biri olduğunu, konu araziye gidebilmek için hudut komşusu olan Oklu Tepe mevkiinde kain 2244 numaralı parsel içerisindeki toprak yolu kullanma hakkı ve/veya mezkûr parselden geçit hakkı olduğunu, 2244 numaralı parsel sahiplerinin konu parsele yasa dışı bir inşaat yaptıklarını, ilerde parsel sınırlarını telletmek suretiyle kapatacaklarını ve geçişi engelleyeceklerini iddia ederek konunun soruşturulması için Dairemizden yardım talebinde bulunmuştur.
Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor tanzim edilmiştir.
Lefkoşa, Hamitköy Oklu Tepe mevkiinde Pafta/Harita XXI/23.E1, Blok D, Parsel no 2244’de kain toplam 7 Dönüm 2 Evlek 1500 ayak kare taşınmaz mal D2281 eski Taşınmaz Mal Koçan numarası (658 yeni Taşınmaz Mal Koçan numarası) ile 12 Ekim 2006 tarihinde Sayın Dervişe Dağ adına kaydedilmiştir. Söz konusu taşınmaz malın hudut komşuları 1919, 989, 990, 305 numaralı parseller ve yol’dur. Aynı yol Tuzhane mevkiinde bulunan 990 parsel numaralı Sayın Halil Zafer Alibaba ve ailesine ait taşınmaz mala kadar ulaşmaktadır.
Yerinde yapmış olduğumuz denetimde Sayın Dervişe Dağ’ın kendisine ait parselin sınırlarını belirleyecek şekilde bir telletme işlemi yapmadığı tespit edilmiştir. Ancak Sayın Dağ’ın Taşınmaz Mal Koçanı’nda kayıtlı olan yol stabilize edilmediğinden hem görüntü hem de işlev açısından bir ulaşım şeridi olmaktan uzaktır. İleride doğabilecek anlaşmazlıklara fırsat tanınmaması amacıyla Lefkoşa Türk Belediyesi’nin mezkûr yolu stabilize etmesi faydalı olacaktır.
Sayın Halil Zafer Alibaba, Sayın Dervişe Dağ’ın sahibi olduğu parsel içerisine yaptırmış olduğu inşaatın yasa dışı olduğunu iddia etmektedir.
Başkent Lefkoşa İmar Planı’nın 5’inci maddesi, planlama denetimi ve sürekli planlama faaliyetleri için gerekli bilgi ve yönlendirmeyi sağlamak amacı ile hazırlanmıştır. Mezkûr maddenin 10’uncu fıkrasının 2’nci bendi uyarınca İmar Gelişme Sınırı ile İmar Planı Sınırı arasında kalan araziler, tarımsal araziler olup bu arazilerde esas kullanım tarımsal kullanım olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte olabilecek diğer kullanımlar orman, bahçecilik (çiçekçilik) ve hayvan ağıllarıdır. Bu kullanımlar ile ilgili olarak sınırlı bina gelişmesine izin verir ve bu kullanımların uygun kamu ulaşımı olmalıdır.
KKTC İçişleri Bakanlığı Şehir Planlama Dairesi Müdürlüğü nezdinde yaptığımız soruşturmada Şehir Planlama Dairesi Müdürü Sayın Türkmen Yiğitcan’dan aldığımız bilgiye göre Sayın Dervişe Dağ’a ait arazi, Tarımsal Gelişme Alanları içerisinde yer almaktadır. Bu nedenle, Şehir Planlama Dairesi Müdürlüğü tarafından Sayın Dağ’a sahibi olduğu Lefkoşa, Pafta/Harita XXI/23.E1, Blok D’de bulunan 2244 numaralı parsele zemin katta yaklaşık 13 metrekare genişliğinde, içerisine kendi arazisi için ihtiyaç duyacağı tarımsal alet ve edevatlarını koyabileceği bir kulübe (shed) yapması amacıyla 11 Ekim 2018 tarih ve 2018 LŞA 1026 numaralı Planlama Onayı verilmiştir.
Yerinde yapmış olduğumuz denetimde mezkûr parsel içerisine inşa edilen gelişmenin 11/10/2018 tarih ve 2018 LŞA 1026 numaralı Planlama Onayına uygun olarak yapılmadığı tespit edilmiştir. Şöyle ki, Planlama Onayında belirtilen tarımsal alet ve edevatın konulacağı, depo amaçlı olarak kullanılacak 13 metrekare genişliğinde bir kulübe (shed) yerine tamamen konut amaçlı kullanılabilecek 40 metrekare genişliğinde küçük bir ev inşa edilmiştir. İnşa edilmiş yapının ilgili mevzuata aykırı olduğuna ve depo amaçlı kullanılmadığına dair birçok gösterge bulunmaktadır.
Lefkoşa Türk Belediyesi nezdinde yapmış olduğumuz soruşturmada Lefkoşa Türk Belediyesi Başkanı Sayın Mehmet Harmancı, mezkûr inşaatın ve/veya kulübenin Planlama Onayına uygun bir şekilde yapıldığını, bu nedenle 17/01/2019 tarih ve 14486 izin numaralı inşaat ruhsatı aldığını belirtmiştir.
55/1989 sayılı İmar Yasası’nın 33’üncü maddesinin 5’inci fıkrası tahtında Belediyeler, kendi yetki alanları içerisinde her türlü gelişmenin bu Yasa altında, Planlama Makamınca verilecek Planlama Onayına veya çıkarılacak imar emirleri kurallarına uygun olarak yapılmasını ve Bu Yasa kuralları uyarınca yapılacak planlarla getirilecek imar kurallarına uyulmasını sağlar.
Yine 51/1995 sayılı Belediyeler Yasası’nın 17’inci maddesinin 6’ncı fıkrası tahtında zorunluluk hallerinde her çeşit inşaat ve tesisat için inceleme yapmak, izin ve rapor vermek veya gereken incelemeleri yapacak olanağa sahip değilse, en yakın ilgili kuruluş aracılığı ile gereğini yapmak; izinsiz, tehlikeli veya projeye uygun olmayan bina ve yapıları kapattırmak veya yıkmak, ikametgâh ve işyeri olarak kullanılmalarını yasaklamak Belediyelerin imara ilişkin görevlerindendir.
Lefkoşa Türk Belediyesi’nin Planlama Onayına uyulmadan yapılan bir gelişmeye inşaat ruhsatı vermesi 55/1989 sayılı İmar Yasası’nın 33’üncü maddesinin 5’inci fıkrasına aykırıdır. Yine 51/1995 sayılı Belediyeler Yasasının 17’nci maddesi tahtında Belediyelerin imara ilişkin görevleri vardır. Lefkoşa Türk Belediyesi’nin projeye uygun olarak yapılmadığı aşikar olan bir yapıyı Belediyeler Yasası’nın 17’inci maddesinin 6’ncı fıkrası uyarınca kapattırması veya yıktırması gerekirdi. Lefkoşa Türk Belediyesi ilgili yapıyı kapattırmayarak veya yıktırmayarak mezkûr Yasaya aykırı davranmıştır.
Sayın Halil Zafer Alibaba’nın, Sayın Dervişe Dağ’ın yapmış olduğu inşaatın yasadışı olduğu konusundaki iddiasında haklı olduğu ve mezkûr Planlama Onayı’nda öngörülen sınırın dışına çıkıldığı açıkça görülmektedir.
Lefkoşa Türk Belediyesi’nin ivedilikle Yasalardan kaynaklanan yetkilerini kullanarak mezkûr yapıyı kapattırması veya yıktırması gerekmektedir.
Emine DİZDARLI
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)