Kamu Görevinde Bulunan Üst Kademe Yöneticilerinin Uymaları Gereken İlkeler:

Kamu Görevinde Bulunan Üst Kademe Yöneticilerinin Uymaları Gereken İlkeler:

 

 

Kamu Görevlileri görevlerini yürütürken uymaları gereken etik ilkeler yanında yasal zorunlulukları bulunmaktadır.  Kamu görevlilerinin bu ilkelere uygun davranış göstermeleri adalet, dürüstlük, saydamlık ve tarafsızlık ilkelerine zarar veren ve toplumda güvensizlik yaratabilecek durumları ortadan kaldırarak kamu yönetimine halkın güvenini sağlamaya faydalı olacaktır.

7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın 3’üncü Tefsir maddesi “Kamu Görevi”  ve “Kamu Görevlisinin” ne olduğu ve söz konusu sözcüklere nasıl bir anlam verileceği hususuna  açıklık getirmektedir. Mezkur Yasadaki tefsire göre “Kamu Görevi” Devletin ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının genel yönetim ilkelerine göre yürütmekle yükümlü olduğu kamu hizmetlerinin gerektirdiği ve genel katma bütçelerden veya bunlara bağlı döner sermayelerden aylık (maaş) alınarak yapılan görevleri anlatır. Yine “Kamu Görevlisi” Devletin ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının genel yönetim ilkelerine göre yürütmekle yükümlü olduğu kamu hizmetlerinin gerektirdiği asıl ve sürekli görevleri yerine getiren ve genel ve katma bütçelerle bunlara bağlı döner sermayelerden aylık (maaş) alan sürekli personeli ifade etmektedir.

Kamu görevlileri, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Devleti Anayasası’na bağlı kalmak ve Yasalarını özenle uygulamak zorundadırlar.

7/1979 sayılı Kamu Görevlileri Yasası’nın 36’ncı maddesi tahtında kamu görevlileri, Seçim ve Halkoylaması Yasası kuralları saklı kalmak koşuluyla, siyasal partilere üye olamazlar ve siyasal etkinliklerde bulunmak ve herhangi bir siyasal partinin veya kişinin yararına veya zararını amaçlayan bir davranış veya  eylemde bulunmak için görevlerini kötüye kullanamazlar.

Kamu Görevlileri Yasası “Yöneticilik Hizmetleri Sınıfının” tanımını yapmıştır.  Söz konusu Yasanın 51’inci maddesine göre, Yöneticilik hizmetleri sınıfı, bağlı bulundukları kurumların, genel yönetim ilkelerine göre yönetimden ve kurumun yürütmekte olduğu kamu hizmetleri görevlerinin yasa, tüzük ve yönetmelikler çerçevesinde yerine getirilmesinden en üst düzeyde sorumlu olan, kurumun hizmet politikasını, kalkınma planları, yıllık programlar ve iş programları çerçevesinde uygulayan, Hizmet Teşkilatı içindeki hizmet birimlerinin eşgüdüm içinde çalışmalarını gözeten, planlayan ve denetleyen, hizmet birimlerini en üst düzeyde yöneten ve yönlendiren yöneticilerle, ilçelerde devletin en yüksek mülki ve yönetsel amiri olarak görev yapan yöneticileri ve özel kalem hizmetlerini yürüten yöneticilerle yardımcı nitelikteki yöneticilik görevlerini yerine getiren yöneticileri kapsamaktadır.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyet Resmi Gazete Sayfa 42, Sayı 22, 21 Ocak 2021 tarihli üçlü Göreve Atama Kararnamesi’nde Turizm ve Çevre Bakanlığı Özel Kalem Müdürü mevkiine  Sayın Hande Kayasal’ın  22 Ocak 2021 tarihinden itibaren ileride herhangi bir sebep gösterilmeden görevinden alınması koşulu ile atandığı ve atanma tarihinden itibaren atandığı mevkiin maaşını almasına karar verildiği görülmektedir.

53/1977 sayılı Üst Kademe Yöneticiliği Yapan Kamu Görevlilerinin Atanması Hakkında Yasa’nın 9’uncu maddesi gereğince  Müsteşar, Özel Kalem Müdürleri, Kooperatif Şirketler Mukayyidi, Başbakanlık Denetleme Kurulu Başkanı,  Başbakanlık Denetleme Kurulu Üyesi ve YÖDAK Genel Sekreteri mevkiilerine kamu görevlileri dışından da üçlü kararname ile atama yapılabilir. Bu şekilde Kamu görevine atananlar ayni şekilde kamu görevinden çıkarılabilirler.

Kamu Görevlileri Yasası’nın 51’inci maddesinden görüleceği üzere Yöneticilik Hizmetler Sınıfına kamu görevlileri dışından da atama yapılabilmektedir ve söz konusu Yasa maddesine göre  Devletten aylık maaş alan herkes kamu görevlisi olarak addedilmektedir. Bu bağlamda, Üst Kademe Yöneticiliği yapan kamu görevlilerinin 53/1977 sayılı Yasa’nın 5’inci maddesi uyarınca disiplin ve hizmet şartları bakımından diğer kamu görevlilerinin tabi olduğu mevzuata tabirdirler.  Nitekim Yöneticilik Hizmetleri Sınıfının görevleri ve keza yetkisi belli olduğundan bir Özel Kalemin kamu görevini yürüttüğü süre içerisinde mensup olduğu Siyasi Partinin Genel Sekreterliğini yapamayacağı ve/veya Genel Sekreterliğinden boşalan yere vekalet edemeyeceği açıktır.  Kamu görevlileri, resmi niteliklerinin gerektirdiği saygınlık ve güvene değer olduklarını hizmet içinde ve dışında davranışlarıyla göstermek zorundadırlar. Bu davranış biçimi ilgili Yasa hükümlerinin öngördüğü tarafsızlık ilkesine aykırıdır ve bir kamu görevlisinin tarafsızlığına gölge düşürmektedir.

Bu itibarla, Turizm ve Çevre Bakanı Sayın Fikri Ataoğlu bu durumu düzelterek Sayın Hande Kayasal’ın yerine Demokrat Parti Genel Sekreterliğine Kamu Görevi yapmayan birini ataması gerekir. Kamu görevlilerinin siyasi müdahalelerden bağımsız ve tarafsız bir şekilde faaliyet gösterdikleri görülmelidir. Aksi halde halkın kamu hizmetine güven duygusu zarar görecektir.

 

 

                                                                            Emine DİZDARLI

                                                                         Yüksek Yönetim Denetçisi

                                                                                   (Ombudsman)

Print
Yayınlanma tarihi: Ağu 3, 2021,
Haber Kategorisi: Duyurular,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Mart 2025»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
2425
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol 38. Dönem Raporunu  Meclis Başkanı Ziya Öztürkler'e sundu.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol 38. Dönem Raporunu Meclis Başkanı Ziya Öztürkler'e sundu.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası’nın 16’ncı maddesinin 1’inci  fıkrası uyarınca  hazırlanan  Temmuz  –  Aralık  2024  (ikinci  altı aylık) 38. Dönem Raporunu KKTC Meclis Başkanı Ziya Öztürkler’e sundu.

Devamını oku
2627
Ombudsman Varol, 38. Dönem Raporunu Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’a sundu.

Ombudsman Varol, 38. Dönem Raporunu Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’a sundu.

 

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası’nın 16’ncı maddesinin 1’inci fıkrası uyarınca hazırlanan Temmuz-Aralık 2024  (İkinci altı aylık) 38. Dönem Raporunu Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’a sundu.

Devamını oku
2812
34
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Halide Yarkıner'in  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Halide Yarkıner'in raporunu yayınladı.

 

Sayın Halide Yarkıner, ikamet ettiği Lefkoşa Şehit Sonay Ali Sokak’ta bulunan Golden Tulip Hotel-Pasha Casino isimli işyerinin havalandırma ve klima veya soğutucu motorlarından rahatsız edici biçimde yüksek ses geldiğini, konu ile alakalı olarak Lefkoşa Türk Belediyesi’ne ve Çevre Koruma Dairesi’ne dilekçe verdiğini ancak sorunun giderilmediğini iddia ederek Dairemize müracaat etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
56
Ombudsman İlkan Varol gece kulüplerine ilişkin resen soruşturma başlattı.

Ombudsman İlkan Varol gece kulüplerine ilişkin resen soruşturma başlattı.

 

Ombudsman Varol şu ifadelere yer verdi:

Son günlerde basında yer alan bir gece kulübünde meydana gelen ölüm neticesinde tekrardan gündeme gelen ve ülkenin ne yazık ki kanayan yarası olan gece kulüpleri ve bunun paralelinde ortaya çıkan birçok sorunun varlığına ilişkin kamuoyunda ciddi bir huzursuzluk oluşmuştur.

Devamını oku
789
1011
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Tümer Şah'ın raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Tümer Şah'ın raporunu yayınladı.

       

                     Sayın Tümer Şah Ulukışla-Pınarlı yolunun yapımı esnasında yolun kendi arazisi içerisinden geçtiğini, bu konuyla ilgili kendisine herhangi bir ihbar ve/veya bilgilendirme yapılmadığını, herhangi bir kamulaştırma işleminin de yapılıp yapılmadığını bilmediğini, bu durumdan mağdur olduğunu ve mağduriyetinin giderilmesi hususunda İçişleri Bakanlığı İskan  Müsteşarlığına 18 Mart 2024 tarihinde “Alındı Belgeli” bir dilekçe yaparak başvurduğunu, bu dilekçesine herhangi bir cevap alamadığını iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.

                 Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.

Devamını oku
1213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Arşiv