Sayın Onursal Akbulut 3 Temmuz 2024 tarihinde Çatalköy-Esentepe Belediyesi Bölgesinde (Eleksus karşısı) kaçak inşaat faaliyetleriyle ilgili Girne Kaymakamlığına ve Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığına Alındı Belgeli yaptığı dilekçelerine herhangi bir cevap alamadığını iddia ederek konunun Dairemiz tarafından soruşturulmasını talep etmiştir.
Yapılan başvuru üzerine konu 38/1996 sayılı Yüksek Yönetim Denetçisi (Ombudsman) Yasası kuralları çerçevesinde incelenmiş ve rapor hazırlanmıştır.
Sayın Onursal Akbulut 3 Temmuz 2024 tarihli Dairemize yaptığı başvuruda Çatalköy-Esentepe Belediyesi Bölgesinde (Eleksus karşısı) kaçak inşaat faaliyetleriyle ilgili Girne Kaymakamlığına ve Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığına Alındı Belgeli dilekçelerine bir cevap alamadığı iddiasının soruşturulması maksadıyla Girne Kaymakamlığı ve Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığından konuyla ilgili gerekli bilgiler talep edilmiştir.
Girne Kaymakamlığından 13 Kasım 2024 tarihli cevaben gelen yazıda Girne Kaymakamlığı ve Çatalköy-Esentepe Belediyesi mimar bölümü teknik personelleri ile birlikte yerinde gerekli incelemelerin yapıldığını izinsiz inşaat faaliyetinde bulunan Sayın İbrahim Akadlı’ya inşaatını izinlendirmesi için Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığı tarafından ihbar yazıldığını, izinsiz inşaat faaliyetleri hakkındaki dilekçesi ile ilgili 18 Mart 2024 tarihinde bahse konu izinsiz inşaat faaliyetleri ile ilgili işlemlerin Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığı tarafından başlatıldığı şeklinde yazılı bir cevap verildiğini, Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığı tarafından bahse konu izinsiz inşaat ile ilgili verilen ihbar üzerine izinsiz inşaatta bulunan Sayın İbrahim Akadlı’nın 8 Ekim 2024 tarihinde Girne Kaymakamlığına bir inşaat dosyası sunmuş olduğunu ve Kaymakamlık tarafından açılmış olan B-175-2024(Çatalköy) ilave-tadilat dosyasının ruhsat aşamasında olduğunu belirtilmiştir. (13 Aralık 2024 tarihinde de Bina Ruhsatı alındığına dair belge Dairemize gönderildi).
Çatalköy-Esentepe Belediyesi Başkanlığından 7 Kasım 2024 tarihli cevaben gelen yazıda Sayın Onursal Akbulut’un 8 Mart 2024 tarihinde arazisinin yanında yer alan arazide mevcut bir evin arka kısmındaki kaçak ilaveyi dilekçe yolu ile bildirim yaptığını ve dilekçesinde de görülebileceği üzere herhangi bir yazılı geri bildirim talebinde bulunmadığını, yine de konuyla ilgili Sayın Onursal Akbulut’a sözlü bilgilendirme yapıldığını, Sayın Onursal Akbulut’un ihbar dilekçesi incelendikten sonra komşu parseldeki Sayın İbrahim Akadlı’ya 14 Mart 2024 tarih ve BLD.3.06-323/12-24 IE.208 sayılı yazı ile izinsiz ilave hakkında ihbar yazıldığını, Sayın İbrahim Akadlı tarafından bir ilave ve tadilat projesi hazırlandığını 8 Ekim 2024 tarihinde B.175/2024 dosya numarasıyla Girne Kaymakamlığına kaydının yapıldığını, İnşaat Ruhsatı ile ilgili sürecin devam ettiğini (13 Aralık 2024 tarihinde de Bina Ruhsatı alındığına dair belge bilahare Dairemize gönderildi), Bahse konu, iki komşu arasında Sayın Onursal Akbulut ve Sayın İbrahim Akadlı arasında sınır probleminden dolayı anlaşmazlık yaşandığını bununla ilgili olarak 27 Eylül 2024 tarihinde tek taraflı sınır tespitinin Çatalköy-Esentepe Belediyesi personeli gözetiminde yapıldığını, tüm yapılan işlem ve detaylarla ilgi belgelerin Dairemize gönderildiğini, bununla ilgili olarak da Sayın Onursal Akbulut’a yasal çerçevede verilebilecek bilgiyi sözlü ve/veya yazılı olarak paylaşabileceği belirtmiştir.
Girne Kaymakamlığının 13 Kasım 2024 tarihli Dairemize göndermiş olduğu yazıda Sayın Onursal Akbulut’un 8 Mart 2024 tarihli Alındı Mühürlü yapmış olduğu dilekçesine 14 Mart 2024 tarihinde yazılı bir şekilde cevap verdiği tespit edilmiştir.
Çatalköy-Esentepe Belediye Başkanlığının 7 Kasım 2024 tarihli yazısında Sayın Onursal Akbulut’un 8 Mart 2024 tarihli Alındı Mühürlü dilekçesi ile ilgili yasal işlemlerin yapıldığı, Sayın Akbulut’a konuyla ilgili bilgilerin verilebileceği belirtilmiş ancak bir cevap yazısı yazılmadığı tespit edilmiştir.
KKTC Anayasası’nın 76’nci maddesinde Dilekçe Hakkı ve 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası’nın 15’inci maddesinde kişilerin kendileri veya kamu ile dilek ve şikayetleri hakkında yetkili makamlara yazı ile başvurma hakkı düzenlenmiştir.
KKTC Anayasası Madde 76
- KKTC Anayasası Madde 76
Herkes kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında tek başına veya topluca yetkili makamlara yazı ile başvurma ve bunların süratle incelenmesi ve karara bağlanması hakkına sahiptir. Gerekçeye dayanacak olan bu karar, en geç otuz gün içinde, dilek ve şikayet sahibine yazılı olarak bildirilir. Böyle bir karardan zarar gören herkes veya otuz gün içerisinde kendisine bir karar bildirilmeyen her ilgili, dilek ve şikayet konusu hakkında yetkili mahkemeye başvurabilir.
27/2013 sayılı İyi İdare Yasası Madde 15
|
(1) Özel kişiler, kendileri veya kamu ile dilek ve şikayetleri hakkında, tek başına veya topluca, yetkili makamlara yazı ile başvurma ve idareden yetkisi içindeki bir konuda birel işlem yapmasını isteme hakkına sahiptir. İdare, kendisine yazı ile başvuran kişi ya da kişilere, üzerinde tarih bulunan bir alındı belgesi verir.
|
|
(2) İstem, yetkili olmayan bir idareye yöneltilirse, kendisinden istemde bulunulan makam, istemi en geç beş iş günü içerisinde yetkili makama iletir ve istem sahibini yazılı olarak durumdan haberdar eder.
|
|
(3) İdare, istemle ilgili kararını, en geç otuz gün içinde, gerekçeli olarak, başvuran kişiye veya kişilere yazılı olarak bildirir. Otuz günlük süre, istemin yetkili makama ulaşmasından itibaren hesaplanır. İdare, bu süre içerisinde yazılı ve gerekçeli yanıt vermeyi ihmal ederse, bundan dolayı doğacak zararları bu Yasadaki kurallar çerçevesinde gidermekle yükümlüdür.
|
|
(4) İdare, yazılı ve gerekçeli bildirimde, kararına karşı, hangi süreler içinde, hangi hukuki yollara başvurulabileceğini belirtir.
|
Tüm yukarıda belirtilen tespitler ışığında Çatalköy-Esentepe Belediyesinin, Sayın Onursal Akbulut’un dilekçesine yazılı cevap vermediği ve bunu da “geri bildirim” talebinde bulunmadığı gerekçesine bağladığı görülmektedir.
27/2013 sayılı İyi İdare Yasası İdarenin cevap yazma yükümlülüğünü talep edilmesine bağlamamıştır. Dolayısı ile Çatalköy-Esentepe Belediyesi Sayın Onursal Akbulut’un dilekçesine yazılı ve gerekçeli cevap vermeyerek hatalı davranmış ve 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası’nın 15.’inci madde kurallarına aykırı hareket etmiştir.
Yine Girne Kaymakamlığı da Sayın Onursal Akbulut’un dilekçesine cevap vermekle birlikte 27/2013 sayılı İyi İdare Yasası’nın 15.’inci maddesinin 3.’üncü fıkrasına aykırı davranarak gerekçeli ve dilekçe sahibine izahat verilecek mahiyette bir cevap vermeyerek İyi İdare Yasası’nın ilgili madde kurallarına aykırı hareket ettiği görülmektedir.
Sonuç olarak; İdarenin vatandaşın dilekçelerine yasal süre içinde, gerekçeli ve vatandaşın yapmış olduğu dilekçe dikkate alınarak işlem yapıldığına dair yazılı izahat verme ve/veya bilgilendirme yükümlülüğünü yerine getirmesi gerektiği kanaatindeyim.
İlkan VAROL
Yüksek Yönetim Denetçisi
(Ombudsman)