Ombudsman Emine Dizdarlı Kıbrıs Çevre Platformu'nun raporunu yayınladı.

Ombudsman Emine Dizdarlı Kıbrıs Çevre Platformu'nun raporunu yayınladı.

 

Kıbrıs Çevre Platformu adına Sayın Doğan Gürgen 2017 yılı içerisinde alınan Bakanlar Kurulu Kararları ile orman alanı ilan edilen taşınmaz malların esasen orman sahalarının çoğaltılmasıyla ilgili olmadığı, söz konusu parsellerin tamamen villalar arasında kalan Devlete ait rezerv parseller olduklarını, asıl hedefin söz konusu taşınmaz malları hatırı sayılır kişilere kiralamak olduğunu, örneğin, 17 Şubat 2017 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile Karaman Köyü’nde orman alanı ilan edilen taşınmaz malın, ağaçlandırma ve telleme amacıyla KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı’na kiralama talebiyle başvuran Sayın Polat Alper’e, yine Yukarı Girne’de kain 3 dönüm taşınmaz malın aynı şekilde Sayın Kutlu Evren’in oğlu Sayın Mustafa Evren’e kiralandığını, Orman Dairesi Müdürlüğü yetkisini aşarak 10 yıllık kira sözleşmesi yaptığını ve yasal mevzuatın buna izin vermemesine rağmen koruma altına alınan taşınmaz malların özel kişilere kiralandığını iddia ederek Dairemize başvurmuş ve mezkur konuların soruşturulmasını talep etmiştir.

Yapılan başvuru üzerine mezkur konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor hazırlanmıştır.

23 Kasım 1983 tarihinde Bakanlar Kurulu Karar Numarası: Ç (K-1) 880-83, Sayı 48 tahtında Kamu Yararı açısından Devletin kontrolünde kalması gereken Orman Sahaları, Okaliptüs Sahaları ve Milli Park Sahaları’nın konum itibarıyla yerlerini belirleyerek veya saptayarak koruma altına almıştır. Söz konusu Karar gereğince kayden Orman Sahaları olan 270,715 dönümlük saha, tarım dışı arazide olan ve 41/1977 sayılı İTEM Yasası kapsamına giren 133,866 dönümlük arazinin söz konusu Yasa’nın 4 (1) maddesi uyarınca orman sahası ilan edilmek üzere kamu yararına ayrılması, hali arazi üzerinde orman sahası olarak saptanan 31,155 dönümlük arazi, kilise arazisi olup orman niteliği taşıyan 21,522 dönümlük arazi ve Okaliptüs Ormanı olarak saptanan ve 41/1977 sayılı İTEM Yasası kapsamında olan 1,242 dönümlük arazinin kamu yararına ayrılması mezkur Karar ile güvence altına alınmıştır. Yine Bakanlar Kurulu Kamu Yararı için Devletin kontrolünde kalması gereken orman sahalarını, Okaliptüs Sahalarını ve Milli Park Sahalarının köyünü, Pafta/Haritası’nı, Parsel numaralarını ve söz konusu yerlerin alanlarını kayıt altına alarak mezkur Karara dahil etmiştir. Koruma altına alınan bölgeler arasında Tatlısu, Maltepe, Kilitkaya, Boğaz, Balalan, Mehmetçik, Görneç, Ergenekon, Büyükkonuk, Adaçay, Yeşilköy, Yeni İskele, Yedikonuk, Topçuköy, Sazlıköy, Pamuklu, Ötüken, Mormenekşe, Yarköy, Yeniboğaziçi, Nergisli, Çınarlı, Kaplıca, Bafra, Mersinlik, Dipkarpaz, Lefke, Bademli, Kalkanlı, Ömerli, Alsancak, Lapta, Akçiçek, Ilgaz, Pınarbaşı, Göçeri, Beylerbeyi, Esentepe, Beşparmak, Karşıyaka, Zeytinlik, Girne, Geçitköy, Sadrazam, Çatalköy, Karaağaç, Karaman ve Kozanköy gibi köyler vardır.

Sayın Polat Alper, 2 Ekim 2015 tarihinde KKTC Bayındırlık, Çevre ve Kültür Bakanlığı’na yazılı olarak başvurarak Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 114, 115 ve 116’nın ağaçlandırmak maksadıyla kendisine kiralanmasını talep etti. 28 Ekim 2015 tarihli Kira Sözleşmesi tahtında Sayın Polat Alper’e kiralanan Karaman Köyü, Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 114, 115 ve 116’nın Devlet koruması altında olan söz konusu Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında olan taşınmaz mallardır.

Yine, Sayın Polat Alper 31 Mart 2017 tarihinde KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı, Orman Dairesi Müdürlüğü’ne bir dilekçe vererek Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harta XII/27 WI Parsel 96/1referanslı arazinin şahsına kiralanmasını talep etmiştir. Mezkur dilekçe incelendiğinde söz konusu dilekçede Sayın Polat Alper’in imzasının olmadığı tespit edilmiştir. Buna rağmen KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı’nın imzasız bir dilekçe ile işlemlerin başlattığı ve sonuçlandırdığı tespit edilmiştir. İmzasız dilekçe ile idari işlem başlatılması, İdarenin görevini özenle yerine getirmediğinin ve/veya göstermesi gereken dikkat ve ihtimamı göstermediğinin bir göstergesidir.

Orman Dairesi Müdürlüğü nezdinde yaptığımız soruşturmada 20 Aralık 2016 tarih ve H(K-I)1786-2016 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Karaman Köyü’nde Pafta/Harta XII/27 WI Parsel 96/1referanslı arazinin 10 yıllığına Sayın Polat Alper’e, Yukarı Girne Pafta/Harita XII/28-W1 (Blok:J) Parsel 214 tapu referanslı arazinin dönemin İçişleri Bakanı Sayın Kutlu Evren’in oğlu Sayın Mustafa Evren’e kiralandığı ve bu çerçevede Orman Dairesi Müdürlüğü ile Kira sözleşmeleri yapıldığı tespit edilmiştir.

Fasıl 60 Orman Yasası tahtında tüm yüksek ve alçak ormanlar Devletin malıdır. Orman arazilerinin korunması ve kiralanmasına ilişkin kurallar, Fasıl 60 Orman Yasası, bu Yasa altında yapılan 1983 Orman Koruma ve Faydalanma Tüzüğü ve 19/2003 sayılı Alçak Orman Arazileri Devri ve İcarı Yasası ile düzenlenmiştir. Fasıl 60 Orman Yasası’nın 6’ncı maddesi Orman Dairesi Müdürü veya onun usulüne göre yetkilendirdiği herhangi bir kişinin, bu Yasa veya onun uyarınca yapılan Tüzük kuralları uyarınca ruhsat alınması gereken herhangi bir amaç için, yüksek ormanlar ile ilgili olarak, zaman zaman, ruhsat verebileceğini söylemektedir. Fasıl 60 Orman Yasası’nın sadece 6’ıncı maddesi Orman Dairesi Müdürü’ne yüksek ormanlarla ilgili koymayı uygun gördüğü kayıt ve şartlara bağlı olarak bir yetki verdiği ve yüksek ormanlarla ilgili verilen bu yetkinin de sadece ruhsat vermekle sınırlandırılmış olduğu anlaşılmaktadır. Fasıl 60 Orman Yasası’nın 14’üncü maddesi altında düzenlenen 1983 Orman Koruma ve Faydalanma Tüzüğü’nün amacı Ormanların korunması, orman ürünlerinin istihsali, değerlendirilmesi veya herhangi bir ruhsat alınması için yapılacak işlem ve yöntemleri saptayarak Yasa kurallarının daha etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamaktır.

19/2003 sayılı Alçak Orman Arazileri Devri ve İcarı Yasası’nda “Alçak Orman Arazisi”; tapu kayıtlarında alçak orman (minor state forests) olarak kayıtlı bulunan orman sahalarını ve alçak orman tarlalarını kapsamaktadır. Ayrıca, 19/2003 sayılı Yasa, 1 Ocak 1955 tarihinden önce alçak ormanlardan açma suretiyle elde edilen ve halen tarım arazisi olarak kullanılan devlet arazilerinin mülkiyet hakkının fiili zilyetlerine devrini, 20 Temmuz 1974 tarihine kadar Kıbrıs Türk toplumu mensubu olmayan kişilerin fiili zilyetliğinde bulunan devlet arazilerinin fiili zilyetlerine uzun vadeli olarak kiralanması ile Bafra Köyü veya Çayırova Köyü toprağında bulunan Pafta-Harita, Parsel ve dönümü bu Yasaya ekli Cetvelde yer alan alçak orman arazilerinin, kamu yararı amacıyla, üzerine yatırım yapmak üzere gerçek veya tüzel kişilere uzun vadeli olarak kiralanmasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda, ne Sayın Polat Alper’e ne de Sayın Mustafa Evren’e kiralanan araziler 19/2003 sayılı Yasa kapsamında değildir ve bu Yasa kuralları çerçevesinde kiralanması da mümkün değildir.

Devlet sınırları içindeki mevcut ormanları korumak, yenilerini ihdas etmek, ormancılık alanında gelişmeyi sağlamak ve orman ürünlerinin değerlendirilmesi amacıyla düzenlenen 59/1989 sayılı Orman Dairesi (Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları) Yasası Orman Dairesi Müdürlüğü’ne Orman Arazisi kiralama yetkisi ve/veya orman açma yetkisi vermemektedir. Aynı şekilde, Orman Dairesi Müdürü’nün görevlerinin tanımlandığı 59/1989 sayılı Orman Dairesi (Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları) Yasası’nda, Orman arazisi kiralama ve/veya orman açması Orman Dairesi Müdürü’nün görevleri arasında yer almamaktadır.

Sayın Polat Alper ve Sayın Mustafa Evren’e kiralanan araziler Fasıl 60 Orman Yasası’nın 3’üncü maddesinin 1’inci fıkrası uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından yüksek orman ilan edilmiştir. “Major Forest” sözcüğü daha büyük veya esas ormanı, “Minor Forest” ise daha küçüğünü ifade etmektedir. Yüksek Orman Arazisi”leri hiçbir şekilde kiralanamayacağından bir Yasası mevcut değildir. Görülüyor ki İdare bu durumu kullanarak keyfi işlem yapmaktadır.

Sayın Polat Alper ile Orman Dairesi Müdürlüğü arasında Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 WI, Parsel 96/1referanslı arazi için akdolunan Kira Sözleşmesinin Taşınmaz Hazine Malları (Kiralama ve Değerlendirme) Yasası kapsamında hazırlandığı görülmektedir. 63/1993 sayılı Taşınmaz Hazine Malları (Kiralama ve Değerlendirme) Yasası’nda yetkili, “Bakanlık” Maliye işleriyle ilgili Bakanlıktır. Bu bağlamda, 63/1993 sayılı Taşınmaz Hazine Malları (Kiralama ve Değerlendirme) Yasası kapsamında hazırlanan bahse konu sözleşmenin KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı tarafından kiralanması mümkün değildir. KKTC Maliye Bakanlığı’nın imzasını ve onayını taşımayan sözleşmenin hükmü ve/veya geçerliliği tartışmaya açıktır ve/veya KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı’nın kiralama yetkisi yoktur. Bir an için söz konusu arazilerin kiralanabileceğini düşünsek dahi, KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı’nın Taşınmaz Hazine Mallarını kiralama yetkisi yoktur.

Hem Sayın Polat Alper’e KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı tarafından kiralanan Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita  XII/27 WI Parsel 96/1 referanslı arazi hem de Sayın Mustafa Evren’e kiralanan Yukarı Girne XII/28-W1 (Blok:J) Parsel 214 Tapu referanslı arazi 20 Aralık 2016 tarih ve H(K-I)1786-2016 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 41/1977 sayılı İskan, Topraklandırma ve Eşdeğer Mal Yasası’nın 4’üncü maddesinin 1’inci fıkrası uyarınca kamu yararına ayrılmış ve Fasıl 60 Orman Yasası’nın 3’üncü maddesinin 1’inci fıkrası gereği Orman Alanı olarak ilan edilmiştir. Söz konusu taşınmaz mallar Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca orman arazisi olmakla beraber bunun aksine KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı, Orman Dairesi Müdürlüğü tarafından tanzim edilen Sözleşmelerde Sayın Alper ve Sayın Evren’e kiralanan taşınmaz malların “kuru arazi” olduğu belirtilmektedir. Hal böyle iken, kiralanan taşınmaz malların kuru arazi olması durumunda, 63/1993 sayılı Taşınmaz Hazine Malları (Kiralama ve Değerlendirme) Yasası’nın 9’uncu maddesi gereği kiralama işlerinden sorumlu “Hazine Malları Kira ve Değer Takdiri Komisyonu” tarafından yapılıp kira bedeli ve şartları bu Komisyon tarafından belirlenmeli idi. Söz konusu Sözleşmeler imzalanmadan önce Hazine Malları Kira ve Değer Takdiri Komisyonu tarafından herhangi bir değerlendirme ve/veya Kira Tespiti yapılmadığı saptanmıştır.

Girne-Karaman köyünde kain Pafta/Harita XII/27 WI Parsel 96/1 referanslı taşınmaz mala hem hudut olan Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 94 ve 95 Sayın Polat Alper’in tapulu malıdır. Sayın Polat Alper’e kiralanan Karaman’da kain Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 114, 115 ve 116, 3 dönüm 3 evlek taşınmaz malın sözleşmedeki tarifine bakıldığında kiralanan malın kuru arazi olarak belirtildiği görülmektedir. Yine Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 114, 115 ve 116’nın 23 Kasım 1983 tarih ve Ç(K-1) 880-83 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile “Kamu Yararı Açısından Devletin koruması altında olan veya Kontrolünde Kalması Gereken Orman Sahaları” arasında yer aldığı ve hiçbir şekilde kiralanması mümkün olmayan araziler içerisinde olduğu tespit edilmiştir. 1983 yılı itibarıyla orman alanlarını koruyan böyle bir Bakanlar Kurulu Kararı var iken bahse konu Parsellerin özel ve tüzel kişilerin mülkiyetine verilmesine olanak bulunmamaktadır. Söz konusu Bakanlar Kurulu Kararı muhtelif tarihlerde tadil edilmiş olmasına rağmen Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 W1’de bulunan taşınmaz malları mezkur kararın kapsamı dışına çıkarmamış, bu konuda herhangi bir tadilat yapılmamış ve/veya ilgili malın statüsünde bir değişiklik olmamıştır. 1983 yılında alınan Bakanlar Kurulu Kararı’na rağmen Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 114 özel bir şahsın mülkiyetine verilmiştir. Tapu ve Kadastro Dairesi Kayıtları tahtında söz konusu taşınmaz mal, 17 Şubat 2003 tarihi itibarıyla, 3192 Koçan numarası ile Sayın Emine Yenal adında kayıtlı bulunmaktadır. Hal böyle iken, ilgili dönemde KKTC Bayındırlık, Çevre ve Kültür Bakanlığı, Orman Dairesi Müdürlüğü Sayın Emine Yenal’ın adında kayıtlı bulunan Parsel 114’ü veya Sayın Emine Yenal’ın Koçanlı Taşınmaz Malını Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 W1 Parsel 115 ve 116 ile birlikte Sayın Polat Alper’e 10 yıllığına tarımsal amaçlı kiralamıştır.

 Tapu ve Kadastro Dairesi, Taşınmaz Mal Koçanı 3022 tahtında Karaman Köyü’nde kain Parsel 94 ve 95 Sayın Polat Alper’in taşınmaz malıdır. Yine Tapu ve Kadastro Dairesi’nden temin edilen Side Plan ve Dairemize verilen bilgide Parsel 96 ile ilgili bugüne kadar herhangi bir ifrazın yapılmadığı ve bu nedenle Parsel 96/1 diye bir parselin olmadığıdır. 20 Aralık 2016 tarih ve H(K-I)1786-2016 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 10 yıllığına Sayın Polat Alper’e kiralanan Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 WI Parsel 96/1 Tapu Kayıtlarında yoktur. Parsel 96 ifraz edilmemiş olduğuna göre Sözleşme tahtında kiralanan 96/1’in hayali olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle, Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 WI Parsel 96/1 referanslı taşınmaz mal tapu kayıtlarında yoktur ve/veya böyle bir Kira Sözleşmesi olmayan bir taşınmaz mal için akdolunmuştur.

Özetleyecek olursak, KKTC Anayasası’nın 159’uncu maddesi tahtında ve 23 Kasım 1983 tarih ve Ç(K-1) 880-83 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile “Kamu Yararı Açısından Devletin Kontrolünde Kalması Gereken Orman Sahaları” arasında olan bir taşınmaz mal, gayrı yasal olarak 3022 Koçan tahtında özel bir şahsın mülkiyetine verilmiş, bilahare başkasının mülkiyetine verilmiş olan söz konusu taşınmaz mal da Sayın Polat Alper’e kiralanmıştır.

20 Aralık 2016 tarih ve H(K-I)1786-2016 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 10 yıllığına Sayın Polat Alper’e kiralanan Karaman Köyü’nde kain Pafta/Harita XII/27 WI Parsel 96/1 referanslı arazi, tapu kayıtlarında ve haritalarında ifraz edilmediğinden gerçekte mevcut değildir. 20 Aralık 2016 tarih ve H(K-I)1786-2016 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı’na dahil olan Yukarı Girne, Pafta/Harita XII/28-W1 (Blok:J) Parsel 214 referansı ile yer alan arazi, Sayın Mustafa Evren’e kiralanmıştır. KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı Orman Dairesi Müdürlüğü tarafından yapılan sözleşme tahtında Yukarı Girne’de kain Pafta/Harita XII/28-W1 (Blok:J) 82 (3-0) (Orman bölme 48) 3 Dönüm kuru arazidir. Orman Dairesi Müdürlüğü tarafından Sayın Evren’e kiralanan taşınmaz malın referansı Bakanlar Kurulu Kararı’ndaki referans ile aynı değildir. Bu itibarla Sayın Evren’e kiralanan taşınmaz mal Bakanlar Kurulu Kararı’nda belirlenen mal ile aynı olmadığı ve/veya onun dışında bir taşınmaz malın kiralandığı açıkça görülmektedir. Bunun sonucunda Orman Dairesi Müdürlüğü, Bakanlar Kurulu Kararı’nda olmayan bir yer için sözleşme imzalamıştır. KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı Orman Dairesi Müdürlüğü’nün orman arazisi kiralama yetkisi olmamasına rağmen mezkur sözleşme KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı Orman Dairesi Müdürlüğü tarafından imzalanmıştır. 63/1993 sayılı Taşınmaz Hazine Malları (Kiralama ve Değerlendirme) Yasası’na göre onayı alınması gereken Maliye işleri ile ilgili Bakanın imzası hiçbir sözleşmede yer almamaktadır. Ayrıca, Kira Sözleşmelerinde yer alan taşınmaz malların tarifi ve/veya Pafta/Haritası arasında ciddi farklılıklar bulunmaktadır. Kira Sözleşmeleri Bakanlar Kurulu Kararı’nda tarifi yer alan taşınmaz malları yansıtmamaktadırlar.

KKTC Anayasası’nın 159’uncu maddesine göre 15 Kasım 1983 tarihinde KKTC sınırları içinde bulunan ve tapusu 16 Ağustos 1960 tarihinden önce Kıbrıs Hükümeti adına kayıtlı olan taşınmaz mallar ile 16 Ağustos tarihinden sonra Kıbrıs Cumhuriyeti’ne intikal eden taşınmaz malların mülkiyeti Devlete geçmiştir. Diğer taşınmaz mallar yanında ormanlar tapuda kayıtlı olup olmadığına bakılmaksızın KKTC’nin mülkiyetine geçmiştir ve tapu kayıtlarının buna göre düzeltilmesi gerekmektedir. KKTC Devleti’nin mülkiyetinde bulunan ormanların mülkiyetinin gerçek veya tüzel kişilere verilmesi ve/veya uzun vadeli kiralanması Anayasa’ya aykırıdır. KKTC Anayasası’nın Geçici Madde 3 KKTC Anayasası’nın 159’uncu maddesine bir istisna getirmiştir. Anayasa’nın Geçici 3(1) maddesi Ocak 1955 yılından itibaren tarım arazisi olarak kullanılan alçak orman arazilerinin mülkiyetinin zilyedlerini nasıl verileceğini düzenlemiş ve müracaat eden tarlayı açan ve 1955 yılından itibaren kullanan kişinin olması gerektiğini belirtmiştir. 

Görüleceği üzere, Anayasa’nın Geçici 3’üncü maddesi alçak orman tarlaları ile ilgili iki farklı hak sahibi oluşturmaktadır. İlk etapta 1974’ten önce Kıbrıs Türk Toplumu mensubu olup bu tarlaları açanlar bulunmaktadır. İkinci gurupta ise aynı tür tarlaları kullananlar olup 1974’e kadar Kıbrıs Türk Toplumu mensubu olmayan kişilerden oluşmaktadır. Anayasa bu kişilerle ilgili Yasa yapılmasını ve tanınacak hakların düzenlenmesini öngörmektedir. 

19/2003 sayılı Alçak Orman Arazilerinin Devri ve İcarı Yasası’nın amacı 3’üncü maddede düzenlenmiştir. Bu Yasa’nın amacı, 1 Ocak 1955 tarihinden önce alçak orman açma suretiyle elde edilen ve halen tarım arazisi olarak kullanılan Devlet arazilerinin mülkiyet hakkının fiili zilyetlerine devrini, 20 Temmuz 1974 tarihine kadar Kıbrıs Türk Toplumu mensubu olmayan kişilerin fiili zilyedliğinde bulunan Devlet arazilerinin fiili zilyedlerine uzun vadeli olarak kiralanmasını ve Bafra Köyü veya Çayırova Köyü toprağında bulunan ve Pafta/Harita, Parsel ve dönümü bu Yasadaki cetvelde yer alan alçak orman arazilerinin kamu yararı amacıyla, üzerine yatırım yapmak üzere gerçek veya tüzel kişilere uzun vadeli olarak kiralanmasını olanaklı kılarak tarımsal kaynakların daha fazla geliştirilmesi ve yapılacak yatırımlarla ülke ekonomisine daha fazla katkı konmasını sağlamaktadır.

Görüleceği üzere, Yasama Meclisi yasama yetkisini kullanarak yaptığı 19/2003 sayılı Yasa Anayasa’da belirtilen ilkeler ile hemen hemen aynıdır. Yine 19/2003 sayılı Yasa Değerlendirme ve Kira Takdir Komisyonu’nun alçak orman arazilerinin kira bedelini saptamakla görevli olduğunu ve Komisyona nasıl başvurulacağını belirtmektedir.

KKTC Anayasası’nın ve 19/2003 sayılı Alçak Orman Arazilerinin Devri ve İcar Yasası’nın ilgili hükümleri incelendiğinde Sayın Polat Alper ile Sayın Mustafa Evren’in söz konusu arazileri kiralamak için belirtilen koşullara uymadıkları veya Anayasa ve Yasa’da belirtilen nitelikleri taşımadıkları açıkça görülmektedir. Orman Dairesi Müdürlüğü Kira Sözleşmesini yaparken 19/2003 sayılı Yasa’da belirtilen başvuru şeklini dikkate almadığı ve söz konusu taşınmaz malların Yasa’da belirtildiği şekilde bir başvuru yapılmadan kişilere verildiği görülmektedir. Yine söz konusu arazilerin kira bedelleri keyfi bir şekilde Değerlendirme ve Kira Takdir Komisyonu tarafından bir saptama yapılmadan tespit edildiği saptanmıştır. 

19/2003 sayılı Alçak Orman Arazilerinin Devri ve İcarı Yasası’na tabi olmayan işlemler ve/veya yapılan Kira Sözleşmeleri Yasa’ya aykırıdır. Kamu yararı gütmeyen ve özel kişilere avantaj sağlamaya yönelik yapılan işlemlerin iptal edilmesi gerekmektedir. 

KKTC Anayasası’nın 40’ıncı maddesi tahtından herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Devlet bu amaçla gerekli önlemleri alması gerekmektedir.

 Netice itibarıyla, tüm belirttiklerimiz ışığında, ilgili tarihlerde Bayındırlık, Çevre ve Kültür Bakanlığı ile KKTC Turizm ve Çevre Bakanlığı Orman Dairesi Müdürlüğü tarafından Sayın Mustafa Evren ile Sayın Polat Alper ile akdolunan sözleşmelerin Bakanlar Kurulu Kararı’ndaki taşınmaz malların tarifini yansıtmadıkları, söz konusu taşınmaz mallar Devletin kontrolünde kalması gereken taşınmaz mallar kapsamında oldukları nedeniyle ve/veya ilgili Bakanlıkların söz konusu taşınmazları kiralama yetkileri bulunmadığından iptal edilmeleri gerekmektedir. 

 

     Emine DİZDARLI

Yüksek Yönetim Denetçisi

   (Ombudsman)  

 

 

 

 

Print
Yayınlanma tarihi: Oca 14, 2019,
Haber Kategorisi: Haberler,
Yorumlar: 0,
Etiketler:

«Nisan 2024»
PztSalÇarPerCumCmtPaz
25262728293031
1234567
891011121314
15161718
Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Bülent Küçük'ün  raporunu yayınladı.

Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) İlkan Varol  Sayın Bülent Küçük'ün raporunu yayınladı.

         

           Sayın Bülent Küçük ikamet etmekte olduğu Şehit Yusuf Uluğ Sokak No:18 Ortaköy Lefkoşa’daki evinin hemen yanındaki apartmanın bahçesinde bulunan kümes hayvanlarının sayısının çok olduğunu, kötü koku ve gürültü kirliliği yaratmalarından dolayı rahatsızlık yaşadığını, bu konuda Lefkoşa Türk Belediyesine bir çok kez şikayette bulunduğunu ancak şikayetlerinin sonuçsuz kaldığını iddia ederek konunun soruşturulması için Dairemize başvuruda bulunmuştur.

            Yapılan başvuru üzerine konu, 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve ekte sunulan rapor tanzim edilmiştir.

Devamını oku
192021
22232425262728
293012345

Arşiv